اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان برنج در خصوص کفایت ذخایر برنج وارداتی کشور تا ۳ ماه آینده و نگرانی او از غفلت در تأمین کالاهای اساسی در نتیجه هیاهوهای انتخاباتی، واکنش تند دبیر انجمن برنج ایران در پی داشت.

 انجمن واردکنندگان را به دادگاه می‌کشم/ با ارز نیمایی کالاهای مورد نیاز مادر زنشان را وارد کرده‌اند

قدس آنلاین: دیروز مسیح کشاورز حتی نسبت با تأثیر منفی خشکسالی بر حجم تولید برنج کشور در سال جاری هشدار داده بود اما به باور جمیل شایق علیزاده دبیر انجمن برنج  ایران چنین اظهاراتی مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی‌است و قوه قضاییه باید چنین افرادی را به دادگاه بکشاند.

گفتگوی ما را با جمیل شایق علیزاده بخوانید:

 حتماً صحبتهای دیروز آقای کشاورز را شنیده اید. آیا واقعا ذخیره برنج وارداتی کشور تا این حد کم شده و دولت نسبت به آن بی تفاوت است؟

 امروز هفتمین روز فوت برادرم است و من عزادارم. قطعاً اگر شمای خبرنگار برای هر سؤال دیگری تماس گرفته بودید پاسخ نمی‌دادم اما این اظهارات آقای کشاورز به قدری تلخ و گزنده بود که نمی‌توانم حتی در شرایط عزا نسبت به آن بی تفاوت باشم. زمانی که آقای شریعتمداری، وزیر بازرگانی بود من را به دادگاه کشاند چون آن زمان گفته بودم ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است. به نظر او من نشر اکاذیب کرده بودم. شانس با من یار بود که قاضی آن زمان نمایندگان انجمن برنج و وزارت بازرگانی وقت را خواست. بر اساس یک مدرک ارائه شده، معلوم شد نه  تنها ۸۰۰ هزار تن برنج وارد نشده بلکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن وارد شده! قاضی بنده را تبرئه کرد و نوشت: حکم غیرقابل تجدید نظر است. دیروز وقتی صحبتهای آقای کشاورز را شنیدم به شدت وقاحت و منفعت طلبی ایشان پی بردم. اگر رئیس قوه قضاییه بودم حتما ایشان را به دادگاه می‌کشاندم و به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی‌ایشان را محاکمه می‌کردم.

 ما شما را به عنوان مدافع تولید داخل می‌شناسیم اما بر چه اساسی نگرانی‌های دبیر انجمن واردکنندگان برنج را بی مورد می‌دانید؟

  از دهه ۹۰ مدام اعتراض می‌شود که چرا انجمن این قدر برنج وارد می‌کند این اصلاً تازگی ندارد. سال ۹۲ حدود ۲ میلیون تن برنج وارد شد حال آن که همان سال نیاز کشور یک میلیون تن بود. از سال ۹۵ و ۹۶ به بعد شرایط آب و هوایی بهتر شده، تولید هم تا کنون سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۰۰  هزار تن بوده است. به طور مشخص سال ۹۸ و ۹۹ تولید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است. در این میان مصرف سرانه که زمان وزارت آقای شریعتمداری که بر واردات اصرار داشت، ۴۰ تا ۴۲ کیلو اعلام شده بود.

همان سال سازمان بازرسی کل کشور ۴۰ کارشناس و مدیر از انجمن برنج را دعوت کرد و بازدید میدانی انجام شد. این جمع بندی حاصل شد که مصرف سرانه از سال ۹۵ به بعد به ۳۶ کیلو کاهش یافته است که شاید یکی از مهم ترین دلایل این کاهش تغییر ذائقه غذایی خانوارها و حفظ سلامت و بهداشت باشد. سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن تولید داشته و با کسری ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن مواجه بوده ایم. همین کسری در سال ۹۹ هم گزارش شده  است حال آن که از سال ۹۵ به بعد هیچ وقت واردات سالانه برنج کمتر از یک  میلیون تن نبوده و در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰  هزار تن بوده است. این یعنی حدود ۵۰۰ هزار  تن بالاتر از نیاز کشور وارد شده  است.

 این برنج‌ها کجا رفته؟ مگر می‌شود وارد شده باشد اما بگویند کمبود داریم؟ بالاخره منابع ارزی برای کار صرف شده و باید معلوم شود به ازایش چقدر برنج آمده...

 من جواب سوال شما را به خوبی می‌دانم اما به زودی انجمن واردکنندگان را به دادگاه می‌کشم و جوابم را فقط آنجا و در دادگاه ارائه می‌کنم.  اینها چقدر وقیح و پررو هستند! سالهاست می‌پرسیم چه کسی به شما گفته سالی یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کنید اما امروز از کمبود ذخایر حرف می‌زنند...

 واردکنندگان برنج نسبت به عدم دریافت ارز دولتی هم معترض هستند. شاید این امر باعث کاهش واردات شده باشد...

  به هیچ وجه این اعتراضات وارد نیست. من منتقد بزرگ دولت  هستم و از دروغ‌های رئیس دولت خسته شده‌ام. فرق بین راست و دروغش را هم نمی‌فهمم اما زمانی این واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و کتمان کردند. آقای جهانگیری چرا از تخصیص ارز آن زمان دفاع نمی‌کند؟ نکند می‌ترسد آقای شریعتمداری امروز هم در هیات  دولت، گوشش را بکشد! از جایی به بعد دولت ارز نیمایی به واردات برنج اختصاص داد اما مانع واردات نشده است. دولت گفته ارز نیمایی بگیرید برنج وارد کنید نه اینکه به نام برنج کالایی دیگر وارد کنید. آقازاده ای که فرق برنج و خیار را نمی‌داند ارز گرفته اما به جای برنج و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، کالاهای مورد نیاز زن و مادر زنش را  وارد کرده! در یکی دو سال اخیر قیمت برنج داخلی و خارجی به هم نزدیک شده و امروز قیمت برنج خارجی در حال پیشی گرفتن از داخلی است.

 نظرتان در مورد نگرانی دبیر انجمن واردکنندگان مبنی بر تأثیر منفی خشکسالی بر تولید برنج در سال جاری چیست؟

 تا سه ماه دیگر برنج داخلی به بازار می‌رسد و ما نه تنها تا آن زمان بلکه تا پایان سال هیچ کمبودی نداریم. ضمن اینکه هنوز در روزهای پایانی اردیبهشت هستیم آقای کشاورز از کجا فهمیده قرار است شهریور خشکسالی داشته باشیم و تولید کم شود؟! سطح زیر کشت برنج کشور نسبت به پارسال حداکثر ۵ درصد کاهش یافته اما در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ این سطح ۲۵ درصد افزایش داشت. بر همین  اساس هنوز سطح زیر کشت برنج کشور به کمتر از ۶۲۰ هزار هکتار نرسیده و این عدد سالهای سال است که عدد سطح کشت معمول برنج کشور است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.