مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ساختمان اداره دارایی شهرستان فریمان به شماره ۳۳۳۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ خبر داد.

ساختمان اداره دارایی شهرستان فریمان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان این مطلب اظهار کرد: این اثر در استان خراسان رضوی، شهر فریمان، در حاشیه شمال شرقی میدان امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

وی در خصوص تاریخچه و وجه تسمیه اثر اضافه کرد: این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و حدود ۸۵ سال قدمت دارد و علت نام‌گذاری اثر کاربری آن است که از دوره پهلوی تا امروز به عنوان ساختمان امور دارایی (یا مالیه) مورد استفاده قرار گرفته است.

ساختمان اداره دارایی فریمان جزو نخستین سازه‌های بتنی در ایران است

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این بنا نیز مانند سایر بناهای محور تاریخی فریمان توسط مهندسان آلمانی طراحی شده و ساخت آن را ایرانی‌ها بر عهده داشته‌اند؛ این سازه همچنین جزو نخستین سازه‌های بتنی در ایران است.

محمود طغرائی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در مورد مشخصات این اثر عنوان کرد: این ساختمان تاریخی به استناد قانون مصوب ۱۳۵۲ در زمره بناهایی که در تاریخ معماری ایران از ویژگی‌های فنی منحصر به‌فرد برخوردار بوده و به عنوان اثر واجد ارزش ثبت منتخب، در فهرست ملی ایران ثبت شده است.

وی ادامه داد: این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و طرح کلی آن نیز تا حدود زیادی قرینه‌گی دارد که این قرینه‌گی یکی از ویژگی‌های شاخص معماری ایرانی است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: اتاق‌های نسبتا بزرگ با سقف‌های بلند، راه‌پله‌های عریض و نور خورشید که از پنجره‌های پیرامون ساختمان به داخل می‌تابد از دیگر ویژگی‌های فنی این بنای تاریخی است.

طغرائی تصریح کرد: تقارن و هماهنگی بصری در طرح نمای ساختمان و رعایت تناسبات هندسی در پنجره‌ها و درها و همچنین تورفتگی و جلوآمدگی در نماسازی بنا جلوه خاصی به این اثر تاریخی داده است.

وی گفت: استفاده از بتن در این بنا از ویژگی‌های خاص اثر است، هم‌چنین قرینه‌گی پلان در حاشیه میدان و مشابهت آن با آثار دیگر حاشیه میدان از جمله ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی به حساب می‌آید.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.