در پی کشف سه گور جمعی کودکان بومی کانادایی، معترضان خشمگین کانادایی همزمان با روز ملی این کشور، مجسمه دو ملکه انگلیس را سرنگون کردند. به گزارش فارس، این اعتراض‌ها که «لغو روز کانادا» نام گرفت، علاوه بر وینیپگ، در چند شهر دیگر کانادا از جمله تورنتو و اُتاوا نیز برگزار شد و معترضان شعار «نسل‌کشی افتخار نیست» را سر داده و مجسمه‌های «ویکتوریا» ملکه پیشین و «الیزابت دوم» ملکه فعلی انگلیس را سرنگون کردند.

 خشم بومیان علیه ملکه انگلیسی

مردم معترض به این اکتفا نکرده و در روز جشن ملی این کشور، در ایالت آلبرتا به ۱۰ کلیسا حمله نمودند. در واکنش به این اعتراض، سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز خشم و محکوم کردن این رویداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به‌دنبال این کشف‌های غم‌انگیز، فکر ما با جامعه بومی کاناداست و به طور دقیق این مسائل را دنبال می‌کنیم و با دولت کانادا درخصوص مسائل بومیان در ارتباط هستیم». این در حالی است که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا به‌جای عذرخواهی از طرف دولت فدرال این کشور از بومیانی که فرزندانشان قربانی جنایت نژادپرستانه مدارس دولتی شبانه‌روزی در سال‌های گذشته شده بودند، تقصیر را گردن واتیکان انداخت. ملکه انگلستان عالی‌ترین مقام تشریفاتی کاناداست.

ماجرای هولناک کشف صدها گور دسته‌جمعی در محوطه مدارس شبانه‌روزی قدیمی که از آن‌ها اجساد کودکان بومی کانادایی بیرون کشیده‌شده، سایه سنگینی بر روز ملی کانادا انداخته است. اما امسال شهرهای کانادا مراسم روز ملی این کشور را به دلیل کشف گورهای جمعی کودکان بومی لغو کردند.

رسانه‌های کانادایی در هفته‌های گذشته سه بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به هزار کودک بومی کانادا بوده‌اند خبر دادند. در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی به اجبار از خانواده‌های خود جدا و به مدارس شبانه‌روزی که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود فرستاده شدند؛ هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادریشان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.