سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت هنوز موضوعات اساسی و مهمی به ویژه درباره اجزای تحریم‌های آمریکا باقی مانده که باید در دور بعدی مذاکرات در وین مورد بحث و رایزنی قرار گیرد.

هنوز اختلافات جدی با آمریکا در مورد اجزای تحریم‌ها وجود دارد/کشورهای غربی با توجه به محدودیت زمان باید اقدام موثری انجام دهند

قدس آنلاین: ابوالفضل عمویی در گفتگویی مجازی با خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعضا  و رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: مجلس باتوجه به شان نظا تی خودش در پابان هر دور از گفتگوها از آقای عراقچی و همکارانشان برای ادای توضیح و تشریح روند و نتایج مذاکرات دعوت می‌کند و با توجه به پایان دور چهارم گفتگوها و رسیدن مذاکرات به مراحل مهم از آقای دکتر عراقچی خواسته شد تا در کمیسیون حضور پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به روند گذشته مذاکرات از نحوه پیگیری چارچوب های اصلی سیاست جمهوری  اسلامی ایران گزارشی به کمیسیون ارائه شد. ما در این مذاکرات چند سیاست را دنبال می‌کنیم. سیاست اصلی لغو کلیه تحریم هاست سپس راستی آزمای لغو تحریم ها و بعد از ان ایران اماده خواهد بود که تعهدات خودش در برجام باز گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: دکتر عراقچی درباره روند گفتگوها توضیحات مبسوطی ارائه دادند و با توجه به تاکید نظام بر لزوم رفع همه تحریم ها تیم مذکاره کننده ما توانسته‌اند  در باره بخش قابل توجهی از تحریم‌ها مذاکرات را به مرحله خوبی برسانند  که کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها تایید کنند که باید این تحریم ها لغو بشوند. اما هنوز درباره بخش بزرگی از تحریم‌ها  مذاکره ادامه دارد.

وی افزود: در موضوع تحریم‌های بخشی منطق تیم مذاکره کننده ایران غالب بوده و طرف آمریکایز اعلام امادگی کرده که می تواند این تحریم ها را بردارد اما در مرود اجزای تحریمی  همچنان اختلاف های جدی باقی است زیرا امریکایی ها تلاش دارند با تفکیک تحریم ها و مرتبط کردن بخشی از تحریم ها به موضوعات منطقه ای یا مسائل  حقوق بشری آنها را از این مذاکرات جدا کنند  که این موضوع مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست و تاکید تهران بر اینست که تحریم ها باید به صورت اساسی و و موثر قابل راستی آزمایی رفع شود.

عمویی گفت: روند مذاکرات موضوعات جدی باقی مانده و گروه ۱+۴ باید با توجه به محدودیت زمان برای مذاکرات اقدامات موثر و جدی را صورت دهند.

عمویی به قدس آنلاین گفت در مورد تمدید مهلت توافق ایران و آژانس برای ادامه فعالیت دوربین‌های نظارتی در این جلسه بحثی صورت نگرفت زیرا امروز آقای قالیباف رئیس مجلس و عضو شورایعالی امنیت ملی رسما موضع نظام را عنوان کردند و ما بحثی فراتر از این موضع نداریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.