حجت الاسلام رفیع پور با بیان حدیثی از امام رضا(ع) گفت: انسان مؤمن باید سه ویژگی مهم را داشته باشد.

ویژگی‌های انسان مؤمن در بیان امام رضا(ع)/ دو کتاب در مورد بیانات امام هشتم(ع) که حتماً باید بخوانیم

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی رفیع پور استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت دهه کرامت و ایام ولادت امام رضا علیه السلام گفت: امام رضا(ع) یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری متولد شدند و پدر ایشان امام کاظم(ع) و مادرشان بانوی با فضیلتی به نام «تکتم» بود که پس از ولادت حضرت، از جانب امام کاظم لقب «طاهره» گرفت.

حجت الاسلام رفیع پور افزود: حضرت رضا(ع) در مدت عمر شریف و مبارکشان، اکثر آن را در مدینه سپری کردند و در اواخر عمرشان به دعوت مأمون عباسی عازم خراسان شدند و در همان جا و پس از قبول ولایتعهدی او، در ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

کارشناس امور دینی با اشاره به آثار باقی مانده از امام رضا(ع) توضیح داد: از جمله آثار و کتب با ارزشی که ما در مورد حضرت رضا(ع) داریم کتاب ارزشمند «عیون اخبارالرضا» اثر شیخ صدوق(ره) است که وی در این کتاب مجموعه روایات امام هشتم(ع) را که به آن دسترسی و سند داشته، برای م جمع آوری کرده و خوشبختانه این کتاب با تحقیق و ترجمه در اختیار قرار دارد.

این استاد حوزه اضافه کرد: البته باید توجه کرد که این کتاب همه روایات و سخنان امام رضا(ع) را ندارد و به این منظور می توانیم به کتاب «مسند امام رضا(ع)» نوشته مرحوم عطاردی مراجعه کنیم که تمام آثاری که تا الان از ایشان نقل و در کتاب های مختلف ذکر شده را جمع آوری کرده و توصیه می شود علاقمندان از این کتاب بهره برداری کرده و آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی در ادامه با بیان روایتی از حضرت رضا(ع) در کتاب «تحف العقول» تصریح کرد: از امام رضا(ع) روایت داریم که فرموده است: «لایکون المؤمن مؤمنا حتی تکون فیه ثلاث خصال، سنة من ربه، سنة من نبیه و سنة من ولیه» انسان مؤمن، مؤمن نخواهد بود مگر آنکه سه ویژگی را داشته باشد؛ سنتی از پروردگار، سنتی از نبی و سنتی از ولی خود.

حجت الاسلام والملسلمین رفیع پور در ادامه حدیث امام رضا(ع) نقل کرد: « واما السنة من ربه فکتمان السر» همانطور که خداوند راز و سر بندگانش را فاش نمی‌کند، انسان مؤمن نیز باید رازدار باشد و آبروی کسی را نبرد. «واما السنة من نبیه فمداراة الناس» اما چیزی که باید از پیامبر صل الله علیه وآله وسلم یاد گرفت، مدارا کردن با مردم است. اینکه انسان تندخو نباشد و گذشت و بخشش داشته باشد و با ناملایمات مردم مدارا کند.

کارشناس امور دینی ادامه داد: «واما السنة من ولیه، الصبر فی البأساء والضراء» اما آنچه که باید از امام و ولی خود یاد بگیرد این است که باید در بلیات و سختی ها صبر و تحمل داشته باشیم. متأسفانه ما گاهی کم صبر و تحمل هستیم و تا مشکلی پیش می‌آید بی تابی و جزع و فزع می‌کنیم. به هر حال انسان باید قدری صبور باشد تا به بهبودی و پاسخ برسد. انشالله خداوند توفیق عمل به این وصایا و دیگر توصیه‌های امام رضا(ع) را عنایت بفرماید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.