روح الله عبدالهی مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، در یادداشتی ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی ، بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در روابط عمومی ها تاکید کرد.

قدس آنلاین/ روح الله عبداللهی: پدیده‌هایی مانند رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی پدیده های نوظهوری هستند که خواسته و ناخواسته در حوزه های مختلف جایگاه خود را پیدا کرده اند.

یکی از مهمترین بخش های هر سازمانی بخش روابط عمومی است که از آن به آیینه یک سازمان یاد می شود؛ هرچه شفاف تر، بهتر. در واقع از بخش روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی مردم و سازمان یاد می کنند. از این حیث اهمیت این بخش کاملا مبرهن است.

در عصر حاضر، یکی از عناصر مهم و ضروری، ارتباطات است که همین مهم، دلیل نامگذاری عصر حاضر به عصر ارتباطات است.به همین دلیل است که روابط عمومی ها می بایست جایگاه رسانه ها و شبکه های اجتماعی را در بین فعالیت های خود تعریف کنند.

همانطور که در ابتدا، وبلاگ‌ها ظهور پیدا کردند، روابط عمومی ها نیز علی رغم خواسته‌شان آن را به خدمت گرفتند و اثرات مثبت آن را در فعالیت های تبلیغاتی خود مشاهده کردند؛ با فراگیر شدن فضای اینترنت و به دنبال آن گسترش روزافزون سایت های اینترنتی در حوزه اطلاع رسانی، روابط عمومی‌ها نیز این بار به ناچار در این بخش ورود پیدا کردند و به تاثیرات شگرف آن پی بردند.

این موارد در کنار هم باعث شده است که امروز روابط عمومی دستگاه های مختلف بپذیرند که مجبور هستند خود و مجموعه روابط عمومی را به روز نگه داشته و همین اجبار است که می تواند کمکی باشد برای آن که در استفاده از امکانات این پدیده های نوظهور بهره کافی و لازم را ببرند.

به جرات می توان گفت هیچ یک از امکانات سنتی که پیش از این دراختیار روابط عمومی ها بوده است به اندازه شبکه های اجتماعی نمی تواند وسیله ای برای افکارسنجی از مخاطبان فضای عمومی جامعه باشد.

آنچه که امروز در فضای شبکه های اجتماعی شکل گرفته است و این که مخاطبان بدون هیچ واسطه‌ای و یا دروازه بانی خبر می توانند نظرات خود را ابراز کنند، این امکان را برای سیستم های افکارسنجی به خوبی فراهم آورده است که از داده ها و جمع بندی نظرات اقشار مختلف مردم در این شبکه ها، به آنچه که به واقع در درون ذهن آنها شکل گرفته است پی ببرند و تبلیغات خود را براساس آن خواسته ها دنبال و متناسب با آن، اقدامات و برنامه ریزی های لازم را صورت دهند.

مدیران و مسئولان روابط عمومی ها باید بدانند که ورود به این عرصه الزاماتی را دارد که اگر این الزامات را رعایت نکنند چه بسا مغلوب فناوری و تکنولوژی ها شوند. یکی دیگر از این الزامات این است که مسئولان روابط عمومی ها مجبور به این هستند که هر آن چه که در بستر نوآوری های جدید شکل می گیرد را به جد دنبال کنند، چرا که درگیر شدن تنها با بخشی از این تکنولوژی اثرگذار و کافی نخواهد بود و می طلبد که تا انتهای این مسیر بی انتها پیش رفت.

دیگر الزام این خواهد بود که آنچه با فناوری و تکنولوژی اتفاق می افتد، باید جدیدترین و به‌روزترین آن در مجموعه های روابط عمومی ها پدیدار شود. دومین الزامی که بر این اصل حاکم است، مجموعه روابط عمومی ها می باید نگاه سنتی که از بالا به پایین سیستم داشتند را کنار گذاشته و نگاه از پایین به بالا را برای خود شکل دهند، به این معنا که می توانند آنچه را که افکار عمومی از او می خواهد و یا انتظار دارد را اعمال کند.

دیگر الزامی که مجموعه روابط عمومی ها باید به آن توجه کنند، شکل گیری تنوع، گستردگی و پیچیدگی این فضا است، که دائما می بایست فضا و بسترهای خود را تغییر و یا به روز کنند، به بیان ساده تر، با شکل گیری هر تغییری در فضای ایجاد شده باید سریعا به روز شد.

در پایان هفته ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی اصحاب رسانه، فعالان عرصه ارتباطات، صاحبان اندیشه و قلم تبریک عرض میکنم و از خداوند منان توفیق خدمت رسانی را مسئلت می نمایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.