مشاور نهاد نمایندگی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) حاوی نکات مهمی است و الگوی مناسبی برای دوام زندگی مشترک و افزایش مهر و محبت بین زوجین است.

درس های زمینی از یک ازدواج آسمانی

 وجیهه اکرمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) عنوان کرد: بارها در خصوص حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) شنیده ایم که تنها این دو هم کُف هم بوده اند. حضرت زهرا(س) به جز حضرت علی ابن ابیطالب(ع) خواستگاران دیگری هم داشته اند که یا صاحب ثروت زیاد و یا دارای اصالت مناسب بوده اند. اما همه باجواب منفی روبرو شده اند. برخلاف آنها، حضرت علی(ع) هرچند از نظر خانوادگی مانند خود پیامبر(ص) از قریش که یکی از قبیله های مهم آن زمان بوده اند و همچنین از نظر ثروت نیز دارایی چندانی نداشته اند، اما موفق به ازدواج با صدیقه اطهر(س) شده اند. شاید مهمترین دلیل این بوده است که اصلی ترین ملاک هردو حضرت برای ازدواج، ایمان و تقوا بوده است.   

وی اظهار داشت: ملاک های جوانان در موضوع ازدواج باید به ملاک های اصلی و فرعی تقسیم بندی شود. جوانان در مسیر زندگی باید هدف های بلند مدت و کوتاه مدتی داشته باشند. باید تعیین کنند که می خواهند تنها یک زندگی دنیایی و مادی داشته باشند یا نگاه آخرتی هم به زندگی خود دارند. آنگاه با توجه به نوع هدف گذاری و نگاه به زندگی، می توانند ملاک های اصلی و فرعی خود را مشخص نموده و شریک زندگی خود را برهمین اساس انتخاب نمایند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بسیار باتقوا بوده اند. یکی اولین مرد و دیگری دختر اولین زن ایمان آورنده به دین رسول خدا(س) بوده اند. ملاک اصلی این دو بزرگوار برای ازدواج ایمان و تقوا بوده و بهترین شاخص، الگو و نمونه برای پیروان و دوستداران خود هستند.

این سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این نکته که موضوعات موثر دیگری نیز در انتخاب شریک زندگی وجود دارد، ابراز داشت: به عنوان مثال در فرمایشات پیامبر رحمت(ص) بر موضوع اصالت نیز تاکید شده است. ایشان می فرمایند از آن گلی که در مزبله روییده اجتناب کنید. یعنی اگر دختر یا پسر دارای کمالات و جمالاتی هست اما خانواده ای بدون اصالت دارند، ممکن است تاثیر کمال و جمال او در زندگی، سطحی و زودگذر باشد اما نتوان زندگی جدید و بادوامی را بر پایه آن برنامه ریزی کرد.

وی تاکید کرد: وضعیت اقتصادی هم از دیگر موضوعات تاثیر گذار در بحث تشکیل خانواده است. وقتی پیامبر(ص) درهنگام خواستگاری از حضرت زهرا(س)، از حضرت علی(ع) می پرسند که از مال دنیا چه داری؟ حضرت امیر(ع) پاسخ می دهند که تنها یک زره دارم و آن را برای زندگی هزینه خواهم کرد. نکاتی که باید از این موضوع دریافت این است که اولا در امر ازدواج مبحث مالی مهم است و اگر چه اندک و حتی به اندازه زره باشد اما باید وجود داشته باشد.

وی افزود: دومین نکته این است که همانطور که می دانیم زره، وسیله ای است که در جنگ ها برای حفظ جان به کار می رود. شاید فروش زره و هزینه کردن پول حاصل از آن در زندگی توسط حضرت علی(ع) بیان کننده این موضوع باشد که ایشان از جان خود برای زندگی مایه خواهند گذاشت و از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

 اکرمی با بیان این موضوع که جوانان با الگو قرار دادن حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)   باید تا پای جان برای زندگی مشترک خود همت نموده و ارزش قائل باشند، تصریح کرد:  گاهی اوقات آقا پسرها با سختی های اندک یا سختی های بزرگی که در مسیر زندگی وجود دارد خیلی زود غالب تهی کرده و بر پافشاری برزندگی مشترک سستی می کنند. این برخلاف رفتار امیرالمومنین(ع) است که در مقابل تمام سختی های زندگی، ایستادگی کرده و تا پای جان برای زندگی مشترک خود ارزش قائل است.

وی متذکر شد: جوانان لازم است هم در مرحله انتخاب با توجه به ملاک های اصلی، بهترین گزینه را انتخاب کرده و هم در مسیر زندگی، درمقابل سختی های و دشواری هایی که بر سر راه بوجود می آید صبوری کرده و آنها را از مقابل مسیر زندگی خود بردارند.

این کارشناس امور خانواده با بیان این نکته که دختر خانم ها نیز در مسیر زندگی مشترک خود باید برخی نکات را مدنظر داشته باشند، تصریح کرد: به یقین سختی هایی در زندگی های امروزه وجود دارد. بیشتر دختران در خانواده هایی کم جمعیت و معمولا چهار نفره زندگی کرده اند و به همین دلیل از یک رفاه نسبی برخوردار بوده و امکانات متنوعی را دراختیار داشته اند. حال می خواهند زندگی جدیدی را تشکیل دهند و این زندگی به خصوص در ابتدای آن سختی هایی را به همراه دارد. نباید دخترها این زندگی و مسئولیت جدید را با وضعیت زندگی قبلی خود در خانه پدری مقایسه کرده و خیلی زود قید زندگی زناشویی را بزنند. باکمی صبر و تلاش و همت می توان زندگی جدید را پیش برد و آرام آرام خانواده ای مشابه خانواده پدری خود تشکیل داد.

وی یادآور شد: در تاریخ می خوانیم که گاهی اوقات حضرت محمد(ص) که به خانه دختر خود می رفته اند مشاهده می کرده اند که دستان دختر گرامیشان، به خاطر رسیدگی به مسایل خانه و خانواده و چرخاندن آسیاب دستی، زخمی شده و تاول زده است. یا آن داستانی که حضرت زهرا(س) بنا به عرف جامعه زمان خود از پدر درخواست می کنند که خادمه ای را برایش در نظر بگیرد تا به او در کارهای خانه کمک نماید. اما عکس العمل پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان بزرگتر حضرت فاطمه(س) بسیار درس آموز است. پیامبر(ص) به دختر خود می گویند که مگر تمام بانوان خادمه دارند که من برای تو، خادمه ای درنظر بگیرم و ماجرای تسبیح حضرت زهرا(ص) بوجود می آید.

مشاور نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فردوسی بیان داشت: شاید حضرت خاتم النبیین(ص) با این نحوه برخورد با دختر عزیز خود می خواستند این نکته را آموزش دهند که زندگی سختی ها و مشکلاتی به همراه دارد و باید با صبر و شکیبایی و همت و اراده زندگی را پیش برد. این درس مهمی است که تمام جوانان و بزرگترهای آنها باید از سیره نبوی بگیرند. گاهی اوقات بزرگترها با دخالت های بی جا و یا دلسوزی های بی مورد باعث سست شدن زندگی مشترک فرزندان خود می شوند و باید از آن خودداری نمایند.

وی درخصوص اهمیت درنظر گرفتن ملاک های اصلی در زندگی مشترک، اظهار کرد: اگر شریک زندگی با در نظرگرفتن اولویت های اصلی انتخاب شود، آنگاه تحمل و عبور از سختی هایی که در مسیر زندگی مشترک بوجود می آید بسیار سهل تر و آسان تر خواهد بود و استحکام و قوام خانواده بیشتر خواهد شد.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این نکته که تصمیم گیری ها باید هوشمندانه و در مسیر هدف از پیش تعیین شده باشند، گفت: وقتی می خواهیم انتخابی داشته باشیم، باید حواشی آن را نیز در نظر گرفته و همه گزینه ها را بررسی کرده و آنگاه انتخاب نهایی را انجام دهیم تا به هدف از پیش تعیین شده برسیم. وقتی در مسیر هدف خودمان گام برداریم آنگاه انگیزه بیشتری برای حرکت خواهیم داشت و موانع سر راه، دشواری کمتری برای ما ایجاد خواهند کرد. این موضوع باعث افزایش محبت و دلگرمی اعضای خانواده شده و مسیر رشد و تعالی خانواده با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.