خودروهای غیراستاندارد سالانه جان هزاران هموطنمان را در جاده‌ها می‌گیرند. یک روز پس از واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران، خبر تصادف اتوبوسی دیگر با یک تریلی در نزدیکی یزد منتشر می‌شود و باز هم علت حادثه را نقص فنی اتوبوس اعلام می‌کنند.

سهم  تخلف پایانه‌های مسافربری در حوادث جاده‌ای چقدر است؟

بازپخش سریالی که معلوم نیست سرانجام توقف پخش آن و از میان برداشتن عوامل آن، چه زمان تحقق خواهد یافت.

فرمانده پلیس راه کشور در گفت‌وگو با ما ضمن تشریح بخش دیگری از جزئیات این دو حادثه، به چرایی تکرار این حوادث و چگونگی کاهش آن‌ها اشاره می‌کند.

معاینه فنی بدون صورت وضعیت!

سرهنگ هادی امیدوار در تشریح جزئیات حادثه اتوبوس حامل خبرنگاران، به قدس می‌گوید: این اتوبوس متعلق به یک کارخانه سیمان بوده که به درخواست کتبی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه، برای جابه‌جایی رایگان خبرنگاران اعزام می‌شود. البته راننده معاینه فنی داشته اما نوع استفاده از ترمز در مسیر کوهستانی موجب نقص فنی در سیستم ترمزش می‌شود.

وی می‌افزاید: به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر، راننده برای کنترل اتوبوس به‌طور مکرر از ترمز استفاده می‌کند که این موضوع موجب داغ شدن لنت‌ها و از کار افتادن سیستم ترمز شده است؛ ضمن اینکه از ترمز کمکی نیز استفاده نکرده است، در نتیجه اتوبوس واژگون می‌شود.

سرهنگ امیدوار با بیان اینکه تخلف راننده این بوده که مسافران را بدون صورت وضعیت جابه‌جا کرده است، می‌گوید: به دلیل کوهستانی بودن محور نقده بایستی وسیله‌ای مناسب انتخاب می‌شد و بهتر بود با خودروهای سبک‌تر مثل ون و مینی‌بوس این کار را انجام می‌دادند تا برای کنترل خودرو نیاز به ترمزهای مکرر نباشد.

وی با طرح این پرسش که چرا سازمان محیط زیست به سراغ وسیله‌ای رفته که از آن اطمینان نداشته یا بدون هماهنگی با پلیس و سازمان راهداری اقدام به اعزام خبرنگاران کرده است، می‌گوید: اگر به ما اعلام می‌شد قطعاً تیمی آشنا به شرایط جاده را برای اسکورت اتوبوس در نظر می‌گرفتیم.

رئیس پلیس راهور ناجا سپس به تشریح علل حادثه تصادف اتوبوس با کامیون کانتینر در دهشیر یزد می‌پردازد و ادامه می‌دهد: این حادثه نیز کاملاً مشابه اتوبوس خبرنگاران است، یعنی اتوبوس دارای معاینه فنی بوده اما استفاده ممتد از ترمز موجب داغ شدن و از کار افتادن سیستم ترمز شده؛ ضمن اینکه از ترمز کمکی استفاده نکرده است.

امیدوار می‌گوید: راننده باید بداند در گردنه جاده، باید خودرو را با دنده سنگین براند تا قدرت پیمایش بالا را نداشته باشد. پس قصور راننده در مرحله نخست محرز است که عملکرد بدش موجب بروز نقص در سیستم ترمز اتوبوس شده و این حادثه را رقم زده است.

تخلف پایانه‌ها

فرمانده پلیس راه کشور در پاسخ به این پرسش که آیا واقعاً اتوبوس‌ها یک ساعت پیش از حرکت به لحاظ فنی از سوی کارشناس پایانه موردارزیابی قرار می‌گیرند یا خیر می‌گوید: واقعیت این است تا ۹۰ درصد، این کار انجام نمی‌شود و کارشناس پایانه پیش از حرکت اتوبوس اقدام به کنترل دقیق و ارزیابی فنی سیستم اصلی خودرو نمی‌کند، به همین دلیل شاهد تخلفاتی از سوی شرکت‌های مربوط هستیم. حتی گاهی مُهر مدیر فنی پایانه در اختیار راننده است و به محض اینکه صورت وضعیت می‌گیرد مهری هم بر آن می‌زند یا مهر فنی در شرکت قرار دارد و رانندگان از آن استفاده می‌کنند. البته ما این گونه تخلفات شرکت‌ها را به سازمان راهداری اعلام می‌کنیم اما چندان به آن توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت بررسی فنی اتوبوس‌ها پیش از حرکت با شرکت پایانه‌های مسافربری است، می‌افزاید: بر این اساس ما فرض را بر این می‌گذاریم که این کار را انجام می‌دهند چون ما آن قدر نیرو نداریم که همه اتوبوس‌ها را بررسی کنیم اما به صورت تصادفی در مبادی ورودی و خروجی‌ها این کار را انجام می‌دهیم. اما اجرای معاینه فنی دوره‌ای و خارج کردن خودروهایی که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند، به خوبی انجام می‌شود چون این کار به صورت سیستمی انجام می‌گیرد. مثلاً اتوبوسی که عمرش بالای

۲۵ سال باشد دیگر نمی‌تواند خدمات برون شهری و جاده‌ای ارائه دهد. مثلاً عمر اتوبوس خبرنگاران و اتوبوس حادثه‌دیده در دهشیر به ترتیب ۱۵ و ۱۸ سال است اما در بستر حمل و نقل جاده‌ای یک نکته وجود دارد و آن اینکه لوازم یدکی خودرو در کشور گران است در نتیجه سعی می‌شود از لوازمی استفاده کنند که دارای حداقل استاندارد باشند یا در معاینه فنی هم همین موضوع را شاهد هستیم.           

سرهنگ امیدوار با اشاره به اینکه ایران در حوزه پیشگیری از حوادث رانندگی یکی از بهترین قوانین راهنمایی و رانندگی را در بین کشورهای دنیا دارد، می‌افزاید: اما اجرای قانون بسیار مهم است. بخشی از اجرای قانون و کنترل رانندگان با پلیس راهنمایی و رانندگی است که این کار با اعمال جریمه، توقیف خودرو رانندگان متخلف و... انجام می‌شود، اما بخشی از قانون در حوزه پیشگیری مربوط به مهارت است که رانندگان باید به آن توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.