استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید سلیمانی مهمترین ویژگی‌اش گره‌گشایی بود که به شکل‌های مختلف این اقدام را صورت می‌داد و از امور مختلف گره‌گشایی می‌کرد.

گره‌گشایی از امور مهمترین ویژگی شهید سلیمانی بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در جشن "زیر سایه خورشید" که در گلزار شهدای کرمان و با حضور خادمان حرم رضوی و زائران مزار حاج‌قاسم برگزار شد، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های امام رضا(ع)، گره‌گشایی از کار مردم و باری را از دوش مردم برداشتن و خدمت به آنها بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تصور خیلی از ما این است که عبادت فقط نماز و روزه است، در حالی که براساس احادیث، بالاتر از ایمان و خدمت به مردم وجود ندارد گفت: در زیارت امام رضا(ع) می‌خوانیم روش اهل بیت(ع)، احسان و رسیدگی به مردم و گره‌گشایی بوده و امام رضا(ع) فرمودند: "کسی که گرهی از کار مردم بگشاید خدا روز قیامت گره کارش را می‌گشاید. "

وی ادامه داد: براساس روایات و احادیث، خدمت به مردم، از یک هفته طواف یا از دو هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است، از همین رو در اسلام، گره‌گشایی از مردم بالاترین عبادت شمرده می‌شود و کوچک و بزرگ هم ندارد.

رفیعی با اشاره به انواع گره‌گشایی تصریح کرد: گاهی گره‌گشایی رفع نیازهای ضروری مردم مانند جهیزیه، قرض، زندانی و... است که همه موظف به انجام آن هستند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) هنگام شب، نان به خانه فقرا می‌برد؛ شاید تصور شود این وظیفه فقط برای حکومت است، اما هر کسی ابتدا موظف است به همسایه‌ها ‌و بستگان نزدیک خود کمک کند و کمک فقط برای ثروتمندان نیست بلکه کسی که توان مالی ندارد هم می‌تواند کمک کند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که گره‌گشایی، یکی از نیازهای عمومی جامعه است، گفت: خدمت به مردم، شخصی نبوده، بلکه کمکی سراسری است و هر کس به اندازه خودش می‌تواند باری از دوش مردم بردارد و گره‌گشایی کند.

وی ادامه داد: گره‌گشایی گاهی نیازهای اولیه و گاهی نیازهای عمومی جامعه است، گره‌گشایی گاهی به پول نیست به آبرو است و حتی در بسیاری از اوقات صرف هزینه برای گره‌گشایی لازم نیست و در فامیل و جامعه افرادی هستند که با یک سخن و کلامشان یک اختلاف حل می‌شود.

رفیعی با بیان این که گره‌گشایی معنوی، نوع چهارم گره‌گشایی است، خطاب به دولت جدید گفت: اگر می‌خواهید ماندگار باشید و مانند مسئولان گذشته از قطار انقلاب جا نمانید، با مردم باشید، حذف جناحی نکنید و توانمندی و شایسته سالاری را مدنظر قرار دهید و حضورتان بین مردم حفظ شود.

وی ادامه داد: نمی‌گویم رئیس‌جمهور بین مردم راه برود اما جایی برای دریافت نامه‌های مردم داشته باشد؛ اینکه در ماشین بنشینید و مردم دنبال شما بدوند با کرامت مردم جور نیست، چند نفر در سایت و کانالی، نامه‌های مردم را دریافت و اطلاع‌رسانی و رسیدگی کنند.

رفیعی ادامه داد: حضور در استان‌ها خوب است اما این موضوع باید راهکار ارتباطی با مردم باشد، چرا که شنیدن حرف مردم مهم است، مردم دوست دارند مسئول را ببینند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر استفاده صحیح و بجا از فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی، تبدیل به دانشگاه و کانونی علمی شده؛ جوانان وقت خود را صرف موضوعات بیهوده نکنند، شهید سلیمانی مهمترین شاخصه‌اش هدر ندادن لحظه‌ای از لحظات زندگی‌اش بود و نظم و برنامه داشت و شهید بهشتی هم یکی از ویژگی‌های زندگی‌اش نظم و برنامه بود؛ از همین رو شهید سلیمانی مسیر شهید بهشتی را ادامه داده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.