۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 752386

آستان قدس رضوی؛ از مردم و برای مردم

مصطفی خاکسار قهرودی- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی طی یادداشتی، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و شفاف سازی را اساس تفکر و اعتقاد مدیران ارشد آستان قدس رضوی دانست.

اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، از وظایف اصلی روابط‌عمومی‌ هر سازمان به شمار می‌رود. این مقوله در نهادی همچون آستان قدس رضوی اهمیتی دو چندان دارد. سازمان‌های دیگر از انجام همه یا بخشی از این وظایف، در پی ایجاد ارتباط با مردم هستند، در حالی که آستان قدس رضوی، «از مردم و برای مردم» است. از این رو اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و شفاف سازی فعالیت‌ها، نه‌تنها شرح وظیفه سازمانی روابط عمومی این آستان است که اساس تفکر و اعتقاد مدیران ارشد آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

 

نگاه کلان آستان قدس به مقوله روابط عمومی

توجه ویژه آستان قدس رضوی به اهمیت این مقوله، تا بدان جایی است که در ساختار سازمانی خود تغییراتی در جهت تقویت این موضوع انجام گرفته و با ایجاد مجموعه بزرگی با عنوان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، تمامی فعالیت‌های رسانه‌ای و روابط عمومی آستان قدس در آنجا متمرکز و تجمیع شده است. راه اندازی سامانه ملی ۱۳۸ به منظور پاسخگویی شبانه روزی به هموطنان عزیزمان از دیگر اقدامات برای تعامل دوسویه و اثربخش با مردم شریف ایران اسلامی است.

بنابراین نگاه کلان آستان قدس رضوی به مقوله روابط عمومی و ارتباط با مردم، نگاهی همه جانبه بوده و منوط به اقدامات در حیطه وظایف سازمانی روابط عمومی آستان قدس نیست. در واقع این نهاد علاوه بر انجام فعالیت‌های اختصاصی در مجموعه‌ای به نام روابط عمومی‌ آستان قدس، در تمام فعالیت‌های خود شفاف بوده و همه بخش‌های و حوزه‌های آن، خود را پاسخگوی مردم می‌دانند.

 

 شفاف‌سازی فعالیت‌ها

علاوه بر این در موضوع شفافیت‌سازی، اقدامات مهم و اساسی زیادی در دو سال گذشته انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به ایجاد سامانه شفافیت‌سازی آستان قدس رضوی اشاره کرد. این سامانه که با پیگیری مستمر و تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی ایجاد شده و در آینده در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد، وظیفه دارد تمامی فعالیت‌های آستان قدس رضوی را به شفاف‌ترین نحو ممکن به آگاهی مردم کشورمان برساند. در واقع در آستان قدس رضوی، از شخص تولیت تا همه مدیران و کارکنان مجموعه، خود را خادم مردم و به ویژه زائران امام رئوف (علیه‌السلام) دانسته و در رابطه با کارها و فعالیت‌های سازمانی، نسبت به مردم خود را مسئول و پاسخگو می‌دانند.

از این رو، روز ارتباطات و روابط عمومی را می‌توان روز همه اجزای آستان قدس نامید و به همه کارکنان خدوم بخش‌های مختلف تبریک گفت. البته بدیهی است فعالیت‌های تخصصی ویژه‌ای در جهت آگاهی‌بخشی عمومی و اطلاع‌رسانی نیز انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های رسانه‌ای همچون انتشار روزنامه سراسری قدس، تولید و پخش برنامه‌های مذهبی حرم مطهر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و شبکه ماهواره‌ای امام رضا (علیه‌السلام)، انجام ده‌ها برنامه استانی و ملی تبلیغی و ترویجی، تولید ده‌ها جلد کتاب و مجلات تخصصی و ... که وظیفه آگاهی‌بخشی عمومی را بر عهده دارند، اشاره نمود.

 

ارتباط وسیع‌تر و عمیق‌تر با مردم

با این حال، به جرأت می‌توان گفت، روز ارتباطات و روابط عمومی‌ها برای آستان قدس رضوی با وجود فعالیت‌های گسترده تبلیغی و ترویجی که همه روزه در حرم مطهر و شهر مقدس مشهد به انجام رسانده و برای هر یک ساز و کار مشخص و مدونی تبیین نموده است، تنها معطوف به بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه نبوده و با تفکر مدیریتی و سازمانیِ «آستان قدس؛ از مردم و برای مردم»، این نهاد مذهبی، همه ایام سال در زمینه گسترش ارتباط وسیع‌تر و عمیق‌تر با مردم، گام برمی‌دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.