معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در سیره رضوی توجه ویژه ای به موضوع وقف و نذر در راستای مردم داری و توجه انسان ها به یکدیگر صورت گرفته است.

 تاکید سیره رضوی بر موضوع وقف در راستای مردم داری و توجه انسان ها به یکدیگر

حجت الاسلام مصطفی ایزدی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که موردتاکید قران و روایات ائمه اطهار قرار دارد انفاق می باشد.

وی با بیان اینکه  انفاق دارای بخش های مختلفی است که مهترین آنها موضوع وقف می باشد، افزود: اولین واقف جهان اسلام پیامبر(ص) بوده است و همه معصومین (ع) نیز همان طور که از سیره زندگی آنها مشخص است علاوه بر اینکه خود واقف بوده اند  دیگران را نیز به این امر نیکو سفارش های زیادی کرده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: امام رضا (ع) نیز در فقه الرضا حدیث مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم را درباره اهمیت توجه یک مسلمان نسبت به وضعیت سایر مسلمانان  به نقل از پیامبر اکرم (ص) بیان می کنند. همچنین این امام بزرگوار در حدیث دیگری می فرمایند هر انسانی که اندوهی از چهره و قلب انسان مومنی برطرف کند خداوند در روز قیامت اندوه را از قلب او برطرف خواهد کرد.

وی افزود: برمبنای روایات و احادیث در سیره رضوی  می توان درک کرد که برطرف کردن اندوه از سایر انسان ها مواردی از جمله مسائل معیشتی و اقتصادی، اموزشی، فرهنگی  است   که یکی از مصادیقی که در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد موضوع وقف و نذر است .

حجت الاسلام ایزدی  بیان داشت: در سیره رضوی نیز نقل است که زمانی که ایشان در خراسان حضور داشتند دریکی از سال ها در روز عرفه تمام اموال خود را بین فقراء تقسیم کردند که این اقدام حضرت موجب انتقاد یکی از یاران به نام فضل بن سهل قرار می گیرد که امام رضا (ع) در پاسخ به او می فرمایند: این اقدام که از روی کرم انجام شد، نه تنها موجب ضرر و خسارت به من نمی شود بلکه باعث ایجاد منفعت و سود مستمر در دنیا و آخرت خواهد شد.

وی بابیان اینکه در سیره رضوی توجه ویژه ای به مردم داری و توجه انسان ها به یکدیگر صورت گرفته است، افزود: تاکید بر موضوع وقف و نذر در سیره و گفتار امام رضا (ع) نیز   در راستای توجه مردم به یکدیگر می باشد زیرا انسان ها در دنیا از دو سرمایه جسمی و مالی برخوردار می باشند که به واسطه این دو عامل می تواند برای آخرت خود سرمایه گذاری کنند .

وی ادامه داد: در سامانه موقوفات کشور ، بالغ بر ۱۰۰۰نیت وجود دارد که واقفان در موضوعات مختلف وقف کردند اما سه موضوع وقف برای ترویج فرهنگ قرآن، وقف برای ترویج فرهنگ عترت و  وقف برای نیازمندان در زمینه های مختلف از جمله  اشتغال، ازدواج و آموزش  مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.  

  انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.