ثبت نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم وارد سومین روز مهلت ۵ روزه قانونی خود شده و از ساعت ۸ صبح امروز درهای ستاد انتخابات بر روی مراجعان باز است.

 پنجشنبه داغ انتخاباتی رقم خواهد خورد؟

قدس آنلاین: مرحله ثبت نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ وارد سومین روز خود شد و با وجود تعطیلات رسمی عید فطر، کارکنان ستاد انتخابات کشور شامل عوامل ستاد اجرایی و نمایندگان هیئت نظارت از ساعت ۸ صبح پذیرای مراجعان به وزارت کشور برای ثبت نام در این انتخابات شدند.

روز دوم، ترافیک اعضای دولتهای نهم و دهم در صف ثبت نام

تا این لحظه از نخستین مرحله انتخابات یعنی ثبت نام‌ها روز دوم را باید شلوغ‌ترین و پر حاشیه‌ترین روز ثبت نام‌ها دانست زیرا در این روز بیشتر چهره‌های شناخته شده‌ای که خود را داوطلب ورود به ماراتن انتخابات امسال کردند اعضای دولت نهم و دهم بودند. البته حضور رئیس این دولتها محمود احمدی نژاد پرحاشیه ترین و جنجالی‌ترین رویداد دیروز ستاد انتخابات کشور بود.

حضور محمود احمدی نژاد نه تنها به واسطه همراهی طرفدارانش و تجمع آنها مقابل ستاد انتخابات و تلاششان برای ورود به این ستاد که با جلوگیری ماموران امنیتی روبه‌رو شد و به تنش و درگیری انجامید خبرساز شد که به واسطه بیانیه انتخاباتی که محمود احمدی نژاد پس از ثبت نام قرائت کرد و گفت در صورت رد صلاحیت در انتخابات شرکت نخواهد کرد و از هیچ نامزدی حتی دوستان نزدیکش هم حمایت نمی کند خبرساز بود.

رستم قاسمی، صادق خلیلیان و محمد عباسی و یک روز پیشتر محمدحسن نامی از اعضای دو کابینه احمدی نژاد بودند که در انتخابات ثبت نام کردند تا روز دوم این مرحله از انتخابات را بتوان روز دولتمردان نهم و دهم نامید.

دیروز چهره های دیگری همچون حسین دهقان وزیر سابق دفاع، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس و نماینده مردم مشهد و کلات، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن سبحانی، زارع فومنی و  قدرتعلی حشمتیان از دیگر چهره‌های شناخته شده یا مشهور ثبت نام کننده در انتخابات ۱۴۰۰ بودند.

۱۳۰ ثبت نام در سایه مناقشه دولت و شورای نگهبان

به گفته سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور مجموع ثبت‌نام داوطلبان در دور روز اول به ۱۳۰ نفر رسیده است که نسیت به ادوار گذشته هرچند وزارت کشور از سوی رئیس جمهور از اجرای مصوبه شورای نگهبان در مورد تحدید و تعیین شرایط ثبت نام داوطلبان برای ساماندهی این موضوع منع شده، روندی کاهشی را نشان می‌دهد.

با این حال ستاد انتخابات در دو روز اول ثبت نام ها باز هم شاهد برخی از چهره های عجیب و غریب، نمایشی و آشنای هر دوره در کنار افراد عادی که حداقل شرایط قانونی و لازم برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را ندارند و نزدیک به معیارهای رجل سیاسی هم نیستند بود.

پیش‌بینی پنجشنبه داغ انتخاباتی

هر دوره اگر چه روز آخر ثبت نام‌ها جنجالی‌ترین و پر هیجان‌ترین روز بوده و شخصیت های اصلی در این روز حتی ساعات و دقایق پایانی آن برای اعلام نامزدی مراجعه می‌کردند، امسال اما از آنجا که روز سوم با عید فطر مقارن شده پیش‌بینی می‌شود پنجشنبه‌ای خبرساز و داغ در ستاد انتخابات کشور باشد زیرا گفته شده برخی از چهره های اصلی و سرشناس و بخت های جدی انتخابات احتمالا امروز برای نام نویسی به وزارت کشور خواهند آمد.

خبرنگاران و اصحاب رسانه مستقر در ستاد انتخابات کشور امروز منتظر بمب‌های خبری انتخابات ۱۴۰۰ هستند. گزینه‌هایی همچون حجت الاسلام رئیسی که برخی شخصیت‌ها و جریانهای اصولگرا از حضور او در انتخابات و اعلام نامزدی در روز عید فطر خبر داده‌اند، هر چند تا این لحظه هیچ اطلاع رسانی یا واکنشی از سو شخص رئیسی و دفتر وی در این مورد یا تایید این خبر صورت نگرفته و برخی منابع نیز گفته‌اند که تا این لحظه او تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته است.یا  علی لاریجانی که برخی از نزدیکانش گفته‌اند او نیز  تصمیمش نهایی شده و وارد عرصه خواهد شد. هرچند اقبال خوبی از سوی دو تشکل اصلی اصولگرایان به او نشان داده نشده است.

غیبت چهره های اصلاح طلب

نکته قابل توجه دیگر تا این لحظه از مرحله ثبت نام داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ حضور نیافتن چهره های شاخص جناح اصلاح طلب بوده است.

اگرچه نهاد اجماع ساز یا جبهه اصلاحات ایران اسلامی از ۱۴ گزینه در فهرست خود نام برده و گفته احتمالا پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها نامزد نهایی خود را اعلام خواهد کرد اما تا این لحظه هیچ کدام از اعضای این لیست رسما ثبت نام نکرده‌اند و احتمال دارد امروز برخی از آنها به ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند.

زمان باقی مانده تا ساعت ۱۸ امروز مشخص خواهد کرد که چه کسانی امروز تنور ستاد انتخابات کشور را داغ خواهند کرد و رویدادهای مهم انتخابات ۱۴۰۰ امروز کلید خواهد خورد یا نه؟ قدس آنلاین روایت گر این رویدادها در روز سوم ثبت نام ها خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.