عضو هیئت انتخاب بخش عکس جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) : گفت: در حوزه سیره رضوی نیازمند گسترش عکاسی خلاق و مولف هستیم.

زبان هنر در ترویج سیره رضوی بی‌بدیل است/ «عکاسی خلاق» در حوزه سیره رضوی یک الزام است

به گزارش قدس آنلاین، زبان هنر یک زبان بین‌المللی و عامه فهم است؛ هنرمندان خود معتقد هستند آنجا که کلام در انتقال مفهوم قاصر می‌شود؛ هنر وارد معرکه شده و در انتقال معانی کمک شایانی صورت می‌دهد.

در این میان، تصویر و عکس به عنوان یک هنر اصیل جایگاه بارزی در انتقال پیام‌ها و منویات مدنظر دارد و از آن می‌توان در ترویج مفاهیم مرتبط با ائمه اطهار(ع) بهره گرفت.

نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) جایگاه ویژه‌ای برای حوزه عکس قائل شده است و تعدد آثار ارسالی به نخستین دوره این جشنواره نیز خود موید این موضوع است که برای عکاسان نیز این جشنواره حائز اهمیت بالایی است.

امیرعلی جوادیان، داور بخش عکس خبری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به کیفیت آثار ارسالی به جشنواره در بخش عکس اظهار داشت: با وجود اینکه شاهد نخستین دوره برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بودیم اما عکس‌های بسیار خوبی به این جشنواره ارسال شده بود.

مدیر گروه عکاسی دانشکده رسانه خبرگزاری فارس بیان کرد: عکس یک زبان بین‌المللی است که مخاطبان زیادی دارد؛ مخاطبان علاقه زیادی به عکس دارند و عکس هم مطلب را شفاف‌تر و راحت‌تر منتقل می‌کند.

جوادیان با اشاره به جایگاه هنر به صورت عام و عکاسی به صورت خاص در ترویج سیره رضوی بیان کرد: بدون شک انسان معاصر برای اینکه بتواند با مخاطب خود ارتباط بهتری بگیرد از زبان هنر و موسیقی و عکس بهره می‌گیرد؛ برای مثال در انتقال مفاهیم ناب اربعین شاید زبان قاصر باشد و یا اینکه به خوبی نتوانید این حس و حال را منتقل کنید اما زبان فیلم و یا عکس به راحتی این مفهوم را منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی مسئله انتقال فرهنگی در سطح برون مرزی و بین‌المللی مطرح می‌شود نیز جایگاه هنر بارزتر می‌شود و باید از این مهم بهره بیشتری گرفت.

مدرس دانشگاه تاکید کرد: عکاسی خلاق و مولف به معنای عکسی است که تفکر و اندیشه و احساس عکاس در آن جاری است و در حوزه ترویج سیره رضوی نیز بسیار مهم است که این قبیل عکاسی‌ها گسترده شود.

جوادیان گفت: سالهاست که در سالروز شهادت امام رضا(ع) برای عکاسی به مشهد مشرف می‌شوم و شاهد هستم که اقیانوس بیکرانی برای عکاسی در این زمینه وجود دارد و زوایای نادیده بسیاری وجود دارد و باید از این زبان بین‌المللی برای ترویج سیره رضوی بهره گرفت.

جوادیان در خصوص آثار ارسالی به جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) نیز گفت: عمده تصاویر ارسالی به جشنواره، عکس‌های مربوط به حرم و حضور در بارگاه منور رضوی بود و عکاسان بیشتر روی مراسمات حرم امام رضا(ع) تمرکز کرده بودند و خارج از محوریت حرم، عکس کمتری داشتیم.

وی با اشاره به اینکه می‌توان روی این موضوع کار کرد و عکس‌ها را گسترده‌تر کرد عنوان داشت: ممکن است در دورترین نقطه به مشهد فردی به امام رضا(ع) ارادت ویژه‌ای داشته باشد و یا سربازی در حال اعزام به جبهه است؛ تمام اینها باید با محوریت سیره و فرهنگ رضوی مورد توجه قرار گیرد و عکس‌ها صرفا به حرم منور رضوی محدود نشود.

جوادیان بیان کرد: فرهنگ رضوی در سراسر کشور ساری و جاری است و عکاسان باید در این زمینه کند وکاو بیشتری داشته باشند و در دوره‌های بعدی باید دامنه را گسترده‌تر کرد.

وی با اشاره به روند داوری آثار افزود: تماما معیارهای حرفه‌ای در داوری تصاویر ارسالی لحاظ شد و هرچه جلوتر می رویم در دوره‌های بعدی شاهد داوری‌های حرفه‌ای تری نیز خواهیم بود؛ بهترین حالت برای جشنواره این است که فراخوان‌ها زودتر اعلام شود و حتی می‌توان در اختتامیه دوره فعلی فراخوان دوره بعد را اعلام کرد.

اولین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اهداف گسترش و ترویج آموزه ها و فرهنگ والای رضوی در عرصه های مختلف، بازخوانی مفاهیم بنیادین در پیوند با سیره رضوی، حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه ای رضوی، ارتقای سطح کمی و کیفی آثار رسانه ای در حوزه معارف رضوی در حال برگزاری است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.