رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کریمه کنگو امسال در کشور شیوع نیافته و فقط ۳ مورد ابتلا به این بیماری در کشور داریم.

شناسایی موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در ۳ استان ایران /مردم از مراکز غیرمجاز خرید نکنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بهزاد امیری رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان‌های گیلان، اردبیل و فارس گزارش شده و خوشبختانه در استان‌های جنوب شرق کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان که هر سال شاهد شیوع این بیماری بودیم، امسال مشاهده نشده و دلیل آن جلوگیری از قاچاق دام است.

وی اظهار داشت: هر سال با آغاز فصل گرما، فعالیت کنه‌ها که مهم‌ترین عامل انتقال تب کنگو به حیوان و دام بوده، شروع می‌شود و این یک بیماری ویروسی است که به انسان نیز منتقل می‌شود و باید مسایل بهداشتی و حفاظت فردی هنگام ذبح دام کاملا رعایت شود.

امیری ادامه داد: با شروع فصل گرما، کنه‌ها از حیوانات و دام‌ها خون خواری می‌کنند و ویروس را به آنها انتقال می‌دهند. بعد از دو هفته نیز از حیوانات و دام‌ها خارج می‌شوند، اگر دام با عدم رعایت بهداشت ذبح شود و اقدامات حفاظت فردی انجام نشود، تب کنگو به انسان نیز منتقل می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: توصیه می‌شود لاشه دامی که ذبح شده  به‌مدت ۲۴ ساعت و جگر آن به مدت ۴۸ ساعت در محیط  سردخانه باقی بماند و پس از آنکه کاملا پخته شد، مورد مصرف قرار گیرد.

مردم از مراکز غیرمجاز خرید نکنند

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مردم گوشت را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند، در حاشیه جادها مشاهده می‌شود که افراد دام را خریداری می‌کنند، در حالیکه این دام مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار نگرفته و مراحل بهداشتی و قرار گرفتن به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه را طی نکرده است، بنابراین برای مصرف خطرناک است و باعث ابتلا به تب کنگو می‌شود. 

امیری تاکید کرد: همچنین از مردم می‌خواهیم گوشت را از کشتارگاه‌ها تهیه کنند و به هیچ وجه دام در معابر عمومی و منازل ذبح نشود زیرا خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شود.

وی افزود: برای اعیاد مناسبت‌های مذهبی نیز توصیه می‌شود ذبح دام را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند،  افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزار خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

امیری گفت: در غیر این صورت ممکن است ویروس از طریق ترشحات آلوده و خون بدن بیمار، به فرد دیگری سرایت کند که باید سریع به مراکز درمانی برای مداوا مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.