زهره سادات لاجوردی با یادآوری اینکه استقبال زنان مسلمان ایرانی از بینش اجتماعی و سیاسی امام خمینی به نقش و جایگاه زن، تاریخ جدیدی نه تنها پیش روی زنان ایرانی بلکه پیش رویِ زنان جهان گشوده شده است، اظهار داشت: تبیین و تفسیر جایگاه و منزلت اجتماعی زن از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب، زمینه حضور فعال و سازنده زن در نظام اسلامی را فراهم کرد.

تبیین منزلت اجتماعی والای زن در جامعه از سوی امام (ره) زمینه حضور و مشارکت فعال این قشر در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را فراهم کرد/ امام معتقد به ممانعت از شیءوارگی زن بود

قدس آنلاین: زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران و معاون اسبق امور زنان ریاست جمهوری در دولتهای نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره میراث امام خمینی(ره) در تحول نقش زن در جامعه ایرانی اسلامی و جایگاه تربیتی و پرورشی بانوان در نهاد خانواده با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ؤه) از منظر یک اندیشمند و رهبر، نگرش نوینی را در مورد زن در جامعه  ارائه نموده و زن را از حضور کم‌رنگ در ناخودآگاهِ جامعه به صحنه خودآگاهی و فعال رساند، اظهار داشت:  از نظر امام، زن و مرد هر دو انسان هستند و هر دو توان رسیدن به بالاترین مراحل رشد و کمال را دارند و در عالی‏ترین مراحل کمال زن الگو و اسوه شده و مردان نیز باید به وی اقتدا کنند بطوری که تعبیرات امام از مقام و منزلت‏ حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و معرفی ایشان به عنوان نمونه‏‌ انسان کامل ریشه در این تفکر دارد.

وی افزود: از دیگر مبانی اندیشه امام و انقلاب، بازخوانی منزلت اجتماعی زن از منظر دین بود. بر این مبنا اصل اساسی مورد نظر اسلام در مورد حضور زن در صحنه‌‏های سیاسی، مبارزاتی و غیره ممانعت از «شی‏ء وارگی‏» زن است. شی‏ءوارگی‏ محصول نظام استثمارگر است که هم زن و هم مرد را مورد سودجویی قرار می‏‌دهد و حذف این نظام استثمارگر، زمینه‌ساز حضور رو به کمال مرد و زن می‏شود و از این رو امام خمینی (ره) در تبیین حدود جایگاه اجتماعی زن در یک نظام سیاسی و اجتماعی ایده‏‌آل می‏فرمایند: "در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می‏‌تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یک شی‏ء، نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند".

زهره سادات لاجوری خاطرنشان کرد: همچنین، در زمینه دخالت زن در شئون جامعه، دایره سخنان امام از توصیه فراتر رفته و وارد قلمرو الزام می‏شود که: «زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند.»

نماینده مردم تهران درباره ماحصل اجتماعیِ اندیشه امام خمینی (ره) نسبت به زن در دهه چهارم انقلاب به ویژه در قالب مشارکت اجتماعی در حوزه ها و ابعاد مختلف زندگی لاجتماعی با یادآوری اینکه جهت‌گیری بنیانگذار انقلاب نسبت به نقش فعال و پُر رنگ زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله مشارکت فعال سیاسی است، گفت: این نگاه و پیاده سازی ان در چهار دهه گذشته سبب گردیده که  امروز فضای حضور زنان در عرصه‌های گوناگون جامعه باز گذاشته شده و این نوع نگاه بسیار واقع بینانه‌ای است که حضور زن در کنش‌های اجتماعی را قبول کرده است.

وی افزود: آنچه که اسلام در همه عرصه‌ها با آن مخالف است، فساد، ناهماهنگی اخلاقی و ضربه خوردن کرامت انسانی زن است و این که زن به عنوان ابزار و کالایی توسط مردان مورد سوء استفاده قرار گیرد. زنان جامعه اسلامی ایران باید بر این باور باشند که بزرگ‌ترین حق زن، کرامت او است و باید به دنبال احیای این کرامت به‌عنوان یک حق الهی باشند و با ارتقاء سطح علمی و معنوی خود جزء گروه‌های مرجع و الگوهای اجتماعی مثبت و حرکت آفرین قرار بگیرند، در این صورت است که آن‌ها بازیچه ضد فرهنگ‌های غربی و شرقی نخواهند شد و خودشان را منطبق با الگوهای اسلامی و دینی حامی انسانیت و کرامت زن، ارتقا خواهند داد.

دختر شهید لاجوردی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب و تبیین و تفسیر جایگاه و منزلت اجتماعی زن از سوی رهبر کبیر جامعه، زمینه برای حضور فعال و سازنده زن در نظام اسلامی فراهم شده وحدود فعالیت‌های علمی، اجرایی، سیاسی، حقوقی وغیره برای زنان معین می‌‏شود، خاطرنشان کرد: زنان ایرانی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی ثابت کردند که زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی حضور دارد و اعتقادات دینی او مانع از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نخواهد شد. آن‌ها ثابت کردند که در عین حفظ دیانت و پاک‌دامنی می‌توانند تاریخ‌ساز باشند. زنان فعّالِ در جبهه انقلاب، هم پیش از پیروزی انقلاب، هم در اوایل انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلی- و از خودشان حضور نمایانی نشان دادند و تاریخ انقلاب، مملو است از زنان کارآمد،فعّال، و نویسنده و عالِمی که اهل اِقدام، علم و تفکر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع وقوع انقلاب و امتداد خط فکری امام(ره) موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فکری جامعه و به طور اخصّ زنان گردید که منجربه جهشی باور نکردنی در وضعیت آنها شد.

وی افزایش افزایش تعداد دانش‌‏آموزان و دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، توجه خاص به وضعیت‏ حقوقی زنان و تصویب قوانین متناسب با وضعیت روز ایشان، توجه به وضعیت اشتغال زنان و تصویب قوانین کار متناسب با شأن مادری و همسرداری زنان، همچون استفاده از تعطیلات دوران زایمان، بازنشستگی پیش از موعد و غیره از دستاوردهای انقلاب و ماحصل اعتقاد امام نسبت به ایفای نقش فعال برای زنان بوده است.

معاون اسبق امور زنان در دولتهای نهم و دهم اظهار داشت: همچنین، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی الگوی با تمسک به الگوهایی چون وجود حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) تلاش کرد در عین خانواده‌گرایی و مدریت فرهنگی خانه و تربیت فرزند و همسرداری، در جهاد اجتماعی و تمدن‌سازی اسلامی نیز نقش‌آفرینی کند، چرا که هر یک از زنان جامعه نقش مهمی را در خانواده و اجتماع بر عهده دارند.

وی افزود: از آنجایی که برای تحقق کامل تمدن اسلامی دو بخش « تولید فکر» و «پرورش انسان» باید تأمین شود، نقش پررنگ زنان قابل چشم‌پوشی نیست تا جایی که حتی امام خمینی(ره) با این سخن که «اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشوند، ملت‌ها به شکست و انحطاط خواهند رسید»، به نقش سازنده آنها در حفظ جامعه و تمدن‌سازی تأکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز با امعان نظر مقام معظم رهبری نسبت به ورود انقلاب به مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی، اهمیت زنان به عنوان یکی از ارکان زمینه‌ساز و پایه در بسترسازی این امر بسیار حائز اهمیت است و با استقبال زنان مسلمان ایرانی از بینش اجتماعی و سیاسی امام خمینی به نقش و جایگاه زن، تاریخ جدیدی نه تنها پیش روی زنان ایرانی بلکه پیش رویِ زنان جهان گشوده شده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وسایر عرصه‌ها نقش بر آب ساختند، تاکید کرد: مقبولیت تحول عظیم در شخصیت زن ایرانی پس از انقلاب تا حدی است که زنان مسلمان در نهضت‌های بیداری اسلامی از نقش زن ایرانی پس از انقلاب الگو گرفته‌اند تا خود و جوامع خود را از قید و بندهای عرفی و مادی غرب برهانند و در مسیر کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی قیام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.