حلاج نیا گفت: روزهای پیش رو برای مبارزه با آفت سن غلات در مرحله پوره، بسیار مهم و فرصت طلایی محسوب می شود.

عدم حضور پروانه های "خانم قشنگ" ارتباطی به کرونا ندارد / مبارزه با آفت سن غلات در بیش از ۸۰ هکتار از مزارع خراسان رضوی

فاطمه حلاج نیا در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت مبارزه با آفات و حشرات عنوان کرد:  برخی از آفات وجود دارند که برای بروز آنها، باید شرایط خاصی فراهم شود. باتوجه به زمستان خشکی که پشت سر گذاشتیم، آفات متمایل به آب و هوای خشک، بیشتر امکان رشد و نمو دارند، به همین دلیل مدتی است مبارزه جدی با آنها شروع شده است.   

وی بابیان اینکه آفت سن غلات یکی از آفات خشکی دوست است، بیان داشت: با سن غلات در مزارع درحجم قابل توجهی مبارزه کرده ایم تا از خسارت آن برای محصول گندم جلوگیری شود. اکنون در حال مبارزه با سن در مرحله پوره هستیم.

وی خاطرنشان کرد: چند روزی که بارندگی شد و وضعیت اقلیمی کمی بهتر و هوا سردتر شده بود، باعث شد که سیکل زندگی آفات عقب بیافتد. اما با گرم شدن هوا آفاتی بروز خواهند کرد. اگر با تابستان گرمی روبرو شویم یکسری از کنه ها در درختان حاضر خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درخصوص هجوم احتمالی ملخ به مزارع استان بیان داشت: باتوجه به اینکه امسال بارش کمتری بوقوع پیوسته است، با ملخ بسیار کمتری نسبت به سالهای پیش روبرو هستیم. چون کانون تجمع ملخ ها، رطوبت کافی برای تفریخ تخم ها نداشته اند. اما با بارندگی های اتفاق افتاده در چند روز گذشته درجغتای و داورزن و بردسکن، باعث شروع مبارزه با آفت ملخ دراین شهرستان ها شد.

وی باتاکید براین موضوع که کانون های ملخ دراستان مرتب توسط کارشناسان پایش شده و تاکنون در سطح ۳۴۶هکتار مبارزه با ملخ انجام شده است، گفت: آمادگی مبارزه با ملخ های صحرایی را هم داریم اما هنوز مشاهده نشده است که این ملخ ها از جنوب کشور به استان وارد شوند.

وی یادآور شد: وظیفه ما مقابله با ملخ ها در کانون تکثیر و رشد و نمو و گسترش آنهاست. اگر در این کانون با آفات مبارزه شود با حداقل هزینه و کمترین صرف وقت، به بهترین نتیجه می رسیم. سال گذشته وسعت مبارزه با ملخ ها در حدود ۱۷۰۰۰ هکتار بود اما امسال این میزان کمتر از ۱۰۰۰ هکتار است.  

 حلاج نیا ضمن رد این شایعه که کرونا باعث عدم حضور پروانه هایی است که در سالهای گذشته درخیابانهای شهر جولان می دادند، گفت: سالهایی که بارندگی بیشتر باشد یکسری علف های هرز در مزارع رشد می کنند. به همین خاطر لاورهای برخی حشرات مانند پروانه ها روی این علف‌ها رشد کرده و تولید می شوند و پس از بلوغ در فضای باز و درخیابانها و کوچه های شهر دیده می شدند. البته این پروانه ها آفت محسوب نشده و به مراتع طبیعی و گیاهان آسیب نمی رساندند. اما به خاطر بارش کم، امسال آنها را درشهر مشاهده نمی کنیم.  

وی ادامه داد: در سالهای کم بارش با آفات خشکی دوست روبرو هستیم. با توجه به اینکه افت سن غلات خشکی دوست است و عرصه منابع طبیعی پوشش گیاهی مناسبی را بدلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری نداشته، برنامه ریزی سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان بر کنترل افت سن غلات در مرحله مادری بوده است. خوشبختانه با تلاش مستمر همکاران شبکه مراقبت سطح استان و همراهی کشاورزان توانسته ایم تا کنون در سطح ۸۱۴۴۰هکتار سن مادری  و ۱۸۵۵۳هکتار سن در مرحله پوره را مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: مبارزه با پوره ادامه داشته و به گندمکاران توصیه می شود برای جلوگیری از خسارت و کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول در اولین فرصت با مشورت کارشناسان شبکه مراقبت دولتی و خصوصی جهاد کشاورزی شهرستان ها عملیات مبارزه با آفت سن غلات که از افات مهم غلات می باشد را انجام دهند. هفته پیش رو برای مبارزه با افت سن غلات در مرحله پوره بسیار مهم و فرصت طلایی محسوب می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.