اعضای کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی بر تامین بخشی از شکر مورد نیاز حوزه صنف و صنعت این استان از توان بخش خصوصی و واحدهای تولیدی تاکید کردند.

لزوم بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای تامین شکر خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی روز سه شنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری برگزار شد، گفت: آخرین سهم این استان از سهمیه شکر طرح تنظیم بازار، پنج هزار تن ویژه خانوار بوده است که باید توسط اداره کل غله تامین شود.

علی غفوری مقدم با بیان اینکه معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت بر تامین شکر بخش‌های صنف و صنعت بدون محدودیت تاکید کرده است، افزود: موجودی شکر انبار غله کفاف نیاز استان را نمی دهد و این نیاز را باید از محل دیگری تامین کرد که در این زمینه مکاتبه با تهران انجام گرفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: افزون بر ۲ هزار تن سهمیه شکر بخش خانوار استان به طور کامل جذب شده و سهمیه جدیدی مبنی بر پنج هزار تن شکر طرح تنظیم بازار به بخش خانوار استان اختصاص یافته که اعتبار آن تا ۳۱ اردیبهشت ماه است.

حمیدرضا نوری بیان کرد: پیگیری هایی برای تامین شکر طرح تنظیم بازار بخش خانوار و بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی از طریق تهران انجام گرفته ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

وی تاکید کرد: شکری که در اختیار اداره کل غله قرار دارد، دولتی است اما کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی نیز از محل شکر حاصل از چغندر یا تصفیه شده، تولیداتی در اختیار دارند که می توان برای تامین نیاز بازار استان از آن بهره گرفت.

در این نشست مقرر شد، کمیته فنی برای بررسی میزان موجودی و شکر تولیدی کارخانه های بخش خصوصی خراسان رضوی تشکیل و این میزان را به کارگروه تنظیم بازار استان اعلام کند تا درباره توزیع آن به قیمت مصوب بین بخش های صنف و صنعت تصمیم گیری شود، همچنین طی مکاتبه ای با تهران، تامین سهمیه شکر استان مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این نشست درباره سهمیه برنج استان از طرح تنظیم بازار نیز گفت: از سهمیه ۲ هزار و ۳۰۰ تنی برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی تاکنون هزار و ۵۷۱ تن جذب شده و مهلت جذب کامل آن تا ۲۲ اردیبهشت ماه است و از ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج هندی سهمیه دیگر استان نیز ۶۵ تن جذب شده است.

نوری بیان کرد: از محل سهمیه برنج هندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی، ۵۵۶ تن برای بسته های معیشتی نهادهایی از جمله آستان قدس رضوی، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام راحل (ره) نیز در نظر گرفته شده، همچنین ۲۴ تن برنج پاکستانی نیز در اختیار این نهادها است.

در این نشست مقرر شد، مهلت جذب ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج هندی برای شهرستانها تمدید تا این سهمیه به طور کامل جذب شود، ۲۴ تن برنج پاکستانی نیز با اولویت تامین بسته های معیشتی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد تخصیص یابد، بخشی از باقیمانده سهمیه برنج هندی استان نیز برای توزیع در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد.

اختصاص ۲۰۰ تن مرغ منجمد به خراسان رضوی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به کاهش جوجه ریزی، در ایام تعطیل ابتدای سال پیش بینی شده بود که در هفته آخر ماه رمضان با کسری گوشت مرغ در استان مواجه شویم که این پیش بینی تا حدی در هفته جاری محقق شده است.

حمید جنتی افزود: هفته گذشته تا پایان روز پنجشنبه روزانه ۵۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی توزیع شد اما این میزان از توزیع در روز شنبه هفته جاری به ۴۳۴ تن، روز یکشنبه به ۳۰۵ تن و روز دوشنبه به ۳۵۰ تن رسید و این نوسان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

وی بیان کرد: از آنجا که استان گلستان، معین خراسان رضوی در تامین مرغ تعیین شده است، از ۲۲ فروردین ماه تا پایان روز گذشته معادل ۲۳ روز کاری، روزانه ۶۴۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ معادل ۳۰ تن از استان گلستان وارد خراسان رضوی شده است.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در فروردین امسال هفت میلیون و ۹۳۵ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که از معدل فروردین ماه سال قبل بیشتر بود و از ابتدای اردیبهشت ماه تا ۲۰ این ماه نیز ۶ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که با این روند تا پایان ماه جاری جوجه ریزی به بیش از ۹ میلیون قطعه می رسد.

محمدمهدی یعقوب زاده افزود: در هفته جاری کل کسری مرغ برای کشتار ۵۰۰ هزار قطعه است که ناشی از کاهش جوجه ریزی در چند روز تعطیل ابتدای سال است اما با توجه به روند مطلوب جوجه ریزی در چند هفته گذشته و عدم تغییر میزان مصرف گوشت مرغ در استان، از هفته آینده با کسری گوشت مرغ مواجه نخواهیم شد، مشروط بر اینکه با برداشته شدن محدودیت های کرونایی میزان مصرف استان افزایش زیادی نداشته باشد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: میزان سهمیه گوشت قرمز منجمد طرح تنظیم بازار استان در ماه رمضان ۲۱۰ تن بود که از این میزان تاکنون ۱۴۷ تن توزیع شده است، سهمیه جدیدی نیز به میزان ۵۰ تن گوشت قرمز منجمد و ۲۰۰ تن گوشت مرغ منجمد به استان اختصاص یافته است.

سعادت علی نیا افزود: از سهمیه جدید خراسان رضوی، گوشت قرمز منجمد ران با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان، سردست و گردن ۷۰ هزار تومان و گوشت مرغ منجمد نیز با قیمت هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تن عرضه می شود.

در این نشست مقرر شد، میزان گوشت مرغی که از استان گلستان وارد خراسان رضوی می شود تا پایان هفته در قالب بسته بندی با نرخ مصوب هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار توزیع شود، همچنین از ۲۰۰ تن گوشت مرغ منجمد سهمیه استان، ۱۰۰ تن به مشهد، ۸۰ تن به دیگر شهرستانها و ۲۰ تن نیز برای ذخیره سازی در نظر گرفته شود.

همچنین مقرر شد، برای توزیع نهاده جو ویژه خشکسالی به میزان ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن با اخذ کارمزد سه درصدی از قیمت جو بین دامداران طی مکاتبه ای به تهران اعلام و سپس در نشست بعدی کارگروه تنظیم بازار استان به تصویب برسد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.