سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیشه های واکسن کرونا بر اساس نوع واکسن حاوی یک یا چند دوز می باشند؛ از این رو بر اساس تعداد دوزها برای یک یا چند نفر قابل استفاده هستند.

 ماجرای تزریق واکسن کرونا از یک ویال به چند نفر چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، تزریق واکسن کرونا این روزها مسائل مختلفی را در سطح جامعه بوجود آورده است که از جمله آنها می توان به زمان تزریق و نحوه اطلاع رسانی به افراد ، فاصله بین دو نوبت اول و دوم و نوع واکسن تزریقی اشاره کرد.

در این باره یکی از شهروندان در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرد که پس از مراجعه به یکی از مراکز بهداشتی  در روستاهای شهرستان نیشابور برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشاهده کرده است که پرستار سر سرنگی که با ان تزریق نفر قبلی را انجام داده است را تعویض و با همان سرنگ و از شیشه ای که تزریق قبلی را انجام داده است نسبت به تزریق واکسن وی نیز اقدام کرده است.

وی ادامه می دهد: وقتی دلیل این موضوع را از پرستار سوال کردم عنوان کرد که هر کدام از این شیشه های واکسن چینی  برای چند نفر مورد استفاده قرارمی گیرد.

همچنین شهروند دیگری عنوان کرد که بیش از یک ماه از تزریق واکسن نوبت اول کرونای وی گذشته است و تاکنون هنوز پیامی برای دریافت نوبت دوم این واکسن دریافت نکرده است.

*هر واکسن کرونا برای چند نفر قابل استفاده است

برای پاسخگویی به این مسائل  و شفاف سازی در باره تزریق واکسن کرونا به سراغ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.  

حمید رضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: شیشه های واکسن کرونا بر اساس نوع واکسن حاوی یک یا چند دوز می باشند؛ از این رو بر اساس تعداد دوزها برای یک یا چند نفر قابل استفاده هستند.

وی افزود: شیشه های واکسن اسپوتنیک وی روسی  در ویال‌های پنج دوزی ، واکسن سینوفارم چینی هم در ویال تک دوز و هم ویال های  دو دوزی و واکسن کووایران  برکت نیز در ویال های چند دوزی برای تزریق مورد استفاده قرار می گیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شرایط نگهداری واکسن ها نیز بنا به نوع آنها متفاوت است مثلا برخی از انها باید در شرایط منفی ۲۰درجه نگهداری شوند اما هنگام تزریق باید آنها را به دمای اتاق برسانند تا محلول آنها باز شود از طرفی برخی واکسن ها نیز در دمای ۲تا ۸ درجه سانتی گراد قابل نگهداری هستند .

وی در مورد فاصله قانونی بین تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا نیز گفت: این موضوع نیز به نوع واکسن کرونا بر می گردد به طوری که مثلا در برخی از واکسن ها فاصله بین نوبت اول و دوم نهایتا باید ۲۸روز باشد، همچنین در برخی از واکسن ها این فاصله تا ۸هفته نیز قابل افزایش است و برخی واکسن ها نیز بهترین زمان بین دو نوبت ۱۲هفته می باشد. 

رحیمی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰سال در حال انجام است،  ادامه داد: مردم برای تزریق واکسن کرونا و نحوه چگونگی آن هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا سیستم بهداشتی کشور قبل از این نیز واکسیناسیون های زیادی را به صورت گسترده و با کمترین مساله در سطح کشور انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.