به نظر می رسد سینما به رغم دینی که به امام(ره) و راه ایشان دارد، تاکنون نتوانسته قدمی حتی بسیار کوچک در راه جبران این دین بردارد.

وقتی سینما دچار غفلت فرهنگی میشود

 آن زمان که امام(ره) برای حفظ سینما و جلوگیری از سختگیری‌های بی‌مورد در تلویزیون، از اعتبار و جایگاه یک رهبر انقلاب وارد میدان می‌شوند و باعث می‌شوند که سینما و تلویزیون بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما سینما هنوز نتوانسته تصویری درست از زندگی، مبارزات و افکار بلند خمینی کبیر را به نمایش بگذارد. مگر تعدادی انگشت شمار مانند فیلم سینمایی فرزند صبح که مطمئنا کافی نیست چرا؟ سینماگران در این خصوص صحبت کرده اند
 هجمه های داخلی مانع ساخت اثری با موضوع امام خمینی است

محمد ورزی کارگردان سریال تلویزیونی «معمای شاه» که در این سریال به گوشه هایی از  مبارزات امام خمینی با سلطنت ستم شاهی پرداخته بود در توضیح عدم چرایی نپرداختن هنرمندان به موضوع امام خمینی (ره) گفت: گفتن از امام (ره) و ساخت اثری در خور ایشان با همه پروژه ها فرق دارد و وسواس و تامل بیشتری را می طلبد و همین قضیه باعث شده که فیلمسازان ما با ملاحظه تر به این سوژه نگاه کنند.

وی ادامه داد: من در سریال معمای شاه به بخش خیلی کوچکی از مبارزات ایشان پرداخته ام و با همه مراقبت ها و تحقیقاتم ولی باز همه در تمام طول کار متحمل هجمه های زیادی شدم که کار را بر من سخت کرده بود.

این کارگردان افزود: جریانهای داخلی زیادی متاسفانه مانع از این است که هنرمندی به سمت و سوی ساخت یک چنین آثاری برود. ما در مملکتی زندگی میکنیم که انقلابی عظیم در آن صورت گرفته است واگر هنرمندی بخواهد در خصوص بنیانگذار این انقلاب کاری بسازد باید خیلی ملاحظه داشته باشد و همه جوانب را بسنجد ولی اینکه سوال می شود چرا سینمای ما تا کنون در این خصوص خیلی موفق عمل نکرده است بخشی از آن مربوط به همین هجمه ها است وگرنه ربطی به بی میلی فیلمسازان ندارد.

وی بیان کرد: من فیلمساز اگر مورد حمایت قرار بگیرم اگر شرایط کار برایم فراهم نشود چرا نخواهم در خصوص مرد بزرگی چون امام (ره) فیلمی بسازم. به شرطی که مورد حمایت قرار بگیرم.

رسانه های باید در این خصوص مطالبه گری کنند

انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» نیز در خصوص دلایل عدم پرداختن سینما به امام خمینی (ره) بیان کرد: مدیران فرهنگی ما تا کنون نتوانسته اند شرایط لازم را برای فیلمسازن فراهم کنند وگرنه من شاهدم که خیلی از هنرمندان و فیلمسازان تمایل دارند در خصوص ایشان فیلم بسازند.

وی ادامه داد: هر زمان طرحی به مدیران فرهنگی بابت ساخت اثر با موضوع امام خمینی و مجاهد تهای ایشان ارائه شد مدیران فرهنگی ما گفتند در اولویت ما نیست!
 شاه حسینی افزود: متاسفانه مسئولین فرهنگی دلسوز خیلی اندک هستند که خیلی هم کاری از آنها ساخته نیست و نتیجه این می شود که الان شما از من فیلمساز می پرسید چرا تا کنون و بعد از اینهمه سال فیلم های بیشتری با موضوع امام (ره) ساخته نشده است. بدبختانه ما در رده های مدیران فرهنگی مان خیانت و حماقت را توامان داریم و نتیجه اش می شود همین که شما می بینید.

این کارگردان گفت: هیچ هنرمندی در عدم ساخت اثری درخصوص امام خمینی (ره) مقصر نیست که اگر زمینه اماده باشد همه تمایل به کار دارند تا زمانی که مهندسی کلانی در حوزه فرهنگ نداشته باشیم تا وقتی که کار فرهنگی درستی انجام نشود فرهنگ همینطور مهجور خواهد ماند.

شاه حسینی بیان کرد: بخشی از مهجور ماند هم بر عهده رسانه ها است. رسانه های باید در این خصوص مطالبه گری داشته باشند آنها باید چرایی این قضیه را از مسئولان فرهنگی بخواهند چون ما که به عنوان هنرمند و فیلمساز مراجعه می کنیم که جواب قانع کننده ای نمی گیریم و مرتب فقط می شنویم که ساخت یک چنین آثاری در اولویت نیست و کار نمی فروشد.

 ثقل ویژگیهای امام مانع ساخت اثری درخصوص ایشان است

جواد شمقدری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» هم با اشاره به عدم حمایت هنرمندان در پرداختن به زندگی و مبارزات امام خمینی گفت: مجاهدت های امام خمینی (ره) در مقابل سلطنت ۲هزارو ۵۰۰ساله ستم شاهی و... ثقل ویژگی های امام خمینی خودش یک مانع بزرگی است برای اینکه هر کسی جرات نکند به سوژه ای مثل ایشان نزدیک شود. از  طرف دیگر عدم حمایت مسئولان فرهنگی از فیلمسازی است که می خواهد به موضوع حساسی مانند امام بپردازد اگر سینماگر یا فیلم سازی بخواهد در این خصوص کار کند طبیعی است که باید مورد حمایت بیشتری از سوی مدیران فرهنگی قرار بگیرد حمایت های تحقیقاتی و پژوهشی و اطلاعاتی و حمایت های مالی و...چرا که پروژه های به این شکل سنگین است و فیلمساز باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد که متاسفانه در همه این سالها هر دو مورد کوتاهی شده است.

وی ادامه داد:  البته در حوضه تحقیقاتی و پژوهشی به یمن شرایط جدید اطلاعات خوبی در دسترس است اگر یک نفر به عنوان فیلمنامه نویس بخواهد کار کند به این منابع دسترسی دارد اما در جهت حمایت مالی و پشتیبانی و تدارکاتی کار سنگینی است که باید حمایت های جدی صورت بگیرد.

این کارگردان افزود: ویژگی های منحصر به فرد امام و کلا خط امام وانقلاب اسلامی است که همگی می دانیم امروزه غرب را بیش از پیش به وحشت می انداخته است. داستانی که ما امروز در منطقه داریم برخورد و تعارضی که الان با اسرائیل وجود دارد و جریان مقاومت و جریان مدافعین حرم و همه ی اینها و هشت سال دفاع مقدس و... و. باعث شده که یک سری تعارضات صورت بگیرد و اینها موانع بسیار جدی هستند که بطور منطقی باعث  میشود که موضوعی مانند پرداختن به زندگی و شخصیت امام و خود انقلاب مورد غفلت جریان سینمایی کشور قرار بگیرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.