کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر کاهش تورم و کمک به معیشت مردم مساله اصلی مسوولین دولتی و سیاست گذاران است، ابتدا باید نگاه متفاوتی به مدیریت صنعت خودروسازی داشته باشند و تورم موجود را به بهانه سرپا نگاه داشتن خودروسازی دولتی به مردم تحمیل نکنند، چراکه با این وضعیت مدیریت نه خودروسازی ایران متحول می شود و نه گرهی از فشارهای تورمی که مردم را به شدت آسیب زده کرده است باز می کند.

افزایش تورم یا تداوم حیات بی خاصیت صنعت خودروسازی؟ مسوولین تصمیم بگیرند!

فربد زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت وگو با قدس آنلاین در خصوص نقش صنعت خودروسازی در تورم اقتصاد ایران گفت:  صنعت خودروسازی ایران نقش قابل توجهی در افزایش تورم در اقتصاد کشور دارد به این دلیل که صنعت ورشکسته خودروسازی با وام ها و استقراض و چاپ پول سر پا مانده است، لذا برای حل مشکلات اقتصادی که یکی از مهمترین آنها تورم است یا باید تورم در اقتصاد ایران بماند و روز به روز رشد کند، به قیمت باقی ماندن صنعت خودروسازی یا اینکه صنعت خودروسازی به گونه دیگری مدیریت شود.

وی با انتقاد از عملکرد غلط دولت و خودروساز در مدیریت صنعت خودروسازی کشور گفت: در حال حاضر خودروسازان باید جواب یک میلیون خریداری را بدهند که پول آنها را گرفته اند بدون اینکه خودرویی به آنها داده باشند یا آماده تحویل داشته باشند. صنعت خودروسازی که اسیر قیمت گذاری های دستوری و تصمیمات غیر اقتصادی است که از سوی دولت و سایر نهادها داده می شود مسلما نمی تواند صنعت رو به رشدی باشد، این صنعت در جا می زند، لذا دولت برای لاپوشانی درجا زدن صنعت خودروسازی با استقراض و چاپ پول به صورت غیر واقعی صنعت خودروسازی را زنده نگاه داشته است، اما به مساله تورم و فشارهای زیادی که از این طریق بر اقتصاد و معیشت مردم وارد می شود کسی توجهی نمی کند.

وی در این خصوص خاطر نشان شد: بخش بزرگی از تورم ما بر اثر همین سیاست های غلط به مردم تحمیل شده است. صنعت خودروسازی با زیان های بسیار بزرگی که دارد نمی تواند وام ها و تسهیلات بانکی دریافت شده را بپردازد، نه اینکه نمی تواند تسهیلات بانکی معوقه خود را بپردازد، بلکه اضافه برداشت هم دارد، لذا خودرو ساز به یک عامل بزرگ تورمی در کشور تبدیل شده است.

زاوه خاطر نشان کرد: اگر قیمت گذاری های دستوری برداشته نشود و اقای شیوا و تیمش این موضوع راهمچنان به صنعت خودروسازی کشور تحملی کنند قطعا در انتهای سال با رشد تورم بالایی در کشور مواجه می شویم، این موضوع یک مساله ساده و بدیهی است که اقتصاددانان به درستی آن را نقد می کنند.

زاوه در انتها خاطر نشان کرد: اگر کاهش تورم و کمک به معیشت مردم مساله اصلی مسوولین دولتی و سیاست گذاران است خود ابتدا باید نگاه متفاوتی به مدیریت صنعت خودروسازی داشته باشند و تورم موجود را به بهانه سرپا نگاه داشتن خودروسازی دولتی به مردم تحمیل نکنند، چراکه با این وضعیت مدیریت نه خودروسازی ایران متحول می شود و نه گرهی از فشارهای تورمی که مردم را به شدت آسیب زده کرده است باز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.