۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 760231

انتخاب دامنه مناسب برای موفقیت وب‌سایت شما بسیار مهم است. اگر نام دامنه را نامناسب و غیرمرتبط انتخاب کرده باشید، در آینده می‌تواند دردسری باشد که به نام تجاری و رتبه‌بندی سایت شما در گوگل آسیب برساند. به همین دلیل بسیار مهم است که از ابتدا انتخاب دامنه را جدی بگیرید.

۱۰ نکته برای انتخاب دامنه جذاب

 در ادامه، ما تمام ابزارها و نکات لازم برای به دست‌آوردن ایده‌های نام دامنه برای ثبت دامنه حرفه‌ای به اشتراک خواهیم گذاشت. در این مقاله شما را با ۱۰ نکته طلایی انتخاب نام دامنه آشنا خواهیم شد.

  نکات انتخاب نام دامنه مناسب

۱. همیشه پسوند .com را در اولویت قرار دهید.

امروزه پسوندهای جدید بسیار زیادی برای دامنه‌ها وجود دارد، از دامنه اصلی com.،.net و org. گرفته تا پسوندهای جدید و متفرقه مانند pizza.، .photography و حتی  .blogالبته ما همیشه انتخاب اسم دامنه .com و .ir را توصیه می‌کنیم. 

اگرچه یافتن نام‌ دامنه (Domain name) هوشمندانه با استفاده از پسوندهای جدید می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما com. هنوز ثابت‌ترین و معتبرترین پسوند نام دامنه است. اگرچه پسوندهای دامنه جدیدتر مانند .ninja، .photography و سایر موارد باعث می‌شود که کسب‌وکار شما کمتر قابل اعتماد باشد، اما شما می‌توانید این پسوندها را در کنار پسوند .com نیز داشته باشید که در این صورت با یک تیر دو نشان زده‌اید.  در واقع با خرید دامنه‌ مناسب و داشتن چندین پسوند می‌توانید اعتبار خوبی در میان کاربران خود کسب نمایید.

دامنه‌های Dot-com به یاد ماندنی‌ترین‌ها هستند. چرا که بسیاری از کاربران، به ویژه آنهایی که اهل‌فن نیستند، بدون اینکه به آن فکر کنند، به طور خودکار در انتهای هر دامنه .com را تایپ می‌کنند. البته برای کاربران داخل ایران نیز خرید دامنه ir پیشنهاد می‌شود چرا که این پسوند مختص کاربران ایرانی می‌باشد.

۲. از کلمات کلیدی در جستجوی نام دامنه خود استفاده کنید

کلمات کلیدی در انتخاب اسم دامنه نقش مهمی ‌دارند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو می‌گویید که محتوای وب سایت شما در رابطه با چیست. کلمات کلیدی موجود در نام دامنه شما همراه با ارائه محتوای با کیفیت و تجربه کاربری خوب می‌توانند به شما در رتبه‌بندی بالاتر در گوگل کمک کنند. 

یافتن دامنه مناسب با کلمات کلیدی مورد نظر بسیار دشوار است. چرا که بسیاری از دامنه‌ها قبلا توسط رقبای شما ثبت شده‌اند. در نتیجه شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با کلمات دیگر ترکیب کنید تا دامنه خود را برجسته و به یاد ماندنی‌تر کنید.

۳. نام دامنه خود را کوتاه انتخاب نمایید.

در حالی که کلمات کلیدی مهم هستند، با افزایش طول کلمات انتخاب شده دامنه زیاده‌روی نکنید. بهتر است یک نام دامنه کوتاه و به‌یاد ماندنی داشته باشید. توصیه می‌کنیم نام دامنه خود را همواره زیر ۱۵ کاراکتر نگه دارید. چرا که به خاطر سپردن دامنه‌های طولانی‌تر برای کاربران سخت‌تر است. ناگفته نماند، کاربران همچنین مستعد اشتباه تایپی با نام دامنه طولانی‌تر هستند که می‌تواند منجر به از دست دادن ترافیک سایت شما شود.

۴. نام دامنه خود را آسان و راحت از لحاظ تلفظ انتخاب کنید.

شما باید بتوانید هنگام صحبت و همچنین نوشتن، نام دامنه خود را به راحتی تلفظ کرده و به اشتراک بگذارید. همچنین اگر می‌خواهید از نام دامنه خود برای ایجاد یک آدرس ایمیل حرفه‌ای کسب‌وکار استفاده کنید، قطعاً باید دامنه‌ای انتخاب نمایید که درک و هجی‌کردن آن برای هر شنونده‌ای آسان است.

۵. نام دامنه را منحصر به‌فرد و قابل حمل نگه دارید

نام دامنه سایت شما باید منحصر به فرد باشد، تا بتوانید در ذهن خوانندگان خود برجسته شوید. در نتیجه این کار بسیار هوشمندانه است که در مورد سایر سایت‌های موجود در اینترنت و نیز رقبای خود تحقیق کرده و بدانید که آن‌ها از چه نام دامنه‌ای استفاده می‌کنند.

همچنین می‌توانید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که دارای برند تجاری بهتر و ماندگارتری باشد. انتخاب اسم دامنه‌های خاص، منحصر به فرد، جذاب و به‌یاد ماندنی‌تر هستند. به عنوان مثال، Amazon.com  نام بسیار تجاری‌تری نسبت به BuyBooksOnline.com است.

۶. از به کار بردن خط تیره در نام دامنه خودداری کنید

حتی الامکان یک نام دامنه با خط فاصله (-) انتخاب نکنید. خط تیره می‌تواند نشانه دامنه‌های هرزنامه‌ای باشد که شما نباید با آن‌ها مرتبط شوید.

از طرفی دیگر نام دامنه‌های دارای خط تیره نیز مستعد اشتباه تایپی هستند. چرا که اگر دامنه مورد نظر شما قبلاً توسط دیگران گرفته شده است و شما به ناچار نام دامنه را با خط فاصله انتخاب کنید، در صورت فراموش شدن تایپ خط فاصله در نام دامنه، کاربران شما به احتمال زیاد در سایت رقیب شما قرار می‌گیرند. 

۷. از به کار بردن دو حرف تکراری در نام دامنه پرهیز کنید

بهتر است از دامنه‌هایی با حروف تکراری خودداری کنید، زیرا احتمال از دست دادن ترافیک به دلیل اشتباه تایپی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، دامنه‌ای مانند Presssetup.com بیشتر در معرض اشتباه تایپی قرار دارد و باعث از دست‌رفتن ترافیک می‌شود. همچنین اجتناب از حروف تکراری، تایپ دامنه شما را آسان‌تر نموده و به ایجاد برند تجاری شما کمک بیشتری می‌کند.

۸. جا را برای گسترش بگذارید

انتخاب اسم دامنه‌ای که مربوط به صنعت / حرفه شما باشد هوشمندانه است زیرا به کاربران ایده‌ای درباره وب‌سایت شما می‌دهد. اما همچنان شما باید اهداف و گزینه‌های طولانی مدت خود را نیز در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال، ممکن است برای یک گل فروشی نام دامنه‌ای مانند orchidblog.com را انتخاب کنید که به گل ارکیده ربط دارد، اما ممکن است بخواهید فروش یا معرفی گل‌های دیگری را نیز در کنار گل ارکیده داشته باشید. در این صورت، انتخاب این نام دامنه ممکن است مانع از جذب خوانندگان علاقه‌مند به گل‌های دیگر شود.

از طرفی دیگر در صورت انتخاب نام نامناسب، انتقال سایت خود به دامنه جدید می‌تواند یک روند ناامیدکننده باشد و اگر این کار را درست انجام ندهید باعث از دست‌دادن رتبه‌بندی جستجو و سئوی سایت شما می‌شود.

۹. درباره نام دامنه خود تحقیق کنید

قبل از ثبت نام دامنه، سعی کنید بفهمید که آیا قبلاً یک تجارت ثبت شده با همین نام وجود دارد یا خیر. جهت این کار می‌توانید در گوگل جستجوی انجام دهید و در دسترس‌بودن نام دامنه خود را در وب‌سایت‌های برتر رسانه‌های اجتماعی مانند Twitter، Facebook، Instagram و غیره بررسی کنید. در نظر داشته باشید که انتخاب نام مشابه با سایر سایت‌ها،نه تنها باعث سردرگمی ‌کاربران می‌شود، بلکه می‌تواند تبعات حقوقی شدیدی نیز داشته باشد که ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

۱۰. برای داشتن ایده‌های هوشمندانه از مولدهای نام دامنه استفاده کنید

در حال حاضر، بیش از ۳۶۰ میلیون نام دامنه ثبت شده است. این امر منجر به این می‌شود که بسیاری از کاربران بگویند همه دامنه‌های خوب قبلاً گرفته شده‌اند. از طرفی جستجوی نام دامنه به صورت دستی بسیار وقت‌گیر است.

اما تولیدکنندگان نام دامنه (domain name generators) وارد می‌شوند. این ابزارهای رایگان به طور خودکار کلمات کلیدی تعریف شده شما را جستجو می‌کنند و صدها ایده نام دامنه هوشمندانه برای شما پیدا می‌کنند.

کلام آخر

اگر برای اولین بار یک وبلاگ یا سایت راه‌اندازی می‌کنید، حتما نکات بالا را در انتخاب نام دامنه مناسب مد نظر خود قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای نام دامنه خود داشته باشید.همچنین متخصصین وب‌رمز آماده هستند تا در این خصوص به شما مشاوره داده و کمک کنند تا سایت خود را با نازل‌ترین قیمت و بهترین پیشنهاد راه‌اندازی نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.