بررسی‌های میدانی روزنامه قدس حاکی از آن است که نوبت‌دهی الکترونیکی و تغییر در فرایند ارجاع پرونده‌ها در دادسرای مشهد، به افزایش رضایتمندی شهروندان و کاهش پرونده‌های ورودی منجر شد و همچنین مدیریت زمان را در پی داشته است.

کاهش اطاله دادرسی‌  با اجرای طرح «ارجاع»

یکی از گلایه‌های همیشگی شهروندانی که بنا به دلایل خاصی مجبور به طرح انواع شکایت در نواحی مختلف دادسرای مشهد بودند این بود که آن‌ها در بدو ورود به دادسرا و پس از تنظیم شکایت باید در صفوف شلوغ ارجاع منتظر بمانند تا زمانی که نوبت آن‌ها برسد. وقتی هم نوبت به آن‌ها می‌رسید شکایت آن‌ها اخذ و روی میز قاضی ارجاع مستقر در نواحی مختلف دادسرای مرکز استان قرار می‌گرفت و معمولاً برای تحقیقات اولیه و بررسی‌های انتظامی شاکی همراه با مستندات ارائه شده به کلانتری محل فرستاده می‌شد و چند روزی شاکی درگیر این ماجرا بود و  در ادامه همراه با جمع‌بندی انتظامی دوباره راهی دادسرا می‌شد.

در این میان برخی پرونده‌ها با تمامی رفت و آمدها و دردسرهایی که شاکی به کلانتری و ... تحمل می‌کرد صلاحیت رسیدگی در دادسرا را پیدا نمی‌کرد و باید ماجرا به صورت حقوقی پیگیری می‌شد که این موضوع برای شکات بسیار رنج‌آور بود؛ چرا که همه چیز صفر می‌شد و زمان آن‌ها به نوعی از بین رفته بود و مسیری دیگر پیش‌پای این افراد قرار می‌گرفت.

اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که با تدبیر دادستانی مشهد و راه‌اندازی طرح نوبت‌دهی «ارجاع» و همچنین تغییر فرایندها، در این زمینه گام بلندی در راستای تکریم ارباب‌رجوع برداشته شده است. این طرح که در دادسرای ناحیه ۲، ۴ و ۶ مشهد مدتی پیش راه‌اندازی شد، خروجی بسیار خوبی را در پی داشت.

به عنوان نمونه با اجرایی شدن این طرح، شکات همان ابتدا به کلانتری‌های محل هدایت نمی‌شوند و از رفت‌وآمدهای بی‌مورد جلوگیری می‌شود؛ چرا که چندین قاضی ارجاع در محل حضور دارند و به محض ورود شکایت، مستندات پرونده بررسی و در صورت قابلیت طرح پرونده در دادسرا، پرونده به شعبات ارجاع شده و در غیرآن صورت همان جا شهروند پی می‌برد که طرح شکایت او در دادسرا راهی به جایی نمی‌برد؛ چرا که شکایت او ماهیت کیفری ندارد و باید به صورت حقوقی طرح‌موضوع شود. این موضوع از رفت‌‌وآمدهای بیهوده افراد به دادسرا و کلانتری‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت خروجی مهم‌تر آن کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسرا را نیز به همراه خواهد داشت.

در حالی که تحقیقات خبرنگار ما از کاهش ورودی پرونده‌ها به شعبات دادسرا در پی راه‌اندازی طرح«ارجاع» حکایت داشت، اطاله دادرسی‌ها هم به این طریق کاهش چشمگیری خواهد داشت.

در این زمینه یکی از شهروندان  که در دادسرای ناحیه دو مشهد حضور پیدا کرده بود، گفت: یکی از محاسن اجرایی شدن این طرح، کاهش ازدحام جمعیت در دادسراهاست و افراد براساس نوبتی که دریافت کرده‌اند به سرعت کارشان پیش می‌رود. این فرد ادامه داد: در گذشته‌ای نه‌چندان دور برای طرح شکایتی دیگر به دادسرا آمده بودم که رفت و آمد بین کلانتری و دادسرا حسابی خسته‌ام کرد که این بار با این سختی مواجه نبودم.

نکته

با وجود اینکه اجرا شدن این طرح خروجی بسیار خوبی در راستای تکریم ارباب‌رجوع در دادسرای مشهد داشته است، اگر نوبت‌دهی به شکات هم به صورت الکترونیکی صورت بگیرد و افراد در تاریخ و زمان تعیین شده برای طرح شکایت به نواحی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مراجعه کنند، می‌تواند میزان این رضایتمندی را به مراتب بیشتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.