بوشهر- قیمت عرضه مرغ گرم در بوشهر به ازای هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین‌شده است اما به نظر می‌رسد هنوز عده‌ای از سودجویان حاضر به تن دادن برای فروش مرغ به این قیمت‌ها نیستند و لذا هنوز هم کمبود مرغ در بازار شهروندان را آن‌هم در آستانه عید سعید فطرمی آزارد.

مردم بوشهر دغدغه تأمین مرغ دارند؛ خرده‌فروشان به دنبال صید از آب گل‌آلود

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: کمبود مرغ کشتار روز قصه‌ای طولانی است که از سال گذشته تاکنون موجب رنجش خاطر بسیاری از مردم بوده است.

 باوجوداینکه دولت در ماه گذشته به خواسته تولیدکنندگان تن داد و قیمت مرغ را افزایش داد اما بااین‌حال هنوز عده‌ای برای سود بیشتر از فروش مرغ گرم خودداری کرده و یا سعی می‌کنند تا با تکه کاری سود حاشیه‌ای بیشتری برای خود ایجاد کنند.

اگرچه امسال به دلیل شیوع کرونا شاهد میهمانی و یا سفره‌های افطاری کمتری نسبت به سال‌های گذشته هستیم اما بااین‌وجود بسیاری از شهروندان بوشهری در آستانه عید فطر دغدغه تأمین مرغ کشتار روز دارند.

متأسفانه مراجعه ما به بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی نشان می‌دهد که این مغازه‌ها در حالی ویترین‌های آن‌ها از مرغ کشتار روز خالی است که به هر مقدار دلخواه می‌توان در آن‌ها مرغ‌های تکه شده یافت.

بسیاری از شهروندان در این راستا معترض‌اند که چرا مرغ کامل کشتار روز در برخی مغازه‌ها یافت نمی‌شود اما به مقدار زیادی مرغ تکه شده و البته باقیمت بالاتر به‌وفور یافت می‌شود؟

خرده‌فروشان تمایلی به فروش مرغ ندارند

معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر در توضیح این مشکل می‌گوید: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده سود خرده‌فروش را ۱۰ درصد پیش‌بینی کرده است اما ستاد تنظیم بازار این سود را زیر میزان یادشده در نظر گرفته است که این روند منجر شده تا با توجه به تحمیل هزینه بالابر خرده‌فروشان و سود هر کیلو یک هزار تومان آن‌ها میل و رغبت لازم برای فروش مرغ به‌صورت کامل نداشته باشند.

عباس نامدار زاده اظهار می‌کند: پایین بودن سود فروش مرغ از دید واحدهای عرضه‌کننده از دیگر عواملی است که آن‌ها را ترغیب به فروش آن به‌صورت تکه‌تکه و باقیمت بیشتر می‎‌کند.

وی تأکید می‌کند:  این در حالی است که قیمت عرضه مرغ گرم در بوشهر هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین‌شده و فروش مازاد بر این نرخ غیرقانونی است.

وی در این راستا اظهار می‌کند: از طرفی پایین بودن قیمت مرغ در بوشهر نسبت به استان‏‌های هم‌جوار باعث شده تا سهمیه مرغ آن به این استان‌ها انتقال یابد لذا با چنین وضعیتی می‌‏طلبد دستگاه‌‏های نظارتی شرایطی فراهم کنند تا از انتقال مرغ موردنیاز استان بوشهر به سایر استان‏‌ها جلوگیری شود.

خط و نشان استاندار

کمبود مرغ و هم‌چنین نگرانی مردم بابت امین مرغ تا آنجا پیش رفته است که پای استاندار را هم به میان کشیده است.

استاندار بوشهر روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان بوشهر خروج مرغ زنده از این استان را با هر عنوانی ممنوع  اعلام کرد و گفت:  در صورت مشاهده مرغ زنده برای انتقال به استان‎های هم‌جوار محموله انتقالی به کشتارگاه منتقل و سپس کشتار خواهد شد.

عبدالکریم گراوند افزود:  برای هر نوع انتقال مرغ از استان این مهم در گرو ارائه مجوز از سوی سازمان جهاد کشاورزی است و در غیر این صورت تخلف محسوب و با متخلفان برخورد خواهد شد.

گراوند ادامه داد: موضوع کمبود مرغ استان بوشهر برای نیمه دوم اردیبهشت‌ماه قابل پیش‌بینی بود و مقرر شد پیش‌ازاین باهدف تأمین کمبود استان ،مرغ‎‌های مازاد بر نیاز استان در ماه‎های گذشته در انبار نگهداری و در صورت کمبود در سطح استان توزیع شود.

وی افزود: پیوستگی بازار مرغ استان‌های مختلف باعث شد تا با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی از نگهداری مرغ مازاد استان جلوگیری و باهدف تعادل سازی بازار مرغ، مازاد استان در استان‏های هم‌جوار توزیع شود.

گرا وند ادامه داد: این روند نیز منطقی بود چراکه با تأمین مرغ بوشهر و در مقابل تأمین نشدن مرغ استان‏های هم‌جوار این چرخه با مشکل مواجه و حتی به کمبود مرغ در استان نیز دامن می‌زد.

وی افزود: بااین‌حال تدابیر لازم پیش‌بینی‌شده تا با توزیع ذخایر استان با تناژ بیش از ۲۰۰ تن مشکل کمبود مرغ استان برای روزهای پیش رو به‌ویژه مناسبت عید فطر به‌طور تمام و کمال تأمین شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: استان بوشهر در موضوع تأمین میوه شب عید نیز با کمبود یا مازاد مواجه نبود که در این زمینه از عوامل توزیع قدردانی می‌شود.

گرا وند افزود: در وضعیت روغن و سایر کالاهای اساسی مانند برنج و شکر نیز وضعیت تأمین آن‌ها در استان بوشهر به وضعیت مناسبی رسیده و تنها تنش موجود برای تأمین مرغ است که این کمبود نیز پیش‌بینی‌شده در روزهای آینده با جوجه ‏ریزی مناسب صورت گرفته در فروردین و اردیبهشت‌ماه به‌زودی برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.