شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴

کارهایی که لاغر شدن را سخت می‌کنند

این عادت‌ها سوخت و سازتان را کم می‌کنند

تغذیه

ورزش و تغذیه‌ی درست، تنها چیزهایی نیستند که به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. متابولیسم بدن شما (توانایی بدنتان برای کالری‌سوزی و تبدیل آن‌ها به انرژی) نیز نقش بزرگی در کاهش وزن دارد.

به گزارش قدس آنلاین، هر چه متابولیسم شما مؤثرتر کار کند، راحت‌تر خواهید توانست وزن کم کنید و اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان هنوز موفق به کاهش وزن نشده‌اید پس احتمالاً سوخت و ساز بدنتان کم است.

متابولیسم پایین

پیش از اینکه بتوانید سوخت و ساز بدنتان را تقویت کنید، باید بدانید چه عادت‌های روزانه‌ای دارید که باعث می‌شوند متابولیسم‌تان کم شود. در ادامه متوجه می‌شوید چه اشتباهات و عادت‌هایی دارید که موجب می‌شوند برخلاف تمام تلاش‌هایتان نتوانید وزن کم کنید.

به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

بله، هرچند تنها راه وزن کم کردن این است که بیشتر از کالری که می‌خورید بسوزانید اما معنی‌اش این نیست که باید به بدنتان گرسنگی بدهید. خیلی از افراد به قصد کاهش وزن فوری و زیاد به اشتباه تصور می‌کنند خوردن کالری ِ کمتر تا جایی که ممکن است، بهترین راه‌حل است. این کار نه تنها باعث می‌شود دچار انواع و اقسام کمبودهای مواد مغذی در بدن شوید بلکه در واقع می‌تواند تأثیر معکوس بر کاهش وزن داشته باشد. وقتی شما کالری بسیار کمی می‌خورید، بدنتان مجبور می‌شود وارد فاز گرسنگی و محرومیت شود که باز هم وادار خواهد شد از توده‌ی عضلانی‌تان به عنوان سوخت استفاده کند. ضمناً سرعت سوخت و ساز و کالری سوزی‌تان کم می‌شود تا انرژی ذخیره کنید.

پروتئین کم می‌خورید

عضله از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی است. یعنی عضله نه تنها باعث می‌شود قوی‌تر و خوش اندام‌تر به نظر برسید بلکه کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید، چه ورزش کنید و چه جلوی تلویزیون لم بدهید. شما باید تمرینات قدرتی انجام دهید تا عضله بسازید، اما اگر باشگاه بروید و تمرین کنید اما پروتئین به اندازه کافی نخورید، بدنتان نخواهد توانست عضله بسازد.

نیاز افراد به پروتئین متفاوت است اما مصرف روزانه ۰.۸ تا یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، معمولاً برای کمک به کاهش وزن ایده آل است. مثلاً کسی که ۵۸ کیلوگرم وزن دارد باید روزانه ۴۶ تا ۵۸ گرم پروتئین مصرف کند.

شب‌ها دیر می‌خوابید و صبح‌ها زود بیدار می‌شوید

حتی اگر درست غذا بخورید و تمرین و ورزش بکنید اما کمبود خواب داشته باشید، سوخت و ساز خوبی نخواهید داشت. کمبود خواب می‌تواند مشکلات متعددی برای متابولیسم‌تان ایجاد کند. به اندازه کافی نخوابیدن باعث می‌شود کالری کمتری بسوزانید، اشتهایتان را خوب کنترل نکنید و کورتیزول‌تان افزایش پیدا کند. کورتیزول هورمونی است که چربی ذخیره می‌کند.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.