رئیس کمیته انرژی‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: احداث نیروگاه بادی و احداث نیروگاه خورشیدی در افغانستان می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات برق به آن کشور باشد.

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در محل مصرف افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، حمید اسماعیلی رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: افزون بر صادرات برق از طریق خطوط انتقال و احداث نیروگاه بادی، احداث نیروگاه خورشیدی در افغانستان نیز می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات برق به آن کشور باشد.
او افزود: دو کارخانه ساخت پنل خورشیدی در خراسان رضوی وجود دارد، تولید اینورتر در این استان آغاز شده و انواع کابل‌های ای. سی و دی. سی نیز در مشهد در حال تولید است و این موارد ظرفیت استان را برای صادرات نشان می‌دهد.
رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: کشور افغانستان در تامین سوخت دچار مشکل است و لذا احداث نیروگاه خورشیدی در محل مصرف برق در کشور افغانستان می‌تواند به افزایش ظرفیت تولید تجهیزات برق توسط کارخانه‌های خراسان رضوی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کمک شایانی کند.

ترکمنستان؛ رقیبی در صادرات برق به افغانستان

سید مهدی مدنی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: طی مطالعاتی که یک شرکت آلمانی برای شبکه برق افغانستان انجام داده، در این بخش نقشی برای صادرات برق از طرف ایران دیده نشده بود و هم اینک نیز به استناد همین مطالعه، اقدامات برای توسعه شبکه انتقال برق افغانستان در حال انجام است.

او افزود: برای برقراری صادرات برق از ایران به افغانستان علاوه بر استانداری خراسان رضوی باید وزارت امور خارجه و حتی شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شوند و این مسئله در سطح کلان کشور مورد توجه قرار گیرد پس باید شرایط در حوزه اقتصادی به نحوی مدیریت شود که افغانستان خواهان واردات برق از ایران باشد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر انجام برنامه ریزی لازم پیرامون صادرات برق به افغانستان ادامه داد: هم اینک یک پست برق (نور جهاد) سه ولتاژه شامل ۵۰۰ کیلو ولت، ۲۰۰ کیلو ولت و ۱۱۰ کیلو ولت در غرب افغانستان و در نزدیکی هرات قرار دارد که ورودی خط انتقال آن از ترکمنستان است و به جنوب افغانستان می‌رسد.
مدنی بیان کرد: ترکمنستان یک ترانس رایگان در افغانستان قرار داده که هر چه سریعتر زمینه گردش برق در شبکه آن کشور را فراهم کند، باید این موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، مذاکرات در این زمینه نیز باید در کلان کشور آغاز و تعهداتی نیز در این زمینه انجام شود تا با برنامه ریزی بتوان به پروژه‌های انتقال برق در افغانستان متصل شد. در صورتی که بتوان به پروژه‌های انتقال برق در افغانستان متصل شد، صادرات برق از ایران به آن کشور قطعی می‌شود، مشروط بر اینکه زودتر از ترکمنستانی‌ها وارد عمل شود که تحقق این مهم نیاز به جمع آوری اطلاعات با کمک مشاور ویک سری پیگیری‌های ویژه دارد.
او تصریح کرد: ظرفیت خوبی برای اتصال به شبکه برق افغانستان از سمت استان سیستان و بلوچستان یا شهرستان نهبندان به شهر زرنج استان نیمروز افغانستان برای تامین برق شهرک صنعتی یا فرودگاه آن شهر وجود دارد و می‌توان ۱۰۰ مگاوات برق مورد نیاز زرنج را تامین کرد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: در جنوب شرق کشور فضا برای احداث نیروگاه بادی تا ۵۰۰ مگاوات نیز وجود دارد که تاکنون فقط دو واحد نیروگاهی ۲.۵ مگاواتی در آن بخش نصب شده است. صادرات برق از طریق شهرستان تایباد به افغانستان از آرزوهای دیرینه ما است که باید با برنامه ریزی دقیق‌تر این مسئله را پیش برد و بتوان خط انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق را تا افغانستان امتداد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.