مشهد- «محمد مالوف» کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد نامزد شده که در گفت و گویی با وی سوابق حقوقی و برنامه هایش برای اصلاح قوانین شهری را بررسی کرده ایم.

آسیب شناسی مقررات مدیریت شهری

از نخستین دوره شورای شهر مشهد خلأ حضور افراد حقوق خوانده در شورای شهر احساس می شد. به ویژه که مدیریت شهر با شبکه پیچیده ای از قوانین و مقررات درگیر است که به نظر می رسد به جز افراد آشنا به ادبیات حقوقی نتوانند از پس آن بربیایند.

محمد مالوف یکی از این افراد است که برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد نامزد شده است. در گفت و گویی با وی سوابق حقوقی و برنامه هایش برای اصلاح قوانین شهری را بررسی کرده ایم.

خود را معرفی کرده و سوابق خود را بفرمائید

من محمد مالوف هستم کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستریو من همچنین وکیل بسیاری از مجموعه های ورزشی شهر مشهد مانند چند پارک آبی بوده ام.

باید بگویم که قوانین شهری در موارد متعددی زمینه تفسیر یا دور زدن را دارد که این مسئله باید اصلاح شود. مثلاً یکی از تمرکزهای من درباره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها بوده است. در این بند اشاره دارد که اگر فردی در ملکی مستأجر است و قصد فعالیت تجاری دارد، باید تجاری موقت بگیرد اما اگر مالک است نیازمند پروانه تجاری نیست. مسلم است که این مسئله ظلمی به قشر مستأجر هست که باید اصلاح شود.

برای مقابله با این مشکل چه باید کرد؟

دراینجا دو بحثِ اصلاح قوانین و نظارت وجود دارد. اولاً قوانین باید در برخی موارد اصلاح شوند. مثلاً در حال حاضر یک فعال اقتصادی با ماهی ۵۰ میلیون تومان حقوق و یک کارگر حاشیه شهر با ماهی ۲ میلیون تومان حقوق هر دو یک میزان عوارض یا خلافی می پردازند که این مسئله باید اصلاح شود، من چون قوانین شهری را آسیب شناسی کرده ام می دانم که می توان با این مسئله مقابله کرد. در بحث نظارت هم معتقدم می توان با نظارت جدی تر از مسئله فساد جلوگیری کرد. الان در کمیسیون ماده ۱۰۰ به راحتی می شود با تفسیر قوانین رأی به قلع و قمع داد یا مسئله را به جریمه مالی کشاند. برای همین در یک پرونده ممکن است فردی که منزل خود را به خیال پرداخت خلافی ساخته، با رأی تخریب مواجه شود و یا برعکس فردی که از قانون تبعیت کرده و منزلی را نساخته از مزیت داشتن چند طبقه اضافه محروم شده است.  

شورای شهر در موضوع اصلاح قوانین در شرایط کرونایی چه وظیفه ای دارد؟

در شرایط کرونایی که ورود زائر به مشهدالرضا (ع) کاهش یافته و در حالی که بسیاری از مغازه ها و پاساژها مستأجر شهرداری هستند، شهرداری باید با مردم راه بیاید مخصوصاً در این ایام که به خاطر عللی خارج از کرونا مانند مسئله قطعی برق، کسب وکار مردم تحت الشعاع قرار گرفته است. یا در مسئله بافت فرسوده نیاز هست که اقداماتی انجام شود.

در صورت حضور در شورای شهر، کدام کمیسیون را برای خدمت انتخاب خواهید کرد؟

من در صورتی که فضای خدمت مهیا شد، کمیسیون حقوقی را که محل تنظیم قراردادها و مسئله اصلاح قوانین است، برای خدمت انتخاب می کنم

آقای مالوف، در حوزه های دیگر چه برنامه هایی برای مدیریت شهری در مشهد دارید؟

مثلاً حوزه ورزش. من خودم ورزشکار هستم و می دانم که اهمیت ورزش همگانی چیست. در شهر مشهد اماکن زیادی وجود دارد که با یک تجهیز ساده قابلیت تبدیل شدن به زمین ورزشی را دارند. وقتی می گوییم تجهیز ذهن شما نباید سمت هزینه های گزاف برود. در برخی موارد با یک آسفالت مختصر یا یک چمن مصنوعی ساده امکان ایجاد یک مجموعه ورزشی را دارید. خب، وقتی شما مکانی برای ورزش نوجوانان در نظر گرفتید ناخواسته از آسیب های اجتماعی چند سال دیگر جلوگیری کرده اید. در حال حاضر در مسئله دوچرخه سواری اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نیست. به نظر من اگر فردی از منطقه طلاب مشهد قصد داشت با دوچرخه به پارک ملت بیاید، باید بتواند در یک مسیر جدا بدون این که با اتوبوس یا عابر پیاده تداخلی داشته باشد باید بتواند این مسیر را بیاید.

در حوزه فرهنگی و هنری چه برنامه ای دارید؟

مشهد قطب فرهنگ کشور است و تولیدات فرهنگی زیادی در آن صورت می گیرد. رسالت مدیریت شهری است که از کالاهای فرهنگی تولید شده که فاخر هم هستند، حمایت کند. در استان ما فعالان فرهنگی نقش مهم و موثری در نهادینه سازی فرهنگ حمایت از تولید ملی دارند. به همین دلیل وظیفه شورای شهر و کمیسیون فرهنگی است که از این جریانات حمایت کند.

در پایان اگر نکته یا سخنی درباره انتخابات پیش رو دارید، خدمت شما هستیم.

من می خواستم درباره مسئله مشارکت نکته ای مطرح کنم. در حال حاضر تبلیغات سوء زیادی انجام می شود و جریان های زیادی برای رأی ندادن تبلیغ می کنند. اما من مطمئن هستم که مردم عزیز مشهد، مثل همیشه با مسئولیت اجتماعی بالا در انتخابات شرکت می کنند و چه بسا حضور مردم کماً و کیفیتاً نسبت به دوره های قبل بیشتر باشد. اگر رأی مردم بر این تعلق گرفت که من خدمت شهروندان مشهدی باشم، حتماً تمام تلاشم را خواهم کرد تا آرامش را به شهر مشهد برگردانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.