موسسه بذر و نهال رضوی که به تازگی موفق به تولید بذرهای هیبریدی شده است، اکنون قصد دارد با راه اندازی کارخانه تولید بذر در خودکفایی کشور در عرصه کشاورزی، نقش آفرینی کند.

هدف‌گذاری موسسه بذر و نهال رضوی برای راه اندازی کارخانه تولید بذر

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به اینکه بذر و نهال، نخستین حلقه از زنجیره تامین و امنیت غذایی کشورهاست، توجه ویژه مسئولان به این عرصه و تقویت حوزه کشاورزی می تواند در کنار تولید، موجب تقویت کشور و نهادها در اقتصاد مقاومتی باشد؛ موضوعی که آستان قدس رضوی در چند سال اخیر ورود جدی داشته است.

متاسفانه سالانه ارز بسیار زیادی برای واردات بذر از کشور خارج می شود که این امر مانع از استقلال کامل کشور در بخش کشاورزی است. به همین دلیل حمایت های دولت در عرصه بومی سازی دانش تولید بذر و نهال با کیفیت و تخصیص منابع مالی به مجموعه های دانش بنیان می تواند موجب بهبود حرکت این شرکت ها به سمت تولید نهاده های مورد نیاز کشور شود. موسسه بذر و نهال رضوی نیز در همین راستا چشم انداز خود را براساس پیشرو و پیشران بودن در تحقیقات، تولید و عرضه انواع بذر و نهال در بازارهای داخلی و خارجی تعریف کرده است.

تلاش برای تحول آفرینی در صنعت بذر و نهال

موسسه بذر و نهال رضوی امسال نیز، همچون گذشته خود را مکلف به جهت گیری مناسب و برنامه ریزی دقیق در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ می داند. سرپرست موسسه بذر و نهال رضوی می گوید: این موسسه با تشکیل کمیته های تخصصی به دنبال ایجاد تحول در صنعت بذر و نهال کشور است.

حسین نعمتی می افزاید: تولید بذر هیبرید سبزیجات، صیفی جات و غلات، تولید و احیاء ارقام و ژنوتیپ های بومی کشور، گسترش تولید نهال های پایه رویشی و پربازده، بومی سازی دانش تولید بذرهای هیبرید و ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص در عرصه کشاورزی، بخشی از اقدامات انجام شده توسط این مجموعه است.

او ادامه می دهد: علاوه بر این، پروژه هایی نظیر تولید بذر پوشش دار، راه اندازی کارخانه بذر، ایجاد زنجیره تامین دانه های روغنی، پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان، همکاری با شرکت های تولید کننده بذر در راستای بومی سازی دانش بذر، افزایش سطح تولید نهال در کشور و افزایش سطح تولید بذر هیبرید در دستور کار این موسسه قرار دارد. همچنین با توجه به کارنامه درخشانی که موسسه بذر و نهال رضوی در حوزه نهال از خود برجای گذشته، در حال رصد بازار در کشور های همسایه برای صادرات نهال است.

نبود برنامه‌ریزی ملی برای تولید داخلی بذر

در هر حرفه و حوزه ای، موانع پیشرفت و تهدیدهایی وجود دارد که می بایست با استفاده از ابزارها و تیم تحلیلی مجموعه مورد نظر و همینطور نهادهای مربوطه، شناسایی و نسبت به رفع آن ها اقدام شود. از جمله موانع موجود در عرصه تولید بذر می توان به کمبود سرمایه برای تجهیز و راه اندازی کارخانه تولید بذر، عدم وجود برنامه ریزی کلان برای تولید بذر در کشور و واردات آن، قوانین دست و پا گیر در حوزه نیرو و منابع انسانی و تغییرات کوتاه مدت در سیاست های بالادستی اشاره کرد.

نعمتی می گوید: با بررسی و تحلیل تجربیات کشورهای توسعه یافته، می توان رهیافت های بسیار ارزشمندی را در این خصوص پیدا کرد. او ادامه می دهد: برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ نیازمند انسجام و همدلی تمامی بخش ها شامل قوای سه گانه، شرکت های بالادستی، مجموعه های دانش بنیان، دانشگاه ها، مرکز علمی و تحقیقاتی، وزارت صمت، نهاد های ترویجی و مردمی، جهاد کشاورزی و بسیج و خود مردم و دستگاه های آموزشی هستیم.

کارشناسان معتقد هستند برای تحقق پایدار شعار سال می بایست واژه تولید، مانع زدایی و پشتیبانی از سنین پایین در ذهن آحاد جامعه نهادینه شود تا در برهه های حساس، قدرت تصمیم گیری و مدیریت ریسک وجود داشته باشد.

 

پشتیبانی توام با مانع زدایی

گاهی عدم توفیق یک مجموعه در زمینه تولید، حاصل عدم حمایت است و یا به بیانی دیگر، موانعی بر سر راه یک مجموعه می تواند وجود داشته باشد که بدون رفع و زدودن آن ها امکان پشتیبانی وجود نخواهد داشت.

نعمتی می گوید: موضوع پشتیبانی توام با مانع زدایی به ویژه برای مجموعه های تولیدی و به عنوان مثال در حوزه بذر و نهال که می بایست ابتدا تمامی ریسک ها، تهدیدها، فرصت ها و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و برای بهبود و اصلاح نظام خود اقدام کند، اهمیتی دو چندان پیدا می کند. نعمتی ادامه می دهد: زمینه پیشرفت همواره با در نظر گرفتن رفع موانع و پشتیبانی امکان پذیر خواهد بود؛ چراکه هر مانعی می تواند یک سیستم را به طور کل از اهداف خود دور کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.