قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار جدی ما قرار دارد و این حمایت ها را از طرح ایده تا مرحله تجاری سازی محصول خواهیم داشت.

آستان قدس از ایده تا تجاری سازی، همراه شرکت های دانش بنیان است

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در آیین رونمایی از دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی که در محل مؤسسه بذر و نهال رضوی برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم صمیمانه از محضر تولیت آستان قدس رضوی تقدیر و تشکر کنم، چرا که توجه ویژه ای به اقتصاد دانش‌بنیان دارند و حضورشان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز موید همین دغدغه و توجه است.

ورود به عرصه دانش بنیان برای تامین نیازهای کشور

رحمتی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانش بنیان آستان قدس رضوی و بنیاد بهره وری موقوفات تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور شرکت‌های آستان قدس در دوره جدید فعالیت خود، رویکرد دانش بنیان را مد نظر قرار داده اند که با نتایج خوبی همراه شده و بخشی از آن در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه به نمایش گذاشته شده است.

۵ گام برای حمایت از شرکت های دانش بنیان

رییس بنیاد بهره وری موقوفات، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از اهداف راهبردی در آستان قدس رضوی برشمرد و تصریح کرد: در این حوزه ۵ مرحله پشتیبانی پیش‌بینی شده است، اولین مرحله حمایت از ایده‌های دانش بنیانی است که ۵ شرکت زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات این حمایت را انجام می‌دهند و سایر شرکت‌ها نیز در صورت لزوم این اقدام حمایتی را دنبال خواهند کرد، مرحله دوم فاز طراحی و پیاده‌سازی ایده‌هاست که در این زمینه نیز مجموعه‌های ما کمک می‌کنند. قدم سوم، تولید آزمایشگاهی است که هم‌اکنون ۶۶ پروژه دانش‌بنیان در شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات، در این مرحله است و امیدواریم به نتیجه برسد. بعد از تولید آزمایشگاهی نیز به تولید صنعتی و در قدم آخر به تولید تجاری می‌رسیم که هدفی استراتژیک است و در مجموعه‌های آستان قدس رضوی دنبال می‌شود.

رحمتی افزود: محصولات دانش بنیان تولیدی در شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات، ابتدا در خود مجموعه آستان قدس مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس وارد مرحله تجاری سازی می‌شوند تا علاوه بر برندسازی و اطمینان بخشی نسبت به این محصولات، الگوی مناسبی در این عرصه ارائه شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس ادامه داد: به تازگی و با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، آستان قدس رضوی در بحث اقتصاد دیجیتال نیز ورود کرده‌ است که نتایج و دستاوردهای مهمی برای کشور خواهد شد.

تولید بذر برای خودکفایی کشور در حوزه کشاورزی

رحمتی در ادامه با اشاره به تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر افزایش فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از بذرهای صیفی جات در کشور وارداتی است که سبب بروز مشکلاتی در حوزه کشاورزی شده است، به همین دلیل موسسه بذر و نهال رضوی به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان، با هدف خودکفایی کشور در این زمینه شکل گرفته که مطالعات و تلاش‌های آنها امسال به بار نشسته و چند نمونه بذر مورد نیاز کشور را تولید کرده‌اند.

تولید بر پایه علم، محور فعالیت شرکت های آستان قدس

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت استفاده از علم روز برای جهش تولید اشاره کرد و گفت: در بنیاد بهره‌وری دو عنصر برای تعالی شرکت‌ها لازم است؛ اول تولید و سپس علم. تولیدی که بر پایه علم نباشد منتهی به نتیجه نمی‌شود، بنابراین تولید برپایه علم و دانش، محور اصلی فعالیت این شرکت‌ها است و بسیاری از محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، مبتنی بر علم است و این پهپاد کشاورزی نمونه مختصری از این مقوله است و امیداریم با اتخاذ این رویکردها، نیازهای اساسی کشور در برخی حوزه ها را تامین کنیم.

سرمایه انسانی، مهم ترین ثروت کشور

رحمتی افزود: براساس سیاست‌های کلان قرار است آستان قدس در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند و راهبرد اصلی در این مسیر، این است که به منابع کشور و ظرفیت‌های داخلی نگاه کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ظرفیت‌های داخلی نفت و گاز نیست و اگر فکر کنیم با منابع طبیعی به جایی می‌رسیم خطای راهبردی است. مهمترین ظرفیت داخلی و ثروت کشور، نیروی انسانی است که باید از آن بهره برد، به عنوان مثال بیش از ۴ میلیون فارغ التحصیل مقطع تحصیلات تکمیلی داریم که توان مدیریتی بالایی دارند که باید از آن ها استفاده کرد و دغدغه ما در عرصه اقتصاد دانش بنیان، بهره گرفتن از این ثروت و سرمایه کشور است و بر همین اساس نخبه گرایی با استفاده از نیروی انسانی متخصص، مورد توجه آستان قدس رضوی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.