با همراهی سرپرست سازمان صمت خراسان‌رضوی، ماجرای فرار برخی کارشناسان معاونت بازرسی از انجام وظیفه و به خانه رفتن آن‌ها لو رفت و برخورد با خاطیان در مسیر پیگیری قرار گرفت.

ثبت مأموریت برای بازرسی‌هایی که انجام نمی‌شود!

تا امروز بارها و در گزارش‌های متعدد به وجود برخی سوء‌جریان‌ها در سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان‌رضوی پرداختیم و کار به جایی رسید که رئیس سابق سازمان صمت خراسان‌رضوی از خبرنگار روزنامه قدس شکایت کرد و سبب مطرح شدن ماجرا در دستگاه قضایی و رسیدگی به آن شد. در آن شکایت که تمامی گزارش‌های منتشر شده  تا امروز کذب خوانده شده بود، روی میز قاضی «ناصر صالحی»، دادیار وقت شعبه۲۲۸ دادسرای ناحیه دو مشهد قرار گرفت و پس از شنیدن دفاعیات خبرنگار روزنامه قدس قرار منع تعقیب را صادر کرد.

در قسمتی از رأی آمده است: «مطالب منتشرشده در روزنامه صرفاً در راستای وظیفه حرفه‌ای رسانه‌ها و در جهت پیگیری و اطلاع‌رسانی عمومی بوده و سوء‌نیت نامبرده محرز نمی‌باشد».

تیم خبری و رصد پوششی مأموریت یک‌روزه

پس از اینکه بررسی‌های قضایی روی حدود ۵۰ صفحه از گزارش‌های چاپ شده در رسانه و ... مهر تأییدی بود بر مطالبه‌گری‌های صورت گرفته، رئیس سابق این سازمان هم از مشهد به تهران منتقل شد و ماجرای ترک‌فعل‌های صورت گرفته همچنان بی‌جواب ماند، اطلاعات جدیدی به دست خبرنگار ما رسید که از اقدامی خلاف‌قانون در معاونت بازرسی این سازمان حکایت داشت. بررسی زوایای کار به این موضوع اشاره داشت که برخی از کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان که وظیفه نظارت بر گران‌فروشی،کم‌فروشی، تقلب، احتکار و ... در سطح بازار را دارند، به جای انجام وظیفه، برخی از روزها پس از حضور در اداره و ثبت ساعت ورود، به بهانه مأموریت سطح شهر از اداره خارج شده و کارهای شخصی خود را پیگیری می‌کنند.

اطلاعات خام از سویی مطرح می‌شد که با توجه به شناخت دقیقی که تیم رسانه‌ای از این حوزه داشت در سلامت کاری بیشتر کارشناسان این حوزه شکی نبود، اما بازهم برای رصد رفتار یکروزه افرادی که در یک تیم بودند دست به کار می‌شویم.

پیش از هر اقدامی با توجه به تغییراتی که در مدیریت سازمان صمت استان ایجاد شده بود و بررسی‌های میدانی، از قاطعیت سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی در برخورد با تخلفات حکایت داشت، موضوع به صورت حضوری به اطلاع «خزایی»رسید و قرار بر این شد تیم خبری روزنامه قدس وظیفه رسانه‌ای خود را انجام و در صورت مشاهده تخلف موضوع به رئیس این سازمان منتقل شود تا برخورد مناسب با متخلفان صورت بگیرد.قرار بر این می‌شود که یک صبح تا ظهر رفتار تیم دونفره کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان‌رضوی را به صورت نامحسوس و سایه به سایه رصد کنیم. براساس اطلاعات کسب شده مطلع بودیم  این افراد حدود ساعت ۸:۳۰ به محل کار خود واقع در خیابان پاسداران مراجعه و ساعت ورود می‌زنند.

از همین رو با تغییر چهره و حدود ساعت هشت صبح در حوالی خیابان رازی مستقر می‌شویم. براساس تقسیم کار یکی از اعضای تیم خبری برای رصد زمان حضور کارشناسان مورد نظر در نزدیکی درِ ورودی معاونت بازرسی مستقر شده و قرار می‌شود به محض مشاهده کارشناسان موضوع  ورود و خروج آن‌ها را به ما اطلاع دهد و پس از آن تا ظهر همانجا بماند و رفت و آمدها را چک کند. ۴۵ دقیقه پس از انتظار، خودرو کارشناس مذکور سروکله‌اش پیدا می‌شود و در یکی از کوچه‌های یکطرفه حوالی معاونت بازرسی پارک می‌کند و پیاده به سمت اداره می‌رود.

لحظاتی بعد عضو تیم خبری مستقر در محل اعلام می‌کند که فرد مذکور وارد اداره شد و ساعت ورود هم زد. کمی بعد هم تأیید حضور کارشناس دیگر و همکار این فرد در اداره و ثبت ساعت حضور او هم داده می‌شود. از راننده می‌خواهیم به کوچه‌ای که خودرو کارشناس معاونت بازرسی سازمان صمت پارک شده برود و در مکان مناسبی پارک کند. دلیل این اقدام هم این بود که فرد مذکور اگر قرار باشد از مأموریت و بازرسی واحدهای صنفی فرار کند باید با خودرو شخصی محل را ترک کند؛ چرا که کارشناسان معاونت بازرسی حق ندارند برای بازرسی به صورت تکی و با خودرو شخصی به سطح شهر بروند.

مأموریت خدمت به خانه!

از عضو دیگر تیم خبری که تحرکات هر دو کارشناس را رصد می‌کرد خواسته شد به محض آنکه افراد مد نظر انگشت خروج(مأموریت) را زدند به ما اطلاع دهد.

عقربه‌های ساعت روی عدد ۱۰ نرسیده بود که با تماس عضو تیم خبری در جریان خروج هر دو کارشناس قرار گرفتیم. پیگیری‌ها نشان می‌داد آن‌ها با خودرو کارشناس دوم تیم از اداره خارج شده‌اند.

یک دقیقه بعد خودرو ...نقره‌ای به کوچه یکطرفه آمد و نفر اول را پیاده کرد، همزمان از عکاس روزنامه می‌خواهم تمامی لحظات را مستند کند. پس از خداحافظی خودرو ... نقره‌ای حرکت می‌کند و خودرو... آبی هم پشت سرش راه می‌افتد.

خودروها به حاشیه خیابان پاسداران که می‌رسند یکی به سمت اداره کل مالیات و آن یکی هم به سمت خیابان چمران تغییرمسیر داده و از هم جدا می‌شوند. تصمیم می‌گیریم خودرو آبی‌رنگ را تعقیب کرده و همزمان از عضو تیم خبری می‌خواهیم برای محکم‌کاری به داخل سازمان صمت مراجعه و به بهانه اینکه کار شخصی با یکی از افراد دارد بپرسد آن‌ها کجا رفتند که آقای «الف» مسئول آن‌ها به عضو تیم خبری که واقعه را مستند می‌کرد بیان می‌کند کارشناس مورد نظر به مأموریت رفته است.

اما تغییرمسیر و جدا شدن اعضای تیم کارشناسی از هم از حقیقتی تلخ حکایت داشت. خیابان‌ها را یکی پس از دیگری در تعقیب کارشناس معاونت بازرسی سازمان صمت پشت سر می‌گذاریم، خیابان چمران به میدان سراب، سراب به سعدآباد و سعدآباد به میدان جانباز و...  . براساس اطلاعات بدست آمده این فرد در حوالی خیابان پیامبراعظم(ص) سکونت دارد و از طرفی مسیرحرکتی او همان سمت  را نشان می‌داد. لحظاتی بعد این کارشناس در یکی از خیابان‌های پیامبراعظم (ص) متوقف شد و از یک سوپرمارکت خرید و مجدد به حرکت ادامه داد و انتهای همان کوچه مقابل یک مهدکودک توقف کرد. با چند دقیقه مکث خیابان را دور زد. از سویی ما همچنان به تعقیب این کارشناس ادامه می‌دادیم که براساس بررسی‌ها باید در مأموریت باشد. در همین میان چند کوچه آن‌طرف‌تر خودرو وارد یک کوچه بن‌بست که محل زندگی این کارشناس بود می‌شود و انتهای کوچه توقف می‌کند.

آنچه تا اینجای کار مشخص شد این بود که از بازرسی سطح بازار خبری نیست و پس از ثبت ساعت مأموریت، اعضای تیم کارشناسی به دنبال کار شخصی رفتند. در حالی که مستندسازی ماجرا لحظه به لحظه صورت گرفته بود تا صبح روز بعد هم صبر می‌کنیم و پس از پیگیری‌های صورت گرفته ساعت ورود و خروج یکی از این کارشناسان را بدست می‌آوریم که پس از خروج به بهانه مأموریت دیگر به اداره برنگشته است.

سرپرست سازمان صمت وعده برخورد داد

پس از جمع‌بندی ماجرا همراه با مستندات مذکور به سراغ خزایی، سرپرست سازمان صمت خراسان‌رضوی می‌رویم و موارد را به وی نشان می‌دهیم. خزایی در حالی که این اقدام را خلاف‌قانون اعلام کرد، ضمن قدردانی از همراهی روزنامه قدس، در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.