۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 760992

پس از گذشت چندین سال بهروزی‌راد ملی‌پوش پاراکانوی کشورمان که توانست در رقابت‌های جهانی مجارستان با کسب مدال برنز، سهمیه بازی‌های توکیو را بدست آورد، برای دومین بار پارالمپیک را تجربه خواهد کرد. او نخستین بار در ریو پارو زد و حالا به دنبال مدال در توکیو است.

سوار بر «سفینه آرزوها» تا المپیک توکیو

قدس آنلاین؛ این روزها دریاچه آزادی، در شمال مجموعه ورزشی آزادی تهران به واسطه حضور و تمرینات فشرده اعضای تیم های ملی  قایق رانی حال و هوای دیگری را تجربه می‌کند؛  تمریناتی سخت و طاقت فرسا در گرمای این روزهای تهران که نزدیک شدن به آغاز رقابت‌های المپیک گرمای آن را دوچندان کرده است.

اردوی قایقرانان پاراکانو برای حضور در بازی‌های پارالمپیک توکیو نیز در دریاچه آزادی از روز ۸ خرداد آغاز شده و ادامه دارد.

«شهلا بهروزی‌راد» و «اسلام جاهدی» قایقرانان دعوت شده به این اردوی آمادگی قبل از پارالمپیک هستند که تمرینات خود را زیر نظر «مسعود مهدوی‌نیا» پیگیری می‌کنند.

تیم ملی پارا قایقرانی کشورمان، برای نخستین بار توسط «شهلا بهروزی‌راد» که در مسابقات جهانی کسب سهمیه کرده بود، توانست در رویداد بزرگ پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو حاضر شود. «بهروزی راد» به عنوان نخستین پاراقایقران ایرانی در این رقابت‌ها در جایگاه نهم ایستاد.

اکنون و پس از گذشت ۶ سال از مسابقات ریو، باز هم تیم ملی ایران و بهروزی‌راد ملی پوش پاراکانوی کشورمان که توانست در رقابت های جهانی مجارستان با کسب مدال برنز، سهمیه بازی‌های توکیو را بدست آورد، برای دومین بار پارالمپیک را تجربه خواهند کرد با این تفاوت که اینبار انتظار کسب مدال و قرار گرفتن روی سکوی المپیک را دارند.

«شهلا بهروزی راد» تنها نماینده زنان پاراقایقران کشورمان در المپیک توکیو و «مسعود مهدوی‌نیا» سرمربی تیم ملی پاراقایق رانی کشور در گفتگویی صمیمانه با قدس درباره وضعیت اردوی پاراقایق‌رانی و میزان آمادگی پاروزن ملی پوش کشور توضیحاتی ارائه کردند.

لطفا خودتان را معرفی کنید و در رابطه با تحصیلات، رشته ورزشی و موفقیت‌هایی که در این رشته کسب کردید توضیح دهید.

«شهلا بهروزی راد» متولد ۱۳۶۴ اهل استان کرمانشاه از ورزشکاران تیم ملی قایق رانی جمهوری اسلامی ایران هستم ؛  حدود ۱۰ سال است که عضو تیم ملی قایق رانی کشور هستم . کسب ۵ طلای آسیایی، ۲ نقره آسیا و یک برنز قهرمانی جهانی برای نخستین بار در تاریخ قهرمانی قایق رانی کشور و نقره رقابت‌های شبه پاراالمپیک در توکیو و کسب سهمیه حضور در رقابت‌های پارالمپیک ریودوژانیرو برزیل و توکیو ژاپن از دست آوردهای من طی این ۱۰ سال بوده است.

در زمینه تحصیلات دانشگاهی هم باید بگویم که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد حسابداری هستم. درواقع قبل از ورود به حیطه قهرمانی مقطع کارشناسی را در رشته حسابداری سپری کردم اما دوره کارشناسی ارشد را همزمان با شرکت در اردوهای تیم ملی ادامه دادم ؛ علاقه شخصی دلیل انتخاب و ادامه تحصیل در این رشته بود.

از شرایط اردو و تمرینات و میزان آمادگی خودتان بگویید

تقریبا به ۹۰ درصد آمادگی لازم دست پیدا کردم اما هنوز به آن میزان آمادگی که باید نرسیدم البته با توجه به اینکه حدود ۵۰ روز تا المپیک فرصت داریم طبق برنامه ریزی سرمربی تیم ملی به آمادگی ۱۰۰ درصدی خواهم رسید.

تاریخ اعزام شما مشخص شده است؟ با توجه به موفقیت‌های اخیر شما در رقابت‌های جهانی و شبه پارالمپیک کسب مدال را تا چه اندازه دست یافتنی می دانید؟

برای شرکت در رقابت‌های پارالمپیک ۴ شهریور ماه به توکیو اعزام خواهیم شد و احتمالا بعد از گذراندن ۳ روز قرنطینه قایق ها را تحویل گرفته و تمریناتمان را آغاز می‌کنیم . تا جایی که اطلاع دارم رقابت ها بدون حضور تماشاگر است و طی روزهای ۱۱ و ۱۳ شهریور ماه مسابقات مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار خواهد شد.

در رابطه با بحث سکو و کسب مدال هم باید بگویم از آن دسته افرادی نیستم که قبل از پیروزی ادعای پیروزی کنم؛ همیشه تلاش کردم و خواهم کرد که در میدان مسابقه بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم امیدوارم بتوانم با کسب موفقیت پاسخگوی زحمات کسانی باشم که مرا در مسیر توکیو همراهی و کمک کرده اند.خدا را شکر شرایط بسیار خوبی در تمرینات دارم. تلاش من این است که در مسابقات پارالمپیک بتوانم نتیجه قابل قبولی کسب کنم و بتوانم برای ایران عزیزمان افتخار آفرینی کنم.

المپیک ریو یکی از بدترین اتفاقات زندگی من بود

شما تجربه حضور در المپیک ریو را به عنوان نخستین سهمیه قایقرانی بانوان ایران در کارنامه دارید آیا از نتیجه کسب شده در ریو راضی بودید؟

المپیک ریو یکی از بدترین اتفاقات زندگی من بود؛ بعد از حضور در این رقابت‌ها دچار افسردگی شدم و تا خودم را پیدا کنم کمی زمان برد. با توجه به اینکه در رقابت‌های قهرمانی جهان همیشه جزو نفرات فینالیست بودم و بین ۵۶ نفر اول بودم انتظاری که از خودم داشتیم کسب رتبه ای بهتر از مقام نهم بود اما متاسفانه حتی نتوانستم به فینال راه پیدا کنم.

با توجه به کسب مقام سومی در رقابت های جهانی که به کسب سهمیه پارالمپیک انجامید انتظارات از شما بالاتر هم  رفته بود اما در رقابت های مجارستان مقام چهارمی را کسب کردید چه اتفاقی افتاد؟

مسابقات مجارستان اولین رقابت بعد از آغاز شیوع کرونا محسوب می‌شد و من تقریبا به دلیل شرایط کرونایی و آسیب دیدگی (کشیدگی در ناحیه کتف) عملا از شرایط تمرینی دور بودم؛ ؛ شرایط کرونایی باعث شد که فدراسیون قایقرانی هم مثل سایر فدراسیون‌ها مدتی تعطیل باشد از طرفی در کرمانشاه هم شرایط تمرینی فراهم نبود. بعد از اینکه به تهران آمدم از تیرماه به مدت ۲ ماه درگیر مداوای آسیب دیدگی شدم و عملا تمریناتم برای رقابت‌های مجارستان از مهر آغاز شد و به همین دلیل عملکردی که باید را نتوانستم به نمایش بگذارم اما با این حال برای محک زدن خودم و آشنایی با رقبا در این رقابت حاضر شدم و در نهایت در مرحله فینال  A کلاس (KL۳ ) بانوان با زمان ۵۱.۸۴ ثانیه مقام چهارم این مسابقات را کسب کردم. از طرفی رقبایی که از مجارستان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، لهستان، آلمان، برزیل و سوئد بودند با آمادگی خوبی ظاهر شده بودند؛ با این وجود امیدم را از دست ندادم و تلاشم بر این است که در توکیو اتفاقات خوبی رقم بخورد.

نام قایقم را «سفینه آرزوها» گذاشتم/ از قدس به خاطر پیگیری‌ مشکل قایقم تشکر می‌کنم

بعد از مشکلاتی که در رابطه با قایق داشتید این روزها با قایق جدید تمرین می‌کنید، در رابطه با مشکل بوجود آمده برایمان بگویید. آیا برای قایق تان اسمی هم انتخاب کرده اید؟

از آنجا که در رقابت‌های قهرمانی جهان با همین قایق فعلی که از طرف اسپانسر رقابت‌ها در اختیارم گذاشته شده بود مسابقه دادم و کسب مدال کردم  این شرکت پیشنهاد داد که به عنوان پاداش حاضر است قایق را با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار بنده قرار دهد از طرفی با مساعدت آقای «محمود خسروی وفا» کمیته ملی پارالمپیک به عنوان جایزه کسب مدال، هزینه ۵۰ درصد باقی مانده قایق پرداخت شد.

اما به این دلیل که قایق به نام فدراسیون قایق رانی ارسال شده بود این قایق هم مثل محموله قایق‌های روئینگ در گمرک مانده بود که با توجه به پیگیری‌های شما و مساعدت معاونت گمرک این قایق بعد از چند ماه بلاخره تحویل بنده شد. واقعا باید از روزنامه قدس بابت پیگیری این مسئله و مساعدت  آقای ارونقی معاون گمرک کشور تشکر کنم.

به این فکر بودم که نام برازنده ای را برای قایقم انتخاب کنم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که نام قایقم را «سفینه آرزوها» بگذارم به امید اینکه مرا به آزوهایم برساند. قایق و پارویی که استفاده می‌کنم جزو بهترین دوستان من هستند و خوشبختانه عملکرد خوبی داشته‌اند.

از عملکرد فدراسیون قایق رانی در زمینه فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز راضی هستید؟ حمایت های لازم از شما صورت گرفته است؟

خوشبختانه فدراسیون قایقرانی در این مدت تجهیزات و امکانات بسیار خوبی را برای ما فراهم کرده است. مسئولان این فدراسیون از ما حمایت می‌کنند.علاوه بر فدراسیون قایقرانی، کمیته ملی پارالمپیک هم در این مدت حمایت‌های بسیار خوبی از ما کرده است. در دوره فدراسیون حاضر عملکرد بسیار بهتر از دوره‌های قبلی بوده است توجه‌ای که ریاست فعلی به ورزشکاران پارا دارند در دوره های قبلی نبود.

معلولیت ویژگی منحصر به فرد من است/ حجاب چالشی برای من ایجاد نکرده است

معلولیت برای شهلا بهروزی راد چه معنایی دارد؟

معلولیت را یک ویژگی می دانم و ورزشکار پارا بودن عملا برای من یک مزیت و ویژگی منحصر به فرد محسوب می شود و امروز اگر «شهلا بهروزی راد» توانسته در رقابت های آسیایی و جهانی پرچم ایران را به اهتزار درآورد به واسطه همین ویژگی است. تلاشم بر این بوده که فعل خواستن را به معنای واقعی صرف کنم و بدون اغراق امروز از درون احساس خوشبختی می کنم.

شرکت در رقابت های قهرمانی با حجاب و پوشش اسلامی برای شما چالشی ایجاد نکرده است؟

با توجه به اینکه در خانواده مذهبی بزرگ شدم که پوشش مناسب جزو ارزش‌های تعریف شده خانواده بود اینکه در رقابت ها باید با حجاب و پوشش اسلامی حضور پیدا کنم به هیچ وجه چالش برانگیز نیست.

برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت قایق رانان پارالمپیکی کشور گفتگویی هم با «مسعود مهدوی‌نیا» سرمربی تیم ملی پاراقاق رانی کشور داشتیم.

شرایط اردو چطور است؟ آخرین وضعیت پاروزنان پارالمپیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خانم  «شهلا بهروزی راد» و «اسلام جاهدی» دو پاروزنی هستند که موفق به کسب سهمیه پارالمپیک توکیو شده اند ؛ در حال حاضر وضعیت روحی و جسمانی ورزشکاران ما بسیار خوب است و امیدوارم در این مدت باقی مانده تمرینات خوبی را پیگیری و نتیجه خوبی در پارالمپیک بگیریم.

با حمایت فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک اردوهای آماده‌سازی برای ورزشکاران این رشته در نظر گرفتیم و اکنون تمرینات قایقرانان پارا در محل دریاچه آزادی در حال برگزاری است. در این تمرینات ۲ گروه حضور دارند. گروه نخست که زیر نظر کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون تمرین می‌کند و تنها خانم «شهلا بهروزی‌راد» است. او سهمیه توکیو را کسب کرده است و از شانس‌های کسب مدال در توکیو به شمار می‌رود.

در فاصله زمانی باقی مانده تا برگزاری رقابت های پارلمپیک آیا اردوی خارجی برای این دور پاروزن کشورمان در نظر گرفته اید؟

فعلا ما در تدارک اردوی برون مرزی برای خانم «بهروزی راد» نیستیم، ولی تمام تلاشمان را می‌کنیم «اسلام جاهدی» در یک اردوی برون مرزی حضور داشته باشد.

تا زمان اعزام به پارالمپیک، تمرینات به طور منظم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیگیری می‌شود و استراحت‌های ۳ تا ۴ روزه بین هر اردوی ۲۱ روز را خواهیم داشت تا در واقع فرصت مناسب ریکاوری از ورزشکاران هم انجام بگیرد.

با توجه به شیوع کرونا برخی مشکلات و محدودیت هایی مواجه بودیم و اردوهایمان با برخی محدودیت ها روبرو شد. هم فدراسیون هم کمیته پارالمپیک حمایت‌های خوبی در این دوره از ما کردند. واکسیناسیون کرونا برای ورزشکاران انجام شد بنابراین توانستیم در رقابت های جهانی حضور پیدا کنیم و رقابت مجارستان تلنگری برای ما بود برای شناخت بهتر از رقبا.

ارزیابی تان از شرایط فعلی و میزان آمادگی خانم بهروزی چه بوده است؟ می‌توان به کسب مدال ایشان امیدوار بود؟

در حال حاضر شرایط خانم بهروزی راد شرایط مناسبی است در این مدت روی تکنیک‌های ایشان کار کردیم و برخی تغییرات روی قایق ایشان انجام دادیم. طبق برنامه قرار است تا پایان تیرماه و اوایل مرداد در فاز سرعت باشیم و بعد یک دوره حفظ آمادگی خواهیم داشت. ۴ شهریور طبق برنامه عازم توکیو خواهیم داشت ۵ روز فرصت تمرین خواهیم داشت و از آنجایی که حضور ایشان در فینال قطعی است در فاصله روزهای ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت فینال را برگزار خواهیم کرد.

گویا تغییراتی در میزان پاداش‌های کسب مدال صورت گرفته است؟ با این تغییرات، میزان و نحوه پرداخت پاداش ها موافقید؟

جوایز کسب مدال پاراالمپیک امسال با المپیک برابر است و جایزه کسب مدال طلا ۲ میلیارد تومان تعیین شده است؛ البته امکانات، جوایز و هزینه‌هایی که در کشور ما در عرصه ورزش قهرمانی می شود در مقایسه با سایر کشورها ناچیز است.

به نظرم بهتر است اگر قرار است جایزه‌ای به واسطه کسب مقام و سکو تعلق بگیرد، روزی که کسب سهمیه کرد بخشی از این جایزه به او داده شود؛ درست است که باید به ورزشکارمان انگیزه بدهیم اما این انگیزه نباید به این قیمت تمام شود که ورزشکارمان سراغ مسائلی همچون دوپینگ برود یا آرزوی شکست یا مصدومیت رقیب را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.