۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 760239

عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: طرح‌هایی که باید بدهیم باید برد- برد باشد و پیشنهاداتی که همیشه ارائه کردیم در حوزه کشاورزی، واسطه گران، صادرکنندگان و مصرف کنندگان بوده؛ زنجیره‌ای را تعریف کرده‌ایم که در این زنجیره همه بتوانند بهره ببرند. باید ما سفارش را از مشتری بگیریم و بعد به کشاورز بدهیم که چه محصولی را تولید کند اما الان برعکس است و کشاورز تولید و به دنبال بازاریابی است که بتواند محصول خود را به بازار ارائه کند.

مرجع قیمت گذاری زعفران بورس است

به گزارش قدس آنلاین، احسان مصطفوی اظهار کرد: باید ابتدا نیازهای جوامع بین‌المللی را بشناسیم، سپس آنها را به کشاورز معرفی کنیم تا محصول مورد نیاز تولید شود. در حوزه زعفران یکسال پوشال تولید می‌شود؛ یک سال درخواست بازار زعفران نگین و یا برعکس و همین موضوع سبب می‌شود تا نوساناتی در بازار زعفران ایجاد شود.

مصطفوی خاطرنشان کرد: مبحث امروز، استانداردسازی مدل‌های زعفران است چرا که تعاریف در این حوزه بسیار متفاوت است؛ سازمان‌های مختلف، غذا و دارو، اداره استاندارد، جهاد کشاورزی تعاریف مختلفی داشتند اما ما تعاریف را نزدیک به هم کردیم و هم‌افزایی بین سازمان‌های کشاورزان، صادرکنندگان کمک می‌کند تا بتوانیم زعفران را به قیمت واقعی خود برسانیم.

وی عنوان کرد: مرجعی باید برای قیمت‌گذاری زعفران داشته باشیم و این مرجع بورس خواهد بود؛ اگر زعفرانی ضعیف‌تر باشد پایه‌گذاری قیمت کمتر خواهد بود و هر چه کیفیت بالاتر باشد هم صادرکننده اعتماد بیشتری می‌کند هم قیمت زعفران به اعداد واقعی خود نزدیک می‌شود.

مصطفوی تاکید کرد: همه سازمان‌ها و تشکل‌ها باید دست به دست هم بدهند و مصرف زعفران را در دنیا افزایش دهند؛ زعفران خواص منحصر به فردی دارد که می‌توان آن را به دنیا معرفی کرد. اگر هر ایرانی روزی یک دهم گرم زعفران مصرف کند ۲۸۸۰تن مصرف داخلی در ایران را خواهیم داشت که ۱۰برابر صادرات فعلی است لذا باید همه تلاش خودمان را کنیم که کشاورزان، صادرکنندگان و واسطه گران به معرفی زعفران و خواص آن کمک کنند.

وی اظهار داشت: اقدامی در قالب سازمان اوسک انجام دادیم که تفاهم نامه‌ای را با سرم سازی رازی منعقد کردیم؛ کرونا اکسیژن خون را پایین می‌آورد و زعفران به انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کند لذا در مرحله تحقیق هستیم تا بتوانیم مزیت‌های زعفران را در حوزه اکسیژن رسانی به بدن انسان را پیاده سازی و در واحد تحقیقات و پژوهش اوسیک این کار را انجام داده‌ایم و دوز مورد نیاز زعفران را برای بدن و بیماری‌های مختلف به زودی اعلام خواهیم کرد.

مصطفوی تصریح کرد: اگر بخواهیم از این بحران‌ها نجات پیدا کنیم چه در محصول زعفران و چه در دیگر محصولات باید نگاهمان بین‌المللی باشد؛ زمانی زیره، فرش، ابریشم، خاویار متعلق به ایران بود و هر کسی اقدامی می‌خواست انجام بدهد می‌گفتند برند ایران است اما امروز زیره ترکیه، فرش هند، پسته آمریکا، ابریشم چین و فیروزه افغانستان را داریم و متاسفانه این برندها از ایران خارج شده است.

وی می‌گوید: ما باید نگاه بین المللی در حوزه زعفران داشته باشیم و در این راستا طرح اوسک را پیشنهاد دادیم که یک سازمان جهانی خواهد بود با کمک کشورهای تولید کننده و مصرف کننده و هم‌افزایی ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:یکی از بزرگترین اهداف اوسک شناسایی خواص منحصر به فرد زعفران در دنیا خواهد بود، اوسک به عنوان یک سازمان جهانی ثبت و با حضور رئیس جمهور افتتاح شده و اقدامات زیادی انجام شده و به زودی کشاورزان می توانند تاثیرات مثبت و منحصر به فرد این طرح را ببینند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.