حجت الاسلام مجید خداوردی گفت: زیارت امام رضا باعث می‌شود تا ایمان انسان و باور و یقین او به خدای تعالی تقویت شود.

زیارت امام رضا(ع) باعث تقویت ایمان ما می‌شود/ داشتن حسن خلق، یکی از ویژگی‌های مهم انسان امام رضایی است

حجت الاسلام والمسلمین مجید خداوردی دبیر ستاد مردمی "قرار زیارت" در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در روز زیارتی امام رضا(ع) به بیان فضیلت زیارت ایشان پرداخت و گفت: در زیارت حضرت رضا صلوات الله علیه، اولین نکته‌ای که باید توجه کنیم، شناخت خود امام است.

حجت الاسلام خداوردی افزود: امام رضا(ع) طبق آیات شریفه قرآن کریم که مقام شهدا، صدیقین و صالحین را معرفی کرده، همه این ویژگی‌ها و مقامات را دار هستند و مقام عبودیت و بندگی را هم دارند لذا نفس شناخت امام رضا(ع) و آگاهی نسبت به اینکه در حال زیارت چه شخصیتی هستیم، اهمیت بسیاری دارد.

دبیر ستاد مردمی قرار زیارت ادامه داد: از طرفی دیگر، یکی از مهمترین ویژگی‌های مؤمنین، که همان ایمان است، اگر بخواهیم مستحکم باشد، جز با تمسک و توجه به ائمه علیهم السلام میسر نمی‌شود بنابراین زیارت امام رضا باعث می‌شود تا ایمان انسان و باور و یقین او به خدای تعالی تقویت شود.

وی تأکید کرد: وقتی ما به شناخت خوب از مقام امام رضا(ع) برسیم و این ارتباط و اتصال را با اکسیر مودت و محبت قرین کنیم، نگاهمان نسبت به زندگی متفاوت خواهد شد. یکی از راه های اظهار محب و مودت براساس روایات، زیارت امام است. روایتی از امام صادق علیه السلام داریم که فرموده‌اند زیارت امام در ممات مثل زیارت او در زمان حیات است، یعنی اگر ما امروز امام رضا(ع) را زیارت کنیم، گویی ایشان را در زمان حیات زیارت کرده ایم و این باعث تقویت ایمان و شفاعت از ما می‌شود.

حجت الاسلام خداوردی با اشاره به اینکه تمام سود زیارت برای کسی است که به زیارت می‌رود، توضیح داد: امام(ع) نیازی به زیارت ما ندارد و وقتی ما ایشان را زیارت می‌کنیم بالاترین سود نصیب خودمان می شود که این هم شامل برخی تاثیرات مادی دنیایی است و هم شامل شفاعت از ما در روز قیامت به پیشگاه باری تعالی. از خود امام رضا(ع) روایت داریم که فرموده‌اند طوس محل رفت و آمد ملائکة الله است؛ علت را جویا شدند، حضرت فرمود: پیکر من آنجا به خاک سپرده خواهد شد و محل رفت و آمد ملائکه می‌شود و هرکه من را آنجا زیارت کند، کأن خدای متعال را زیارت کرده است.

دبیر ستاد مردمی قرار زیارت تصریح کرد: همه اینها می‌خواهد این را به انسان بگوید که نفس زیارت کردن و حضور در ساحت مقدس امام رضا پاداش دارد، و اینکه چه نتایجی برای آخرت ما خواهد داشت، وقتی پرده ها کنار برود نتایج آن مشخص خواهد شد.

وی در مورد تأثیرات زیارت بر زندگی انسان توضیح داد: اگر انسان آداب زیارت را رعایت کند، می‌تواند تأثیر آن را درک کند، در آداب زیارت این است که انسان امام را حاضر و ناظر ببیند، و وقتی این توجه وجود داشته باشد، قطعا در اعمال و رفتار و کردار ما تاثیر خواهد گذاشت؛ وانگهی نباید فکر کنیم که همه این اثرات دیده می‌شود و ما وقتی به زیارت می‌رویم حتماً باید یک نشانه‌ای را ببینیم، بلکه آن تأثیر خودش را خواهد گذاشت و لزوما هم اینطور نیست که ما آن تاثیر را حس می کنیم، ولی اگر انسان بداند که چه کسی را زیارت می کند و پس از زیارت حتی هزاران کیلومتر هم از او دور شد، اما ارتباط قلبی خود با امام را حفظ کند، این یعنی اثر زیارت، اگر او با توجه به اینکه امام را حاضر و ناظر می داند، برای ترک گناه و معصیت تلاش کرد، این یعنی اثر زیارت، ولی اگر بی خیال و بی توجه به این مسائل باشد، ممکن است زیارت او تاثیر کمتری داشته باشد بنابراین انسان باید امام را همه جا حاضر و ناظر ببیند.

حجت الاسلام خداوردی در پایان با بیان نکاتی از سیره اخلاقی و تربیتی امام رضا(ع) گفت: یکی از صفات موجود در زندگی انبیاء الهی و اهل بیت علیهم السلام از جمله امام رضا علیه السلام، حسن خلق و حسن برخورد حتی با کسانی است که با ما هم دین و هم عقیده نیستند. از امام جواد علیه السلام پرسیدند که ما شنیده ایم که مأمون لقب رضا را به پدر بزرگوار شما داده است، ایشان فرمود که والله خداوند این را لقب را به ایشان داده است زیرا دوست و دشمن از حسن خلق و برخورد او بهره بردند. بنابراین اگر بخواهیم یکی ویژگی مهم از امام رضا(ع) را سرلوحه خود قرار دهیم، حسن خلق و خوش رفتاری و مهربانی در تعامل با دیگران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.