مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین دمای سالانه هوای این استان در سال زراعی جاری، یعنی از مهر پارسال تاکنون، با نیم درجه سلسیوس افزایش نسبت به مدت زمان مشابه، رو به گرما رفته است.

دمای سالانه هوا در خراسان رضوی افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محسن عراقی‌زاده افزود: میانگین دمای خراسان رضوی نسبت به دوره آماری نیز ۲ دهم درجه گرم‌تر شده است.
وی ادامه داد: ایستگاه مشهد، سال زراعی جاری را تاکنون یک درجه گرمتر از دوره مشابه سال گذشته و دوره آماری گذرانده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: در این مدت شهرستان بردسکن با میانگین دمای ۱۵ درجه سلسیوس و قوچان با ۸ درجه به ترتیب گرمترین و سردترین ایستگاه هواسناسی در خراسان رضوی بوده است.
وی افزود: در این مدت بیشترین تفاوت دمایی خراسان رضوی نسبت به دوره آماری مربوط به ایستگاه تربت حیدریه با یک درجه سلسیوس و کمترین مربوط به ایستگاه قوچان با ۰/۴ درجه اختلاف گزارش شده است.
عراقی‌زاده اظهار داشت: میانگین دمای خراسان رضوی در ماه‌های آینده حدود نیم تا یک درجه بیشتر از میزان نرمال پیش بینی شده است.

میانگین دمای سالانه هوا در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی حدود ۱۵ درجه سلسیوس است.  

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی پیش از این در خصوص میزان بارندگی در این استان گفته بود که حجم بارش در مناطق مختلف خراسان رضوی ظرف اردیبهشت‌ ماه امسال به میزان ۲ برابر مدت مشابه دوره آماری بلندمدت بوده و در اردیبهشت ماه امسال ۳۵ میلیمتر باران در این استان باریده است که در مقایسه با ۱۷ میلیمتر دوره بلندمدت آماری و ۲۷ میلیمتر اردیبهشت پارسال، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.  

تجهیزات هواشناسی تخصصی و کاربردی در خراسان رضوی شامل ۲۲۳ ایستگاه هواشناسی مرکب از ایستگاههای "سینوپتیک فرودگاهی، اصلی و تکمیلی، جو بالا، جاده‌ای، کشاورزی، باران‌سنجی خودکار، سنتی و اقلیم‌شناسی" است.
اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی همچنین به ۱۸۶ ایستگاه باران‌سنجی خودکار و سنتی مجهز است که ۳۱ ایستگاه از این تعداد مجهز به باران‌سنجهای ثبت داده خودکار و لحظه‌ای یا دیتالاگر است.

هواشناسی خراسان رضوی همچنین به عنوان استانی پیشرو در زمینه ارائه عمومی اطلاعات این حوزه به شهروندان، از سال ۱۳۸۹ سامانه هواگو"را راه‌اندازی کرده که هم‌اینک به طور ۲۴ ساعته با "شماره تلفن ۱۳۴" پاسخگوی همه تماس‌گیرندگان در خصوص پیش‌بینی‌های هواشناسی است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.