بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰۰ سالن سینما در کل کشور وجود دارد که از این تعداد شمار قابل توجهی تعطیل، بدون کاربری و در حال حاضر متروکه هستند.

تعطیلی سینماها به پردیس‌ها هم رسیده است/ کرونا درآمد را صفر کرده ولی دولت از مالیاتش نمی‌گذرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، بیراه نیست اگر بگوییم سینما جزو بخش‌هایی بود که بیشترین ضربه را از شیوع کرونا خورد و در عین حال که فاصله مخاطبان با سینما را روز به روز بیشتر کرد، حالا دومینوی تخریب و تغییر کاربری سالن‌های سینما هم سرعت گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰۰ سالن سینما در کل کشور وجود دارد که از این تعداد شمار قابل توجهی تعطیل، بدون کاربری و در حال حاضر متروکه هستند؛ خبر سرو قلیان در سالن‌ها و تبدیل پردیس‌ها به سالن‌های غذاخوری هم نشان از بحرانی‌ بودن وضعیت سینماها دارد و ظاهراً عدم حمایت‌ دولت از سینماداران راه چاره‌ای برای سالن‌داران باقی نگذاشته است.

سعی می‌کنیم سینماداران را منصرف کنیم

محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور درباره آخرین وضعیت تغییر کاربری سالن‌ها می‌گوید: به دلیل رونقی که در سال‌های اخیر در سینما ایجاد شده بوده احداث پردیس‌ها نیز افزایش پیدا کرد، اما با توجه به وضعیت سینماهای کشور که نزدیک به ۱۷ ماه است در شرایط اقتصادی بسیار بدی هستند، از ابتدای امسال درخواست‌های زیادی مبنی بر تغییر کاربری سالن‌ها دریافت کردیم؛ اما در انجمن درحال مذاکره هستیم و گفت‌وگوهایی برای منصرف کردن سینماداران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سینماداری در این شرایط دیگر توجیه اقتصادی ندارد ادامه می‌دهد: زمانی که دخل و خرج همخوانی ندارد راه دیگری باقی نمی‌ماند و سینمادار مجبور است تغییر کاربری دهد. هرکس که به این عرصه ورود کرده با علاقه به سینما بوده اما الان دیگر هیچ سودی در آن نیست و از عهده هزینه‌های جاری سینما برنمی‌آیند.

مدیر سینما ماندانا با اشاره به اینکه فرقی میان سینماهای تک سالنه و پردیس‌ها وجود ندارد، می‌افزاید: اتفاقاً از سوی پردیس‌ها هم درخواست تغییر کاربری داشتیم. حتی می‌توان گفت به شکلی وضع برای آنها سخت‌تر شده، زیرا هزینه‌های نگهداری و شارژ آنها بالاتر است.

وی با اشاره به تفاوت‌های میان تغییر کاربری و انحلال سینما می‌گوید: تغییر کاربری به این معناست که سینما از لحاظ نمایش دیگر فعالیتی ندارد و پرونده برای تغییر کاربری به بخش شهرداری ارسال می‌شود. متولی سینماهای کشور وزارت ارشاد است و درخواست‌ها از آن طریق باید پیگیری شود. اما در مواردی که بحث تخریب سینما و انحلال مطرح است کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری مرجع تغییر کاربری اراضی محسوب می‌شود.

مقوله فرهنگ برای مدیران اهمیتی ندارد

قاصد اشرفی با ابزار تاسف از این که تنها چیزی که در این کشور اهمیت ندارد فرهنگ است، می‌‎گوید: اگر به مقولات فرهنگی توجه می‌شد وضعیت سینماها این نبود. اگر دو سال درآمد نداشته باشیم چطور می‌توان هزینه‌های زندگی را تامین کرد؛ واقعیت این است که ما اصلاً حمایت نمی‌شویم. با اینکه ارشاد مصوب کرده دو تا سه درصد ظرفیت سالن‌ها را پرداخت می‌کند اما این رقم بسیار ناچیز است و حقوق دو کارگر هم نمی‌شود.

به گفته رئیس انجمن سینماداران؛ ای کاش شهرداری، استانداری و وزارت ارشاد به سینما هم مانند یک ضرورت نگاه می‌کردند، در حالی که متأسفانه اینگونه نیست و جالب است کمک که نمی‌کنند هیچ، حتی امسال برای سینما مالیات هم در نظر گرفته‌اند. سینما که هیچ درآمدی ندارد و تعطیل بوده چرا باید مالیات بدهد؟ ما باید عوارض شهرداری، پسماند و مالیات پرداخت کنیم اما درآمد صفر! بهترین ملک در بهترین جای شهر قرار گرفته اما درآمد صفرِ واقعی است، در عین حال که اختیار هم نداریم. فعالیت فرهنگی وجهی از کار عمومی است و کاری با ما کرده‌اند که از آن هم منصرف شویم، چرا که هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که در بخش‌های دیگر حمایت وجود دارد و فقط سینما مغفول مانده است.

پس از گلایه‌های رئیس انجمن سینماداران کشور بد نیست مروری بر سینماهایی داشته باشیم که خبر تخریب آنها سروصدای زیادی به پا کرده است. آذرماه سال گذشته خبر حکم تخریب سینما ایران در لاله‌زار شنیده شد، سینما بولوار نیز که زمانی یکی از سینماهای مدرن تهران بوده تغییر کاربری پیدا کرده و به مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شده است. سینما شهر قشنگ در خیابان جمهوری نمونه دیگری است که بیش از ۱۰ سال است تعطیل شده و تابستان گذشته آگهی فروشش روی سردرسینما نصب شد و اخیراً هم خبرهایی درباره تعطیلی سینما عصرجدید مطرح شده است. با این حال سوال اینجاست سینماهایی که امروز در سطح شهر قرار دارند و بحث تخریب و انحلال آنها در میان است پیش از کرونا چقدر مورد استقبال مردم واقع می شدند؟

واقعیت این است که بسیاری از این سینماها به دلیل فرسودگی و متروکه شدن با تخریب و تغییر کاربری مواجه شده بودند، اما برخی دیگر هم به دلیل رکود سینما و کم بودن تماشاگر رو به تعطیلی رفته‌اند و کرونا کار برای آنها یک سره کرده است.

سالن‌های سینما به مراکز تجاری رونق داده است

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده پیشکسوت و مدیر شرکت رسانه فیلمسازان مولود با اشاره به این که تجربه قبل از کرونا ثابت کرده بود سینماهای تک سالنه خاصیت خودشان را از دست داده‌اند و حتی مجتمع‌هایی که دو سه سالن دارند هم اگر در یک مرکز تجاری قرار نگیرند مخاطبان کمتری خواهند داشت، می‌گوید: به همین دلیل است که وقتی در مجتمع‌هایی مانند کورش، چارسو، ایران مال و مگامال سالن سینما تاسیس شد، آنجا هم رونق بیشتری پیدا کرد.

این تهیه کننده تاکید می‌کند: یک سری سینمای تک سالن از پایین شهر تا جایی مانند لاله‌زار که مقر تفریح مردم بود عملاً تعطیل شدند و در حال تخریب هستند. سینما صحرا(ریولی سابق) که نبش خیابان طالقانی واقع شده سالن‌های وسیعی دارد اما در چند سال اخیر در اکران هیچ فیلمی از آن استقبال نشده است. از سینمای پررونقی مانند عصر جدید که روزی پاتوق دانشجویان و جوانان بود هم دیگر استقبال نمی‌شود و تعطیل شده است. در این شرایط سینمادار چه باید کند؟ مجبور است تغییر کاربری دهد و در بهترین حالت به او مجوز بدهند شاید آنجا مجتمع تجاری شود و در آن سالن احداث کنند. سینما آفریقا گنجایش بالایی دارد اما دیگر کشش ندارد. شاید در برخی سانس‌ها استثنائاتی وجود داشته باشد اما در دوران کرونا با ۳۰ ـ ۴۰ مخاطب راه‌اندازی سالن سخت است و به حرمت مخاطب فیلم را نمایش می‌دهند اما به نظر می‌رسد بحث تغییر کاربری یا افزایش تعداد سالن‌ها منطقی است.

این پخش کننده با سابقه سینما با بیان اینکه در مقابل، مجتمع‌های تجاری بسیاری در حال ساخت است، ادامه می‌دهد: در عین حال مجتمع‌های زیادی ساخته شدند که سالن سینما ندارند و به دلیل اینکه سینما به آنها شخصیت و رونق می‌بخشد درصدد گرفتن مجوز هستند که در بطن این مراکز سالن سینما تاسیس کنند. نمونه آن مجتمع «پالادیوم» در زعفرانیه است که علیرغم پررفت و آمد بودنش اما دو سه سال است که پیگیر مجوز سالن سینماست.

به گفته اسماعیلی، نقاط دیگری هم در سطح شهر هستند که هنوز سینما ندارند. ما در منطقه شرق تهران که فاقد سینما بود برای ساخت سالن همت کرده و مجتمع «نارسیس» را تاسیس کردیم و خوشبختانه در جشنواره فجر سال گذشته به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و این امکان را برای کسانی که به سینما علاقمند بودند اما ناچار بودند تا مرکز شهر بیایند فراهم کرد که در همان منطقه سینما داشته باشند.

سینما یک تفریح جدی است و نمی‌توان آن را حذف کرد

این تهیه کننده پیشکسوت با تاکید بر این که یکی از مهمترین رسالت‌های سینما، جدای از بحث آگاهی‌بخشی، تفریح است، متذکر می‌شود: در دنیا همه خانواده‌ها بهترین تلویزیون را با بهترین کیفیت و سیستم پخش دارند اما چرا سینماها همچنان رونق دارد؟ به دلیل اینکه سینما برای آنها یک تفریح جدی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. امیدوارم شر کرونا از سر ما کم شود و رونق به سینماها بازگردد. 

با توجه به ارزیابی کارشناسان می‌توان گفت علیرغم اهمیت حفظ سینماهای قدیمی به عنوان میراث فرهنگی شهر اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که سبک سینما رفتن مردم تا حدود زیادی تغییر کرده و با قدرت نمایی مال‌ها و مجتمع‌های تجاری عظیم که سالانه تاسیس می‌شوند و سالن‌های باکیفیتی هم در خود جای داده‌اند مردم حضور در این سالن‌ها را به رفتن در سینماهای مرکز شهر و قدیمی ترجیح می‌دهند.

اما همه اینها توجیهی برای این نگرانی بزرگ که درهای سالن‌های سینما یکی یکی در حال بسته شدن است و فروش مرغ سوخاری و سرو قلیان به جای نمایش فیلم و ترویج فرهنگ جذاب‌تر شده، نیست و متولیان امر باید دغدغه و هشدارهای اهالی سینما را جدی بگیرند؛ پیش از آن که دیر شود!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.