هر چند کاهش ساعات کار ادارات، صدور ده‌ها بیانیه و هشدار و دعوت مردم به مشارکت در صرفه‌جویی مصرف برق، تاکنون توانسته بخشی از مصرف را مدیریت کند، اما هنوز با عدم رعایت الگوی مصرف برق در برخی اصناف و مردم مواجه هستیم .

مسابقه اسراف برق  در روز روشن!

این روزها بر اساس شواهد و بررسی‌ها به نظر می‌رسد بالانشین‌های شهر در استفاده از لوازم سرمایشی و البته برخی بازاریان و کسبه در این مناطق، رکورددار هستند.

این موضوع در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما در بسیاری از اصناف و مراکز تجاری مناطق برخوردار یا همان بالای شهر مصرف برق بسیار بیشتر از دیگر مناطق و البته کسبه پایین شهر است.

این در حالی است که نورپردازی بسیاری از ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی در منطقه غرب مشهد یکی دیگر از موارد سوءمصرف برق در سطح شهر است؛ نورپردازی‌هایی که در اوج مصرف برق روشن می‌شوند به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این ساختمان‌ها در مصرف برق با هم رقابت می‌کنند.

میزان مصرف برق در بسیاری از منازل و البته اصناف به گونه‌ای است که بیشترین استفاده را از یارانه برق می‌برند و گویی در مسابقه اسراف بیشتر شرکت کرده‌اند به همین دلیل می‌توان گفت یارانه برق درصدی از مشترکان بسیار پرمصرف حتی از حقوق یک کارگر در ماه بیشتر بوده و این مصداق بارز بی‌عدالتی در نظام تعرفه‌گذاری برق است. به عنوان مثال یک لوسترفروشی در یکی از مراکز بالای شهر در طول روز با لامپ‌های روشن به استقبال مشتریان می‌رود؛ در این مغازه حدود ۶۰ متری بیش از ۱۰۰ لوستر برای فروش وجود دارد و اگر هر یک به طور متوسط پنج لامپ روشن داشته باشد نزدیک به ۷۵۰ لامپ در روز روشن می‌شود. صاحب این لوسترفروشی با بیان اینکه شغل وی نیاز به لامپ روشن آن هم به صورت دائمی دارد، می‌گوید: اگر لامپ‌ها را روشن نکنیم، مشتری به گمان اینکه تعطیل هستیم به مغازه نمی‌آید؛ کار لوسترفروشی همراه با لامپ روشن است.

وی با بیان اینکه این لامپ‌ها از نوع ال‌ای‌دی و بسیار کم‌مصرف است، در پاسخ به روشن بودن دو اسپلیت در دو طرف مغازه می‌گوید: حرارت این لامپ‌ها بسیار کم است، اما به هر حال نیاز به کولر هم داریم. البته در این روزهای گرم همه از کولر استفاده می‌کنند، نیاز ما به کولر با توجه به حرارت موجود در مغازه بیشتر است.

بیشتر میوه‌فروشی‌ها نیز برای اینکه میوه‌ها خوش آب و رنگ نشان داده شوند و البته برای جلب نظر رهگذران و افزایش فروش خود اقدام به استفاده مستمر از روشنایی با لامپ‌های پرنور در تمام ساعات روز می‌کنند، به همین دلیل یکی از پرمصرف‌ترین مشترکان برق به شمار می‌روند.

یک میوه‌فروش اظهار کرد: برخی از مردم بر اساس ظاهر خرید می‌کنند و میوه‌فروشان نیز با استفاده از این نقطه ضعف همانند زرگران برای وسوسه آن‌ها و به فروش رساندن محصولات خود چراغ‌های خود را در طول روز روشن نگه می‌دارند. وی افزود: علت روشن نگه داشتن شبانه‌روزی لامپ‌ها، جوان‌تر نشان دادن پوست میوه‌ها به خصوص موز است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای خراسان رضوی در این خصوص با اشاره به اینکه ما برنامه‌های تنبیهی و تشویقی برای مشترکان و اصناف پرمصرف داریم و به طور مرتب اخطار و تذکر می‌دهیم، عنوان کرد: گروه‌هایی به طور روزانه و مرتب با همکاری مدیریت مصرف برق و بسیج به کسبه پرمصرف تذکر و اخطار می‌دهند به طوری که در برخی از موارد به آن‌ها تذکر داده می‌شود و گاهی تعهد کتبی گرفته می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه در این بازدیدها و گشت‌های گروه‌های ما بسیاری از کسبه همکاری کرده و مصرف برق خود را کم می‌کنند افزود: ما باید با ارائه طرح‌ها و روش‌های تشویقی و با اجرای راهکارهای فرهنگی موارد مربوط به مصرف بی‌رویه برق را هدایت کنیم تا شاهد اثرات مثبتی در این زمینه باشیم.

در حال حاضر که در تمامی مجامع و محافل به خصوص در رسانه‌ها تأکید بر صرفه‌جویی مصرف برق می‌شود، مصرف زیاد و در واقع اسراف برق در مشاغلی مانند لوسترفروشی‌ها، میوه‌فروشی‌ها و... البته در نبود نظارت‌ها پذیرفتنی نیست که البته در این میان سود زیاد حاصل از فروش، چشم فروشندگان را به کلی کور کرده است و این در حالی است که به دلیل چنین رفتارهای اسراف‌گرایانه و منفعت‌طلبانه‌ای برخی دیگر از شهروندان از نعمت برق بی‌بهره می‌مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.