محدودیت ها برای برخی از افراد بزرگ اندیش، بهانه ای برای تلاش بیشتر است. «مجتبی برزگر» متولد ۷۵ و دیپلم برق صنعتی در رشتخوار، یکی از همین افراد بی ادعاست. کارش تراشکاری سیلندر ماشین است.

ساخت آسیاب دوکاره بر اساس نیاز دامداران منطقه

ساخت دستگاه آسیاب دوکاره

در منطقه رشتخوار یکی از کارهای اصلی مردم دامپروری است و خوراک دام هم یکی از دغدغههای آنهاست. او فردی است که از این موضوع بیتفاوت نگذشته و دستگاه دوکاره آسیاب را طراحی کرده است؛ دستگاهی که آسیاب کردن جو و گندم و همچنین خرد کردن چغندر و یونجه را همزمان انجام میدهد و برای دامپروران صرفه اقتصادی دارد و سبب اشتغالزایی در آن منطقه شده است.

او توضیح میدهد: در منطقه ما دامداری شغل رایجی است و خودم با مشکلات بحث خوراک دامها آشنایی کافی داشتم. برای مثال با چاقو ریز کردن چغندر بسیار کار سخت و زمانبری است و باید ساعتهای زیادی را برای ۵۰۰ کیلو چغندر صرف کرد اما این دستگاه در مدت یک ساعت یک تن جو و گندم را به بلغور و آرد تبدیل میکند و همین موضوع سبب شد به فکر ساخت آسیاب مخلوط کن باشم. این آسیاب ساعتی ۲ تن چغندر را میتواند به قطعات بسیار ریز خرد کند.

این کارآفرین جوان تعریف میکند: صفر تا صد این آسیاب را خودم در کارگاه میسازم. البته موتورش را میخرم و موتور ایرانی است و معمولاً از مشهد تهیه میشود. در واقع جو را آرد و گندم را بلغور و چغندر و یونجه را خرد و همه را با هم مخلوط و به عنوان خوراک تحویل میدهد.

صرفه اقتصادی

او درباره ویژگی این دستگاه دوکاره میگوید: این دستگاه دوکاره با یک موتور کار میکند و هزینه موتور دوم یا اضافی که معادل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است کاهش مییابد. قیمت تمام شده میکسر دوکاره با موتورش حدود
۱۱ میلیون تومان و بدون موتور ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او که کار اصلیاش سیلندرتراشی است، توضیح میدهد: در کنار کارم ساخت دستگاه میکسر را به دلیل نیاز منطقه انجام میدهم و ساخت هر میکسر حدود یک هفته طول میکشد. سفارشات زیاد است اما به دلیل نبود نیروی کار کافی و کارگاه کوچکمان در ماه دو سفارش قبول میکنم.

از گارانتی تا اشتغالزایی بیشتر

او با اشاره به آنکه دستگاههای ساخته شده تا سه ماه گارانتی دارند، بیان میدارد: تا پیش از این کار بسیاری از مردم منطقه با دست خوراک دام را تهیه میکردند و یا مجبور بودند از شهرهای دیگر میکسر را با قیمتهای بالا تهیه کنند و یا برای آسیاب گندم و جو آنها را به آسیاب ببرند و یک هفته تا ۱۰ روز منتظر بمانند اما اکنون مردم این منطقه خودشان این دستگاه را در خانه دارند و هر زمان که نیاز باشد از آن استفاده میکنند. در واقع در این فعالیت، سه نفر دیگر هم با من همکاری میکنند و قصد داریم کارگاه را بزرگتر کنیم که برای این کار با واحد خوداشتغال کمیته هماهنگ کردیم و در صورتی که کارگاه بزرگ شود بیش از
۱۰ نفر میتوانند ما را همراهی کنند و درآمد داشته باشند.

این جوان پرتلاش اهل رشتخوار تصریح میکند: در حال حاضر گاوداریها فیلدمیکسر نیاز دارند و تاکنون این دستگاهها را از شیراز و اصفهان تهیه میکردند اما گروه ما توان ساخت این دستگاه را نیز دارد اما چون کارگاه کوچک است امکان ساخت این دستگاه را فعلاً ندارم.

امید برای گسترش کار

او در ادامه میگوید: وام پیشنهادی
کمیته امداد برای گسترش کار ۵۰ میلیون تومان است و این رقم برای من کافی نیست. واحد خوداشتغالزایی کمیته امداد تاکنون همکاری خوبی با کارآفرینان داشته است. در گذشته مبلغ ۲۰ میلیون وام دریافت کردم و انگیزه شروع کار سیلندرتراشی موتور و تولید ادوات کشاورزی شد.

این جوان پر از ایده تأکید میکند: به اعتقاد من میتوان با همین محدودیتها خلاق بود و برای جوانان اشتغالزایی کرد. در حال حاضر با ساخت هر دستگاه برای دو نفر در روستای خودشان اشتغال ایجاد شده زیرا برای انجام و استفاده دستگاهها نیاز به نیروی کار است و خوشبختانه در همین مدت کوتاه تاکنون هشت دستگاه برای روستاهای اطراف ساختهایم یعنی ۱۶ نفر به صورت غیرمستقیم به کار مشغول شدهاند و با ساخت دو دستگاه در هر ماه چهار نفر به تعداد افرادی که مشغول به کار میشوند، اضافه میشود.

دغدغه اشتغال

او در پایان تأکید میکند: بسیاری از همسنهای من در این منطقه بیکارند و برای همکاری به من مراجعه میکنند اما هنوز امکان راهاندازی کارگاهی بزرگتر برایم مقدور نیست، امیدوارم با ایجاد شرایط و تسهیلات بتوانم کار را توسعه دهم و افراد بیشتری در این مسیر با من همراه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.