علیرضا مروّت پور دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ایران با بیان اینکه به احتمال زیاد قیمت جدید نان طی هفته آینده اعلام خواهد شد، تاکید کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان به هیچ عنوان صحت ندارد.

قیمت جدید نان هفته آینده اعلام می‌شود؟/ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان صحت ندارد

قدس آنلاین؛ در حالی که مشاهدات عینی و اطلاع رسانی مردمی حاکی از افزایش بی‌سروصدای قیمت نان  است اما «بیژن نوروزمقدم» رئیس اتحادیه نانوایان اعلام کرده است که در خصوص افزایش قیمت‌ها تصمیم‌گیری شده اما می‌گویند که قرار است فعلا مقدار افزایش نرخ‌ها را اعلام نکنیم.

با این حال به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها موجب شده که نانواها منتظر اعلام قیمت‌های رسمی نمانند و در حال حاضر در برخی نانواها قیمت‌ها را بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نانوایان نیز گفته است که آخرین پیشنهاد آنها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده است!

به گفته نوروز مقدم درخواست ما سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی قیمت نان بود، اما با توجه به افزایش مجدد هزینه‌ها درخواست ما در سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان نسبت به قیمت‌های مصوب سال ۹۸ است.

در این رابطه «علیرضا مروّت پور» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران و عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: بلاخره وقتی قرار باشد افزایش قیمتی داشته باشیم حتما باید سازمان حمایت ، ستاد تنظیم بازار استان داری ها همه باید در جریان قرار بگیرند. اینکه در جلسات آنها چه گذشته است و چه موضوعاتی به بیرون درز کرده است مشخص نیست اما تا زمانی که قیمت نان به صورت رسمی ابلاغ نشود تمام این صحبت ها در حد گمانه‌زنی است و صد البته هر گونه افزایش قیمتی از سوی نانوایان می‌تواند از سوی تعزیرات برخورد شود.

مروت پور افزود: همانطور که می دانید در شرایط کنونی کشور دولت درگیری‌ها و دغدغه‌های متفاوتی دارد از طرفی تولیدکنندگان به واسطه افزایش حقوقی که برای کارگران در نظر گرفته شده است نیز با افزایش هزینه تولید مواجه شده اند و قطعاً این افزایش حقوق تمامی حوزه‌های مرتبط را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما دولت بر اساس افزایش حقوقی که در نظر گرفته است برنامه‌ریزی هم برای افزایش قیمت سایر کالاها از جمله نان در نظر گرفته شده است؛ اینکه این افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت نان هنوز ابلاغ نشده است به دلیل ملاحظاتی است که در رابطه با این کالا داریم.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد قیمت جدید نان طی هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: کشور ما تحت تحریم قرار دارد از طرفی شیوع بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است تا روند تصمیم گیری و اجرای مصوبات نیز تحت تاثیر قرار بگیرد بنابراین نمی‌توان اعلام نشدن قیمت جدید نان را گردن کم کاری و یا بروکراسی اداری دولتی انداخت. همان طور که می‌دانید نان یک کالای استراتژیک در سفره ایرانی‌ها است و تعیین قیمت آن نیز ملاحظات خاص خودش را دارد و باید به گونه ای تصمیم گیری شود که به مردم فشار وارد نشود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران در واکنش به انتشار برخی گمانه زنی‌ها در رابطه با احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان نیز گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد؛ نان کالایی است که هرگونه افزایش قیمت در رابطه با آن به صورت مستقیم با سفره همه اقشار مردم سر و کار دارد و چنین تصمیمی تحمیل یک هزینه اضافی به هزینه های زندگی مردم محسوب میشود و می‌تواند تغییرات عظیمی را رد زندگی افراد جامعه سبب شود بنابراین هرگونه افزایش قیمت نان با احتساب همه جوانب صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین مصوبه نرخ دولتی نان به این ترتیب است که بربری ۱۰۰۰ تومان، سنگک ۱۲۰۰ تومان، تافتون ۵۵۰ تومان و لواش ۳۰۰ تومان به فروش رسد.

قیمت‌های برای نانوایی‌های آزادپز به این ترتیب است: قیمت بربری ۱۵۰۰ تومان، سنگک ۱۸۰۰ تومان، تافتون ۸۵۰ تومان و لواش ۱۲۰۰ تومان عرضه ‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد قیمت‌ها حداقل افزایش ۵۰ درصدی را ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدشیخی ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    همه اصناف وکسبه خود مختارهستند اجناس خودراهرطورباهرقیمتی به فروش برسانندولی نانوایان ازگناهکارانی هستند که گناهشان قابل بخشش نیست باید گردن زده شوند این حق نانواوکارگرنانواهست که باید چوب سیاست دولت رابخورد