۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 752164

انتخابات؛ اقدامی کم‌زحمت برای نتایج پُر قیمت

حجت‌الاسلام رضا رستمی، کارشناس فرهنگی

قدس آنلاین: در عصر کنونی و از منظر سیاسی و اجتماعی، انتخابات در کشورهای دنیا فقط بر این اساس، تعریف و ارزیابی نمی‌شود که حاصل آن تحویل و انتقال قدرت از یک شخص یا گروه به شخص یا گروه دیگر باشد. اگر چه این جنبه از انتخابات نیز بسیار حائز اهمیت است و سبب نوسازی در مجموعه‌ی مدیریتی کشور و سپردن مناصب مهم اجرایی به افراد تازه‌نفس و تفکرات جدید می‌شود، اما بُعد خارجی و بین‌المللی انتخابات و تأثیری که در نوع نگرش دیگر کشورها به وجود می‌آورد را نمی‌توان نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی عبور کرد. درست است که اموری مانند تجهیزات دفاعی و مواضع سیاسی به تقویت اقتدار ملی کمک می‌کنند و سبب آبرو و ابهت جهانی می‌شوند اما بیش و پیش از تمام این موارد، حضور و نقش‌آفرینی مردم هر کشور است که نسبت به تحولات و اتفاقات موجود در جامعه‌ تا چه اندازه حساس و حاضر باشند. همه‌ی اجتماعات ملی و انقلابی در این راستا بااهمیت و در معادلات تحلیلگران جهانی، اثرگذار هستند اما باید با قاطعیت گفت که هیچ‌یک به اندازه‌ی انتخابات نمی‌توانند تأثیرگذار باشند و برای یک کشور، آبرو و ابهت به ارمغان بیاورند.

در این میان، جای تردید نیست که این قانون نانوشته در کشور ما نیز جاری و ساری است. حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات، این پیام را به دنیا مخابره می‌کند که ملت ایران همچنان امور مربوط به استقلال و سرنوشت خود را با حساسیت و دقت بسیار بالایی پیگیری می‌کند و در این مسیر، صاحب عزم و انگیزه‌ی قوی و محکمی است.

از سوی دیگر، نگاهی به سابقه‌ی انتخابات‌های مختلف در کشور و مشارکت بالای مردمی نشان می‌دهد که نتیجه‌ی چنین رویکرد مسئولانه و فعالانه‌ای، قطع امید دشمنان از طمع‌ورزی به حاکمیت ملی و خدشه به امنیت و اقتدار ملی بوده است و در شرایطی که منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا دائماً در حال جنگ و آتش‌افروزی است، اما ایران اسلامی با وجود گستردگی  سرزمینی و تنوع قومیتی، از یک امنیت مثال‌زدنی و کم‌نظیر برخوردار بوده و بحمدالله اکنون نیز برخوردار است که مثل هوای سالم برای تنفس انسان، زمینه‌های فعالیت در عرصه‌های مختلف پیشرفت را برای این ملت، فراهم کرده است. حراست و حفاظت از چنین دستاورد مهم و گران‌سنگی، با حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات، حاصل می‌شود و مردم ایران را در چشم جهانیان، حاضر در صحنه نشان می‌دهد که پرانگیزه و عازم در جهت تداوم این مسیر پرافتخار، گام برمی‌دارند.

ملت بزرگ و آگاه ایران در طول سال‌های مبارزه و تلاش برای حفاظت از دستاوردهای مهم خود، این نکته را به خوبی درک کرده است که هیچ نیروی خارجی دلسوزی وجود ندارد که بتوان روی آن حساب کرد و انتظار یاری از او داشت؛ بلکه مثل سال‌های پررنج تحریم، توطئه و جنگ، باید روی پای خود ایستاد و حضور در انتخابات، یکی از ابزارهای کارآمد در این جهت است که باعث می‌شود بسیاری از دسیسه‌های خطرناک و تبلیغات منفی دشمن، خنثی و بی‌اعتبار شود. از سوی دیگر، حضور در انتخابات، یک اقدام کم‌زحمت برای دستیابی به یک نتیجه‌ی پرقیمت به شمار می‌رود. در مقایسه با اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است به‌خاطر حضور کمرنگ در انتخابات برای کشور و مردم به وجود آید که باید برای آنها هزینه‌های گزاف و اقدامات سنگینی انجام داد، انتخابات می‌تواند یک مورد بسیار ساده و مفید برای پیشگیری از تمام مشکلات احتمالی به حساب آید که منافع آن برای ملت و مملکت، بلندمدت و بسیار زیاد است. کم نبوده و نیستند کشورهایی که مردم -به هر دلیل- حاضر به مشارکت فعال و پیگیر در امور سیاسی خود نشدند و همین موضوع، سبب شد تا چشم طمع تجاوزگران خارجی به آنها دوخته شود و با طرح نقشه‌های سیاسی و یا با اتکا به حملات نظامی، امنیت و آرامش را از آن جوامع سلب کردند و سبب ایجاد زنجیره‌ای طولانی و تمام‌نشدنی از ناامنی و گرفتاری شدند. با این توصیف، حضور حداکثری در انتخابات، فقط مربوط به طرفداران نظام اسلامی نمی‌شود، بلکه همه‌ی کسانی که ایران را دوست دارند، برای آن دل می‌سوزانند و نسبت به اقتدار و تمامیت ارضی آن حساسیت دارند نیز باید در صحنه حاضر شوند تا نقش خود را برای حفاظت از امنیت این مرز و بوم، ایفا نمایند.

به هر حال، آن چه در این مقطع حساس و مهم کنونی باید مورد توجه همه قرار بگیرد این است که باید به انتخابات به ابزاری برای اعتلا، پیشرفت و امنیت ایران عزیز نگاه کنند و بدانند که ابهت و هیبت این کشور در چشم جهانیان به میزان حضور ما در پای صندوق رأی بستگی دارد که تعیین‌کننده‌ی مناسبات و اتفاقات آینده در مسیر حرکت ملت بزرگ ایران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.