هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای جاری با بهره گیری حداکثری از گزینه جذاب و پرمخاطب "یارانه" و عمدتا با وعده افزایش چند برابری رقم یارانه نقدی که از ۱۱ سال پیش تاکنون و علیرغم تحمیل تورم‌های شدید بر معیشت مردم، همچنان روی ۴۵ هزار تومان متوقف مانده، به دنبال تغییر گسترده در سبد آرای مردمی‌ به سود خود هستند.

این ۷ نفر با یارانه‌ها چه می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین مجلس حدود ۴ سال پیش، حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر غیرمستحقّ را در راستای هدایت قانون ناقص الاجرای هدفمندی به تصویب رساند و بر دولت تکلیف کرد اما تاکنون و بر اساس آمار رسمی‌فقط بین ۳/۵ تا ۴ میلیون نفر ازاین جامعه حذف شده اند که البته همین حذف‌ها هم با اعتراضاتی همراه بوده و اخیرا شنیدیم قرار است به جاماندگان و منصرفین فرصتی دیگر برای دریافت یارانه نقدی داده شود تا در صورت تایید صلاحیت، برخی خانوارها به لیست بالا بلند ۷۶ میلیونی یارانه بگیران اضافه شوند.

از "وان" تا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و سفر با چاشنی توفیق اجباری

وعده‌های یارانه‌ای کاندیداها و اظهار نظرهای‌این ۷ نفر تا کنون بسیار متنوع و پر تکرار بوده است که بخشی ازاین وعده‌ها که تاکنون رسانه‌ای شده در ادامه می‌آید.

اقتصادی ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یعنی عبدالناصر همتی افزایش یارانه خانوارهای سه دهک اول به یک میلیون تومان را وعده داد و در عین حال معتقد است وعده افزایش یارانه، پوپولیستی و فاقد پشتوانه اجرایی است.‌این کاندیدا ساماندهی یارانه و رسیدگی به طبقات پایین جامعه را از اولین اقدامات خود در صورت رئیس جمهور شدن اعلام کرده است.

سید ابراهیم رئیسی هم هر چند در خصوص یارانه وعده مشخصی به مردم نداده اما گفته اگر رئیس جمهور شود سالی یک میلیون واحد خانه می‌سازد؛ وعده‌ای که قطعا ساخت خانه‌های ارزان و تسهیلات یارانه‌ای را به ذهن متبادر می‌سازد.

سعید جلیلی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده سهمیه بندی تمام حامل‌های انرژی و پرداخت "وان" به همه مردم داده؛ طرح مصوّب مجلس که در آن هر خانوار یارانه انرژی دریافت می‌کند تا هر طور صلاح دید سهمش از انرژی (گاز، نفت و بنزین) را مدیریت کند.‌این کاندیداها "نظام توزیع فوق هوشمند در سبد مطلوب غذایی با ۱۳ قلم کالا"  و عازم سفر ساختن مردم سالی سه روز و زوج‌های جوان سالی ۵ روز را اعلام کرده که همه و همه بوی "یارانه"  می‌دهد.

محسن رضایی هم در ابتدا وعده ۱۰ برابر شدن یارانه نقدی را داد اما بعدا گفت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در دولت احتمالی اش، جایگزین تمام یارانه‌های پرداختی به مردم خواهد شد تا مبهم بودن منابع‌این پرداخت سنگین، از نگاه خودش مرتفع شود.

تسهیلات ۵۰۰ میلیونی و اقتصاد آکواریومی

پرداخت سبد غذایی ۳۰۰ هزار تومانی به هرایرانی و تسهیلات ۵۰۰ میلیونی با سود کم به زوج‌های جوان و برای اشتغال، ازدواج و مسکن هم وعده‌های مبتنی بر توزیع پول امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی ‌است.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اما کاندیدایی است  که مبتنی بر ۵ اقدام راهبردی و نجات بخش پارلمان  برای توزیع عادلانه ثروت و کاهش فقر و خروج اقتصادایران و لزوم پرداخت یارانه انرژی به مردم از شرایط فعلی سخن گفته و البته هنوز دراین زمینه خودش، طرح حمایتی مشخصی را رو نکرده است.

محسن مهرعلیزاده که "اقتصاد آکواریومی" را به مردم وعده داده اگر وصال به دولتش قد دهد، یارانه نقدی ۳ دهک اول را ۴ برابر و دهک‌های چهار و پنج را ۳ برابر می‌کند. او صراحتا اظهار داشته: بر اساس محاسباتی که من انجام دادم حداقل برای کمک معیشت خانواده‌ها٬ ناگزیر هستیم که ظرف یک تا دو سال‌اینده پرداخت یارانه‌های نقدی را ادامه دهیم.

وعده‌هایی زیبا

وعده‌های یارانه‌ای کاندیداها در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حالی رسانه‌ای شده که همین ماه صد و بیست و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز و گفته می‌شود ارزش واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی تحت فشارهار تورمی‌به حداقل خود رسیده است.

نگاهی به وعده‌های یارانه‌ای و به تعبیر خودمانی تر " پولی" هفت کاندیدای نهایی ریاست جمهوری وقتی جالب توجه تر می‌شود که رقابتی کاملا ملموس برای بالا بردن ارقام بین شان در گرفته و دراین میان شاید مهم ترین سوال کارشناسان اقتصادی‌این باشد که چنین وعده‌های زیبایی قرار است از کدام منبع و با اتکاء به کدام مصوّبه مجلس اجرایی شود؟

نکته حائز اهمیت دراین میان وعده پرداخت عادلانه و چند برابری یارانه عمدتاً به "همه" مردم است که‌ این وعده با روح قانون هدفمندی یارانه‌ها و مصوبه مجلس در خصوص حذف غیرمستحق‌هایی که دراین نزدیک به ۱۱ سال هزینه سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده و ناقص الاجرایی قانون هدفمندی و محدود سازی آن به پرداخت یارانه نقدی و غفلت از حوزه‌های تولید و سلامت را رقم زده اند، در تضاد آشکار است.

اضافه می‌شود در حال حاضر علاوه بر یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی، یارانه معیشتی هم به ۶۰ میلیون نفر ( ۵۵ هزار تومان به خانوار یک نفره، ۱۰۳ هزار تومان به خانوار دو نفره، ۱۳۸ هزار تومان به خانوار سه نفره ، ۱۷۲ هزار تومان به خانوار چهار نفره و ۲۰۵ هزار تومان به خانوارهای پنج نفره و بیشتر پرداخت می‌شود ضمن‌اینکه در ماه رمضان امسال هم یارانه‌ای دیگر به حساب خانوارها واریز شد و سال گذشته نیز خانوارها یارانه کرونایی دریافت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.