وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن چین به زورگویی و ارعاب علیه کشورهای ساحلی جنوب شرق آسیا اعلام کرد پکن باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

واشنگتن: پکن رفتارهای تحریک آمیز خود را در دریای جنوبی چین متوقف کند

قدس آنلاین: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن از پکن خواسته است رفتارهای تحریک آمیز خود را در دریای جنوبی چین، متوقف کرده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

او چین را به زورگویی و ارعاب علیه کشورهای ساحلی جنوب شرقی آسیا متهم کرد و مدعی شد: تهدید بزرگی برای برقراری امنیت و نظم دریایی در دریای جنوبی چین وجود دارد.

بلینکن  با تکرار اتهامات علیه پکن، گفت: ما از جمهوری خلق چین می‌خواهیم که به تعهدات خود طبق قوانین بین المللی پایبند باشد، رفتار تحریک آمیز خود را متوقف کند و اقدامات لازم را برای اطمینان به جامعه بین المللی مبنی بر تعهد خود به برقراری نظم دریایی انجام دهد.

در آغاز ماه ژوئیه، وزارت امور خارجه چین از آمریکا و ژاپن خواست که از تهدید چین دست بکشند و در مقابل به دنبال صلح و ثبات در منطقه باشند.

 چین و همسایگان آن از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین مدت‌هاست که بر سر دریای جنوبی و شرقی چین، واقع در منطقه آسیا با یکدیگر در تنش هستند. چین، جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی را قلمرو خود می‌داند.

پیشتر، وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد مانیل و پکن مذاکرات دوستانه و صریح درباره دریای چین جنوبی دارند.

وجود صدها کشتی چینی در داخل منطقه اقتصادی انحصاری در ۲۰۰ مایلی فیلیپین آخرین منبع تنش بین دو کشور در دریای چین جنوبی بوده است که سالانه ۳ تریلیون دلار کالا از آن عبور می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.