گالری های تهران به رسم هر هفته از امروز ۱۱ تیرماه با چندین افتتاحیه میزبان علاقمندان هنرهای تجسمی هستند.

از «انسان سال صفر» تا «ردپای رنگ» در مجسمه‌های سلمان خوشرو

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، گالری های تهران امروز  ۱۱ تیرماه میزبان نمایشگاه های متنوعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی از عکس و نقاشی و هنرهای حجمی تا چیدمان و مجسمه هستند و آثار خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می دهند.

در ادامه جزییاتی از افتتاحیه های این هفته گالری‌های تهران را می خوانید.

گالری اُ: نمایشگاه حجم و چیدمان محمد علیزاده با عنوان «زمزمه» ۱۱ تا ۲۲ تیر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست. ایده‌ی نخست اغلب آثار محمد علیزاده در پروسه‌ی کار و در درگیری مستقیم با متریال شکل می‌گیرد. این همزمانی، فرم و فضای آثار این هنرمند را شکل می‌دهد.

مجموعه‌ی پیش‌رو در ادامه‌ی مجموعه‌ی پیشین هنرمند «جنگجو» و با رویکردی متفاوت نسبت به متریال شکل گرفته است. رویکردی که با ترکیب آشکار توری سیمی و مفتول فلزی با پاپیه‌ماشه، امکانات بیشتری را در اختیار هنرمند قرار داده است. این مجموعه برای علیزاده، با ساخت و تکثیر چند ماسک و سپس ساخت سرها با استفاده از قالب‌گیری ماسک‌ها آغاز شد و با تکرار، تخریب و دوباره ساختن ادامه پیدا کرد. علیزاده در این مجموعه با برخوردی آزادانه و استقبال از اتفاقاتی که در پروسه‌ی کار برای اجزا هریک از صورت‌ها افتاده است، نهایتا به چیدمانی دست‌یافته که پیچیدگی‌های درونی انسان معاصر با جهان اطراف را به صورت استعاری به تصویر می‌کشد.

همچنین در این گالری نمایشگاه دیگری از آثار نقاشی رها خسروشاهی در همین تاریخ به نمایش درآمده است. این گالری نمایشی از آثار روی کاغذ و نقاشی‌های رها خسروشاهی (م. ۱۳۷۶ تهران) را برگزار می‌کند.

آثار این مجموعه در بازه‌ی زمانی سه‌ سال و بدون دغدغه‌ی مطرح کردن مفهوم و یا ادعای حل کردن مساله‌ای، صرفا با تمرکز بر درگیری‌های نقاشانه خلق شده‌اند.

خسروشاهی با استفاده از امکاناتی که کاغذ در اختیارش قرار می‌دهد، آثاری آزاد بدون دغدغه‌ی بافت و با تمرکز بر فرم و رنگ خلق کرده است. هنرمند با ترکیب عناصر انتزاعی و فیگوراتیو، فرم‌هایی را خلق می‌کند که تا حدودی برای مخاطب آشنا باشند و در عین حال در تلاش است تا با حرکت بر روی مرز انتزاعی در آثارش، فاصله‌اش را با قطعیت سوژه‌ها حفظ کند. این عدم قطعیت در آثار روی بوم این هنرمند در نتیجه‌ی لغزش‌های اتفاقی و در ترکیب با محدودیت زمانی برای اضافه‌ کردن لایه‌های رنگ روغن به اوج خود رسیده ‌است. در نهایت، استفاده از پالت رنگ‌های مکمل و ترکیب آن با پاساژهای رنگی مشابه، پختگی چشم‌گیری به آثار این هنرمند نوظهور بخشیده است

گالری آتشزاد: نمایشگاه گروهی «ردپای رنگ» ۱۱ تا ۱۶ تیر در نگارخانه آتشزاد به نشانی خیابان عباسپورشمالی (توانیر)، بعد از پل همت، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه هومان، شماره ۲۳، طبقه دوم، واحد ۸ برپاست.

گالری ایرانشهر: نمایشگاه نقاشی و مجسمه سلمان خوشرو ۱۱ تا ۲۸ تیر در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک ۶۹ قرار دارد. 

گالری آرگو: نمایشگاه گروهی «ویدئو به تفصیل» ۱۱ تیر تا ۲۲ مرداد در کارخانه آرگو به نشانی خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶ برپاست.

گالری محسن: نمایشگاه آثار بهرنگ صمدزادگان با عنوان « به‌سوی آرمانشهر؛ فصل دوم: بهاری که نیامد» ۱۱ تا ۳۰ تیر در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ برپاست.

در بیانه این نمایشگاه آمده است؛ «... بهشت مکانی نبود که بتوان آن‌ را کشف کرد. هیچ نقشه‌ای برای راهنمایی انسان به آن وجود نداشت، هیچ ابزار مسیریابی که انسان را به کرانه‌های آن هدایت کند. در عوض وجود آن در بشر ذاتی بود: ایده‌ی ماورایی که شاید بتواند روزی اینجا و آنجا آن را خلق کند ... من در پروژه‌ی دنباله دار «به‌سوی آرمانشهر» تجربه‌ی شکست بشر در موقعیت‌هایی که خود ساخته و بدان‌ها دل بسته را دنبال می‌کنم. از دل‌بستگی به امیدهای عاشقانه گرفته تا امید به تحول، امید به تغییرات سیاسی و اجتماعی، تا حتی امید بستن به هنر به عنوان بستر حقانیت و رهایی حقیقت...»

گالری دستان+۲: نمایشگاه گروهی «طبیعت هر چیز» با گردآوری بیتا فیاضی ۱۱ تا ۲۵ تیر در گالری دستان+۲ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۸ طبقه ۲ مراجعه کنند.

گالری کاما: نمایشگاه آثار احمد محمدپور ۱۱ تا ۲۲ تیر در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم قرار دارد.

گالری زیرزمین دستان: نمایشگاه آثار  اوژن زرگرباشی با عنوان «اگر آنی» ۱۱ تا ۲۵ تیر در زیرزمین دستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۶ مراجعه کنند.

گالری ویستا: نمایشگاه حجم فهیمه حیدری با عنوان «تناسب و تباین» ۱۱ تا ۲۱ تیر در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری ایده: نمایشگاه نقاشی مهسا خیراندیش ۱۱ تا ۱۶ تیر در گالری ایده به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ٢٦ برپاست.

پروژه‌های آران: نمایشگاه آثار پارسوا مهتاش با عنوان «اسباب کشی سه گانه» ۱۱ تا ۲۵ تیر در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط مراجعه کنند. در بیانه این نمایشگاه آمده؛ «تجربه‌ی زندگی همواره ترکیبی است درهم‌تنیده از مکان (و اُبژه‌هایش) و عواطف انسانی، در بازه‌ی زمان. خانه (به‌ مثابه‌ی سوژه و عنصری هستنده در تجربه‌ی زندگی)، زمانی حقیقت خود را بازمی‌تاباند که تجربه‌ی زیسته مکان-زمان‌مند باشد...»

گالری شکوه: نمایشگاه گروهی «انسان سال صفر» ۱۱ تا ۲۲ تیر در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپاست.

گالری آیریک: نمایشگاه گروهی «رهایی» ۱۱ تا ۱۶ تیر در گالری آیریک برگزار می‌شود. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه ۳، واحد ۱۰۲ قرار دارد.

گالری بهارک: نمایشگاه  نقاشی مرجان طومارخانی با عنوان «بی خیابان» ۱۱ تا ۱۶ تیرماه در نگارخانه بهارک واقع در ده‌ونک، خیابان شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک برپاست.

گالری جاوید: نمایشگاه گروهی «هر دم از این باغ» با گردآوری شایان شعبان ۱۱ تا ۱۸ تیر در گالری جاوید به نشانی میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷، واحد ۱ برگزار می‌شود.

گالری گل های داودی: نمایشگاه گروهی «هاشور» ۱۱ تا ۱۶ تیر در گالری گلهای داودی به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک ۲۶۳ برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.