حجت‌الاسلام والمسلمین فوادیان با اشاره به ویژگی‌های غیبت، ظهور و انتظار فرج برای امام زمان(عج) در بیانات جوادالائمه(ع)، گفت: از ایشان است که فرمودند: «... قائم ما همان مهدی است؛ کسی که واجب است در غیبتش، او را انتظار کشند و... برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.»

برترین اعمال شیعه در کلام جوادالائمه(ع)

به گزارش قدس آنلاین، مهدویت، غیبت، ظهور، یاران و انتظار فرج امام زمان(عج) از جمله مباحث مهمی است که در سیره نظری امام جواد(ع) به آن اشاره شده و چراغ راهی است برای منتظران دولت موعود در عصر غیبت. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سی‌ام ذی‌الحجه، سالروز شهادت ابن‌الرضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان، دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت، دبیر علمی گروه جهادی حنیف و کارشناس مهدوی در این باره گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 با توجه به آنکه اوصاف امام زمان(عج) بعضا در القاب ایشان معرفی شده است، امام جواد(ع) در معرفی این القاب و اوصاف از چه تعابیری بهره می گرفتند؟

امام جواد (ع) در معرفی امام دوازدهم، از القابی استفاده کرده اند که هشدارهایی نیز در پی آنها آمده است. ایشان علت نامیدن حضرت حجت(عج) به «قائم» را قیام بعد از فراموش کردن نام و یاد او بیان فرموده اند که اشاره به آسیبی با عنوان «فراموشی یاد امام مهدی (عج)» است.

از امام جواد (ع) پرسیدند: «چرا به امام مهدی (عج) «منتظَر» گفته می شود؟» امام(ع) فرمودند: «چون در غیبت او، عده ای مسلمان خالص انتظار حضرتش را می کشند.»

 

با توجه به آنکه غیبت امام زمان(عج) از حساس ترین و سوال برانگیزترین مباحث مهدوی است، امام جواد(ع) در این باره چه روشنگری هایی انجام داده اند که چراغ راه منتظران در این عصر ظلمت باشد؟

ائمه (علیهم السلام) برای گذر شیعه از وضعیت آغازین امامت امام مهدی(عج)، همه زمینه ها را فراهم کرده بودند؛ یکی از این زمینه سازی ها، عدم ارتباط مستقیم امام با مردم بود. امام جواد(ع) هم به این مسأله عنایت داشتند و در احادیث خود، مردم را به مسأله غیبت و مسائل مربوط به آن راهنمایی می کردند.

از امام جواد (ع) است که فرمودند: «همانا برای او غیبتی است که روزهای آن زیاد و مدت آن طولانی می شود؛ پس مخلصان انتظارش را می کشند و افراد شکاک انکارش می کنند و منکران، اعتقاد به او را مسخره می نمایند. کسانی که وقت مشخص می کنند، دروغ گویند و عجله کنندگان در عصر غیبت، هلاک می شوند و تسلیم شدگان در برابر قضای الهی در عصر غیبت نجات می یابند.»

امام جواد(ع) در این روایت، به طولانی بودن غیبت هم اشاره می فرماید: «له غیبه یکثر ایامها و یطول امدها.»

دانستن دو ویژگی «کثرت ایام» و «طولانی بودن زمان» برای غیبت امام عصر(عج)، هشدار مهمی است که شیعه باید به آن توجه کند. قطعاً امام جواد(ع) از به کار بردن واژه «کثرت» و «طولانی» برای مدت و زمان غیبت امام مهدی(عج) هدف و منظور خاصی داشته اند. شک به امام زمان(عج) از آسیب های عصر غیبت است که روایات از آن نهی کرده اند. تردید به امام زمان(عج) برای عصر ظهور نیست، زیرا ایشان در آن زمان، همه هستی را روشن می کنند. بنابراین در عصر غیبت، برخی ها به سبب طولانی شدن ایام غیبت، دچار تردید می شوند که اهل بیت(ع) ما را انذار داده و از آن بر حذر داشته اند. امام جواد(ع) می فرمایند: «وای به حال شخصی که در ایام غیبت نسبت به وجود امام عصر(عج) دچار شک بشود!»

 

آیا امام جواد(ع) به آسیب های عصر غیبت و راه رهایی شیعه از آنها نیز تصریح کرده اند؟

بله، عبدالعظیم حسنی نقل کرده که امام جواد(ع) فرمودند: «هنگامی که فرزندم علی وفات یابد، چراغ دیگری پس از او نمایان شود؛ سپس چراغ بعد از او پنهان می گردد. پس وای بر کسی که شک کند. و خوشا به حال غریبی که با دین خود بگریزد! سپس به دنبال آن وقایعی روی دهد که در آن پیری بر پیشانی ها نقش بندد و کوه های سخت و سنگین از جای بجنبد.»

حیرت و سردرگمی، یکی دیگر از آثار غیبت امام زمان(عج) در بیانات جوادالائمه(ع) است. امیه بن علی القیسی می گوید: از امام جواد(ع) پرسیدم: امام بعد از شما کیست؟ فرمودند: «فرزندم علی و دو فرزند علی.» سپس مدتی سر را به زیر انداختند. سپس سر برداشتند و فرمودند: «در آتیه ای نزدیک حیرتی فرا می رسد...».

 

عصر غیبت دوران انجام تکالیف منتظرانه برای حرکت به سوی ظهور است، امام جواد(ع) درباره این وظایف و زمینه سازی های آن چه بیانات و روشنگری هایی دارند؟

مسأله انتظار، یکی از محورهای مهم در روایات مهدوی امام جواد(ع) است. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می فرماید: بر مولای خود امام جواد(ع) وارد شدم و می خواستم از قائم پرسش کنم که آیا آن حضرت مهدی هستند یا غیر ایشان. امام آغاز سخن کردند و فرمودند: «ای ابوالقاسم! قائم ما همان مهدی است؛ کسی که واجب است در غیبتش، او را انتظار کشند و... برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.»؛ ایشان در روایت دیگری می فرماید: «افراد مخلص در غیبت امام مهدی(عج) انتظار آن حضرت را می کشند».

امام جواد(ع) از آسیب هایی هم که بر انتظار فرج مترتب می شود، سخن گفته اند، یکی از این آسیب های توقیت و تعجیل است، که حضرت(ع) درباره توقیت می فرمایند: «افرادی که برای ظهور امام مهدی (عج) وقت مشخص می کنند، دروغ گو هستند». ایشان همچنین درباره آسیب تعجیل در عصر انتظار فرج می فرماید: «عجله کنندگان در عصر غیبت هلاک می شوند.»

امام جواد (ع) درباره یاران حضرت حجت(عج) می فرماید: «... اصحابش ۳۱۳ تن، به تعداد اصحاب بدر از دورترین نقاط زمین به گرد او جمع گردند و این همان فرمایش خدای تعالی است که فرمود: «هر کجا باشید، خداوند همگی شما را می آورد، در حقیقت، خدا بر همه چیز توانا است».

و نیز از ایشان است که فرمودند: «هر گاه ۳۱۳ نفر مخلص نزد حضرت مهدی(عج) جمع می شوند، خداوند متعالی او را ظاهر می سازد و هرگاه تعداد به ده هزار نفر برسد، آن حضرت با اجازه پروردگار خروج و قیام می فرماید.»

 

اینکه بعد از ظهور چه تحولاتی ایجاد شده و بشر چه تجربیات بی نظیری را درک می کند، در بیانات و سیره نظری جوادالائمه(ع) چگونه تشریح شده است؟

عبدالعظیم حسنی(ع) می گوید: به امام جواد(ع) گفتم: امیدوارم شما قائم اهل بیت محمد(ص) باشید که زمین را پر از عدل و داد نماید، هم چنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد... امام جواد(ع) فرمودند: «سوگند به کسی که محمد(ص) را به نبوت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانید، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا در آن قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید، هم چنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد».

ایشان همچنین تاکید دارند: «خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح فرماید، چنان که امر حضرت موسی کلیم الله را اصلاح فرمود؛ او رفت تا برای خانواده اش شعله آتش بیاورد، اما چون برگشت، پیامبر بود».

مهم آنکه جوادالائمه(ع) به دعا برای امام زمان(عج) اهتمام داشته اند و این را به شیعیان نیز یاد داده اند، در واقع امام جواد(ع) با اختصاص بخشی از نیایش هایشان به امام مهدی(عج)، به ما درس می دهند که در برابر این مسأله بی اعتنا نباشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.