تنها چند ساعت پیش از سفر سلطان عمان به عربستان سعودی و دیدار با همتای سعودی و ولی‌عهد او، مسقط بر عدم عادی‌سازی روابط با تل آویو تاکید کرد.

 بررسی سفر سلطان عمان به عربستان و تاکید بر عدم عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

قدس آنلاین: قرار است امروز، (یک‌شنبه - ۱۱ ژوئیه) «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای اولین پس از به قدرت رسیدن به عربستان سعودی سفر کند و با شاه سعودی در شهر در حال ساخت «نئوم» در شمال غرب این کشور دیدار و رایزنی کند.

خبرگزاری آلمان، سه‌شنبه پیش خبر داده بود که در این سفر، یک هیأت بلندپایه عمانی شامل تعدادی از وزیران این کشور در سفری یک روزه به عربستان سعودی، سلطان عمان را همراهی خواهند کرد و با ملک سلمان و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد او دیدار خواهد داشت.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «خالد الجیوسی»، به این موضوع پرداخت و از اهمیت این سفر، تشکیل یک شورای هماهنگی میان دو کشور، ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید برای کاستن مشکلات شهروندان سعودی و عمانی، دلیل توضیح مسقط تنها چند ساعت پیش از انجام این سفر درباره موضع خود در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نوشت.

در آغاز این یادداشت آمده است که به نظر می‌رسد سلطان جدید عمان که قدرت را اوایل سال گذشته به دست گرفته، بر خلاف عادت سلطان قابوس که از سفرهای خارجی پرهیز می‌کرد و حتی در نشست‌های مختلف سران عرب در شرایط مختلف، غائب بود، به این سفرها تمایل داشته باشد و بخواهد این عادت قدیمی را بشکند. در نخستین سفر خارجی‌اش نیز قرار است به عربستان سعودی سفر کند.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: «سطان عمان، یک‌شنبه به عربستان سعودی می‌رسد و به نوشته خبرگزاری آلمان، به نظر می‌رسد که این سفر از این جهت که دروازه توسعه روابط دوجانبه را خواهد گشود، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ملک سلمان با همتای عمانی خود در شهر نئوم دیدار خواهد کرد و این دیدار از لحاظ مکان برگزاری نیز، از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار است زیرا این شهر، معرف چشم‌انداز آینده محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «به اعتقاد برخی، نئوم در سایه گشودگی و انعطاف بی‌سابقه‌ بدون وجود هیچ آثاری از دوران وهابیت مرکز حکومت جدید [عربستان] باشد. این شهر، در سایه وجود اختلافات نفتی میان عربستان و امارات که کسی نمی‌داند پایانش چه خواهد بود، با شهر دبی، رقابت می‌کند».

میانجیگری برای جنگ یمن

به اعتقاد الجیوسی، دلایل زیادی برای انجام این سفر وجود دارد و زمان انجام این سفر در شرایط کنونی، سوالات زیادی را برانگیخته است. زیرا عمان نقش میانیجگر را در جنگ یمن ایفا کرده است و تا پیش از آن‌که وزیر خارجه عمان بگوید که هیچ میانجیگری جدیدی در میان نیست ، بلکه تداوم تلاش‌های سابق برای توقف جنگ در یمن و توافق همه طرف‌ها است، برخی از انجام یک میانجیگری جدید، خبر می‌دادند.

میانجیگری میان ریاض و تهران

برخی نیز فرضیه میانجیگری عمان برای ایجاد همگرایی میان ریاض و تهران در سایه جریان داشتن مذاکرات میان دو طرف را طرح می‌کنند و توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران را در صدر موضوعات این دیدار می‌دانند.

عادی سازی روابط با تل‌آویو

در ادامه این یادداشت آمده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از ترک قدرت، گفته بود که انتظار می‌رود، کشورهای سوم و چهارمی در خلیج فارس به کشورهای امارات و بحرین که اخیرا توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرده‌اند، بپیوندند. اما ترامپ با شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از قدرت دور شد. از سوی دیگر، سایرکشورهای حوزه خلیج فارس و به طور مشخص عمان و عربستان، حتی پیش از رفتن ترامپ، پیوستن به امارات و بحرین را تکذیب کردند. امری که به معنای تنها گذاشتن امارات در این مسیر بود. 

نویسنده در ادامه، این نکته را یادآور می‌شود: «گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از فشارهای عربستان سعودی بر "خواهران" خلیج [فارسی] به منظور عادی سازی روابط بود اما به نظر می‌رسد که با رفتن ترامپ و دامادش، "جرد کوشنر" به عنوان پدرخوانده عادی‌سازی و معامله قرن، عربستان سعودی مجبور شد که بار دیگر منافع خود را حساب و کتاب کند. سپس ریاض هرگونه دیدار رسمی میان بن سلمان و "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر سابق اسرائیل در شهر نئوم را تکذیب کرد».

در این یادداشت آمده است: «تنها چند ساعت پیش از سفر سلطان عمان به عربستان، "بدر البوسعیدی" وزیر خارجه عمان تاکید کرد که کشورش، سومین کشوری نخواهد بود که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی آورد. لذا از این‌جا می‌توان، هرگونه هدف ریاض در چارچوب متقاعد کردن مسقط برای عادی‌سازی روابط در این دیدار را رد کرد. این حداقل آن‌چیزی است که روزنامه‌های عبری در تفسیر دلایل سفر سلطان هیثم به عربستان طرح کرده‌اند. زیرا برخی معتقدند که عربستان آخرین کشوری خواهد بود که توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا خواهد کرد و تنها پس از اطمینان از پیوستن کلیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به این توافق، به آن روی خواهد آورد».

 همپیمانی جدید مسقط و ریاض

نویسنده معتقد است: «این دیدار در سطح عالی که  طی آن، سلطان عمان با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دیدار خواهد کرد، موجب شکل‌گیری همپیمانی‌های دو جانبه تنگاتنگی خواهد شد. در حالی که شورای همکاری خلیج فارس، به رفتن به اتحادیه عرب، یکسان‌سازی واحد پول و ایجاد یک فرماندهی نظامی یکپارچه امیدوار بود، درهای اختلافات در آن‌جا بسته و این‌جا باز می‌شود. پس از اختلاف با قطر که عمان و کویت خود را از آن دور نگه داشتند، عمان اکنون به تقویت روابط با ریاض روی آورده است و نشستی که [امروز] برگزار خواهد شد، به گفته وزیر البوسعیدی، به تشکیل یک شورای هماهنگی میان دو کشور منجر خواهد شد که چارچوب بسیاری از توافق‌ها خواهد بود».

بنا بر این یادداشت، انتظار می‌رود که نخستین گذرگاه مرزی و جاده مستقیم ارتباطی میان عربستان و عمان افتتاح شود. افتتاح این راه که در سال ۲۰۰۶ بر سر ایجاد آن توافق شده بود، سالها به دلیل عدم وارد آوردن خسارت به منافع اقتصادی امارات به تاخیر افتاده بود. به این ترتیب تردد میان دو کشور مستلزم عبور از امارات بود اما این مسیر جدید، راه را به اندازه ۸۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد بود.

در پایان این یادداشت آمده است که رسانه‌های‌محلی سعودی، به شدت مشتاق این سفر سلطان عمان هستند و معتقدند، از آن‌جا که سلطان هیثم، مقصد نخستین سفر خود را عربستان تعیین کرده به آن معناست که این مسقط به دنبال تعمیق روابطش با ریاض تا سطح عالی است.

بنا بر این یادداشت، میزان مبادلات تجاری میان دو کشور، طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۲.۱۵۲ میلیارد ریال سعودی (۵۷۰ میلیون دلار) رسیده که در مقایسه با سه ماهه نخست سال پیش به میزان ۶.۲ درصد رشد داشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.