معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند افزایشی تعداد بیماران کرونایی سرپایی و بستری در خراسان رضوی نشان از آغاز موج پنجم شیوع کرونا در این استان دارد.

شمار بیماران کووید ۱۹ در خراسان رضوی رو به افزایش گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین دکتر مهدی قلیان  افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در خراسان رضوی دیروز ۲۳۵ نفر بود در حالی که طی هفته چهارم خرداد ماه به طور میانگین روزانه ۱۸۲ نفر در بیمارستانهای این استان بستری می‌شدند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۷۷ بیمار کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۱۸۵ نفر آنان در بخشهای مراقبتهای ویژه تحت درمان و مراقبت قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سوی دیگر تعداد بیماران سرپایی دارای علایم مشکوک به کرونا در مراکز جامع خدمات سلامت مناطق زیر پوشش این دانشگاه از هزار و ۴۰۰ نفر در روز اکنون به بیش از ۲ هزار نفر در روز افزایش یافته است که نتیجه آزمایش پی.سی.آر و "رپید تست" یا  آزمایش تشخیص سریع کرونای بیش از ۳۰ درصد آنان مثبت است.

وی تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان رضوی را حدود ۱۰ نفر عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش بستری‌شدگان در بخشهای مراقبت‌های ویژه این تعداد نیز در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت.

دکتر قلیان با بیان اینکه در موج پنجم کرونا سویه هندی این ویروس شیوع دارد ادامه داد: این در حالی است که آبریزش از بینی، تب و سردرد شایع‌ترین علایم نوع هندی این ویروس است که اغلب با بیماری سرما خوردگی و حساسیتهای فصلی اشتباه گرفته می‌شود.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال کرونا تاکید کرد و گفت: از مردم و مسوولان اجرایی تقاضا داریم کرونا را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری و برپایی همایش‌ها و جلسات رایج پرهیز کنند چرا که هرگونه تجمع در شرایط کنونی خطر انتشار ویروس را در بر دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شهروندان ضمن رعایت دستورالعملهای بهداشتی از هر گونه دورهمی و شرکت در اجتماعات پرهیز کنند و درمان به موقع را جدی بگیرند زیرا تاخیر در درمان سبب گسترش عوارض بیماری و سخت‌تر شدن فرآیند درمان خواهد شد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین دو میلیون ۹۴۰ هزار و ۶۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۳۹ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ شهروند دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به شش میلیون و ۳۲۴ هزار و ۷۰۷ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۱۸۴ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۷۸ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۶۱۰ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۱۶۹ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۱۳۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۴ میلیون ۵۹۸ هزار ۳۶۱ بیمار کووید  ۶۲۱ هزار و ۳۳۵ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه سیزدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.