مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: از اهداف مهم بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، هم‌افزایی میان‌دستگاهی به منظور گسترش فرهنگ رضوی در سطح کشوری و جهانی است.

هفت خادم برگزیده فرهنگ رضوی تجلیل می‌شوند

محمود برازش در نشست خبری تشریح اقدام‌های انجام شده در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و تمهیدات در نظر گرفته شده برای نوزدهمین دوره جشنواره، اظهار کرد :بنیاد امام رضا(ع) بنیادی ملی است که دفتر آن، برخلاف دیگر نهادهای بین‌المللی که در پایتخت مستقر هستند، در مشهد قرار دارد که نشان‌دهنده این است که مشهد ظرفیت پذیرش نهادهای بین‌المللی را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در تلاش است که از حالت جشنواره به سمت بنیاد بودن حرکت کند، بیان کرد: امروز در حقیقت جشنواره یکی از محورهای فعالیتی این مجموعه است و از برنامه‌های اصلی ما هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف است زیرا برای برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف گاهی بودجه کافی نیست و از طریق تفاهم‌نامه‌های چندجانبه، این فعالیت‌ها را می‌توانیم تحقق بخشیم.

ستاد کوچک خرید آثار هنری

برازش تأکید کرد: سعی کرده‌ایم در این بنیاد، مجموعه ستادی تا حد امکان کوچک نگه داشته شود تا بیشتر بودجه برای خرید آثار هنری و فعالیت‌های فرهنگی استفاده شود.

جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به امام رضا(ع) در یک بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های دیگری است که این فعالیت می‌تواند بستری برای تمامی فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی مرتبط با امام رضا(ع) فراهم‌ سازد.

وی خاطرنشان کرد: هفت خادم برگزیده فرهنگ رضوی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) انتخاب شده‌اند و از روز شنبه (امروز) روند معرفی این افراد آغاز می‌شود.

برازش نخستین فردی که برای این منظور در نظر گرفته شده را حجت‌الاسلام والمسلمین  راشد یزدی معرفی و اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی بیش از ۴۰ سال است به مشهد نقل مکان کرده‌ و در حرم امام رضا(ع) در حال خدمت به مردم است.

محمودرضا برازش افزود: جدول برنامه‌های استانی تهیه و به استان‌ها ارسال شده است. بر اساس این جدول امسال جشنواره خوشنویسی را در بیرجند(خراسان جنوبی)، جشنواره شعر به زبان ترکی را در آذربایجان غربی، جشنواره آواها و نواها را در قزوین، جشنواره فضای مجازی را در سمنان و... خواهیم داشت.

پخش ۳۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی با محور امام رضا(ع) از شبکه دوم سیما، شبکه سیمای خراسان، رونمایی از آثار هنری مختلف در دهه کرامت سال جاری و برنامه‌های آوای ارادت با محور شعرخوانی برای امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی درباره برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان این دهه نیز اعلام کرد: این دو گروه سنی می‌توانند به هر نحو که می‌خواهند از جمله نقاشی، شعر، دلگویه، داستان و... ارادت خود را به امام رضا(ع) نشان دهند و به بهترین آثار نیز هدیه‌ای از سوی ستاد اهدا می‌شود.

برگزاری مجازی نوزدهمین دوره

در ادامه این نشست، مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در جمع اصحاب رسانه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز همانند سال گذشته به صورت مجازی و در قالب ۲۷ عنوان برنامه برگزار خواهد شد.

سیدجلال فیاضی از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) را برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی اعلام کرد و گفت: امسال در دهه کرامت هجدهمین دوره پایان و نوزدهمین دوره آن آغاز خواهد شد که در سه سال گذشته با ارزیابی جشنواره‌ها تعدادی از جشنواره ادغام یا حذف شده‌اند و از ۳۵ جشنواره به ۱۳ جشنواره کاهش یافتند اما لازم به ذکر است که در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی دیگری شکل گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به آنکه در سال گذشته به دلیل بیماری کرونا مجموعه فعالیت‌های این جشنواره در فضای مجازی انجام شد، خاطرنشان کرد: با وجود شیوع کرونا و عدم برگزاری حضوری جشنواره هجدهم، خوشبختانه این جشنواره با اقبال خوب هنرمندان در فضای مجازی مواجه شد که امسال نیز جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود مگر آنکه فضا در زمان اختتامیه، مناسب برگزاری حضوری باشد.

بازدید ۷۰ میلیونی

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تولید آثار کوتاه و موشن‌گرافی از احادیثی که در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند، در فضای مجازی انجام می‌شود، بیان کرد: در سال ۹۹ بیش از ۵۰۰ موشن‌گرافی از احادیث و روایت‌ها منتشر شد که حدود ۷۰ میلیون نفر در مجموع از این تولیدات بازدید داشته‌اند.

فیاضی خاطرنشان کرد: برای نوزدهمین دوره جشنواره در حال حاضر ۲۷ عنوان برنامه و ۱۹ جشنواره پیش‌بینی شده است که همایش مناظرات در اردبیل، همایش اخلاق و آداب رضوی در استان مرکزی، کارگاه گرافیک در سیستان و بلوچستان و کارگاه پوستر رضوی در اصفهان و رویدادهای فرهنگی ویژه نظیر شب‌های تئاتر خیابانی رضوی در جنوب کرمان برگزار خواهند شد.

فیاضی اظهار کرد: در جشنواره تولید محتوای رضوی در فضای مجازی بیش از ۱۰ هزار اثر با هشتگ امام رضا(ع) تاکنون منتشر شده است. برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی نیز با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.