گلستان- اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و این در حالی است که امسال به دلیل کاهش بارش‌ها کاشت محصولات کشاورزی با مشکل جدی مواجه شده است

کاشت برنج در قطب تولید آن امکان پذیر نیست؛ اقتصاد روستائیان شکننده است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: گلستان باوجود ۶۶۷ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت، ازنظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است ضمن اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان باکیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

در این استان همیشه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تأمین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود اما حالا خشک‌سالی به گونه دیگری بر روی این تولید سایه انداخته است.

کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارش‌ نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری و از مهر ۹۹ تاکنون در این استان و وقوع پدیده خشک‌سالی سبب شده تا گندم کاران این استان سال سخت و کم محصولی را پیش‌رو داشته باشند و کارشناسان جهاد کشاورزی نیز کاهش حدود ۵۰۰ هزار تنی برداشت گندم را برای این استان شمالی تخمین بزنند.

متأسفانه از سال گذشته تاکنون  به دنبال کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در نیمه نخست سال زراعی جاری (پاییز و زمستان ۹۹) و چند مرحله سرما و یخبندان پارسال ۱۲۶ هزار و ۱۶۸ هکتار از مزارع ۵۲۶ هزار و ۶۳۶ هکتار زیر کشت شامل گندم، جو، کلزا و چغندرقند استان دچار خسارت شده و تخمین کاهش تولید از مزارع خسارت به مقدار ۶۳۰ هزار تن است.

حالا این خشک‌سالی‌ها کاشت برنج را نیز در مزارع تحت‌الشعاع خود قرار داده است و لذا بیم آن می‌رود که این کاهش کشت باری دیگر اقتصاد خانواده‌های روستایی را تحت شعاع خود قرار دهد.

کاهش تولید گندم

بر اساس گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، از سطح زیر کشت ۳۸۰ هزار هکتار گندم در سال زراعی جاری در این استان، ۸۰ هزار هکتار به علت کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی خسارت جدی دیده و تولیدی از این سطح نخواهیم داشت.

مطابق این گزارش، کارشناسان گندم جهاد کشاورزی گلستان پیش‌بینی کرده‌اند که ۴۷۰ هزار تن تولید گندم از سطح ۸۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری ازدست‌رفته است.

خسارت خشک‌سالی به کشتزارهای گندم به‌ویژه دیمزارهای واقع در مناطق شمالی گلستان بیشتر از سایر نقاط است به‌گونه‌ای که در بیشتر این مزارع ساقه‌های گندم قبل از خوشه‌دهی، خشک شدند و در برخی دیگر از مزارع نیز که خوشه‌های بسیار اندکی دارند، جمع‌آوری محصول برای بهره‌برداران مقرون‌به‌صرفه نیست.

کاهش دانه‌های روغنی و سطح شالیزارها

 مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس نیز در همین راستا بابیان اینکه امسال به سبب کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی، میزان تولید گندم، جو و دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس درمجموع ۱۳۱ هزار تن کاهش یافت و خسارت سنگینی به کشاورزان شهرستان وارد کرد افزود: با توجه به خشک‌سالی شدید سال زراعی امسال که در ۵۰ سال اخیر کم‌سابقه بوده و نیز استمرار کاهش نزولات آسمانی در ماه‌های پیش رو و به‌تبع آن کاهش منابع آبی اطلاع‌رسانی‌ لازم به کشاورزان گنبدکاووس برای پرهیز از کشت شالی انجام‌شده است.

غلامعلی نورا اذعان کرد: به سبب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارش‌ها طی سال زراعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون)، کشت شالی به دلیل نیاز آبی بالا از ۱۵ هزار هکتار در سال قبل به کمتر از پنج هزار هکتار در سال جاری کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا، افزود: کشت پنبه، سویا، آفتابگردان، کنجد و سورگم که مقاوم به کم‌آبی و گرما هستند و نیز ذرت علوفه‌ای درصورتی‌که کشاورز به منابع آبی دسترسی دارد در این شرایط آب و هوایی پیشنهاد می‌شود.

نورا اضافه کرد: به گفته وی، پیش‌بینی تولید امسال سه محصول گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به ترتیب ۲۲۰ هزار، ۱۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تن است که متناسب با آن مراکز موردنیاز برای خرید در سطح این شهرستان پیش‌بینی‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین از هماهنگی با مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان برای جبران خسارت کشاورزانی که محصول خود را بیمه کردند، خبر داد و گفت: کارشناسان این صندوق با حضور در مزارع نسبت به برآورد خسارت اقدام خواهند کرد.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.