مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کمبود مرغ در بازار استان، در شرایطی که شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، موجب شگفتی شده و ضرورت تقویت شبکه کنترل و نظارت را می‌رساند.

شگفتانه افزایش تولید و کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی یعقوب‌زاده  افزود: سامانه ثبت کشتار مرغ از هوشمندترین و قابل اعتمادترین سامانه‌ها در کشور است که اطلاعات دریافتی از این سامانه در زمینه کشتار و تولید مرغ نشان از افزایش تولید این محصول در استان دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه تلخ سال گذشته و کمبود مرغ در بازار، که ناشی از مسائل مختلفی بود، امسال هدفگذاری افزایش ۱.۵ برابری تولید را در استان داشتیم که اگرچه به این هدف نرسیدیم اما افزایش تولید ۳۰ درصد بالاتر از نیاز محقق شد و همین میزان افزایش، با توجه به اینکه استان مانند سنوات قبل چندان ورودی مسافر و زائر ندارد، باید به راحتی تامین کننده نیاز و موجب وفور گوشت مرغ گرم در بازار باشد باشد، حال آنکه چنین نیست.

این مسوول در جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای امسال روزانه دست‌کم ۴۰۰ تن خروج مرغ از کشتارگاه‌های استان ثبت شده است.

وی افزود: هفته گذشته که بابت قطعی برق، شاهد تلفات برخی مرغداری‌ها در استان بودیم میزان تولید به ۳۴۰ تن در روز و پس از آن میزان تولید به ۵۷۰ تن در روز رسید که این میزان ۲۰ درصد بیش از نیاز بازار استان است.

یعقوب‌زاده با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی جوجه‌ریزی در استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: مشخص نیست دقیقا مرغ تولیدی استان به کجا می رود که البته برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش برخی برای ذخیره‌سازی و نیز خروج مرغ به سایر استانهای کشور، به دلیل بالا بودن تلفات، ناشی از قطعی برق است.

وی تصریح کرد: در هر صورت با این میزان تولید، بروز چنین وضعیتی در بازار و کمبود و بعضا نبود مرغ گرم در بازار بی‌سابقه است.

یعقوب‌زاده اظهار کرد: احتمال خروج مرغ زنده از استان بسیار ضعیف و شاید در حدی بسیار محدود باشد، بر این اساس این گمانه نمی تواند عاملی برای کمبود موجود در بازار باشد، زیرا آمارها نشان از کشتار بالای مرغ و بیش از نیاز بازار استان در دارد.

وی تاکید کرد: مدیریت و نظارت بر مرغ تولیدی استان تا زمان ورود و خروج از کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است و از آن پس بر عهده سازمانهای متولی از جمله صنعت، معدن و تجارت است که البته با توجه به حجم بالای کشتار، نظارت بر کلیه خودروهای حامل این محصول کار بسیار سختی است.

سالانه ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.