یک کارآفرین تربت‌جامی باتلاش و پشتکار ویژه توانسته است برای حدود ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد و محصولات خود را در سراسر کشور به فروش برساند.

«فَرت بافی» هنری درآمدزا

«حلیمه کریمی» متولد ۵۱  و دارای تحصیلات دیپلم در شهرستان تربت جام محل زندگی اش کارگاهش را برپا کرده و موجب اشتغال ۶۰۰ نفر شده است.

مسئولان شهر در بازدید از  کارگاه کوچکش که در خانه اش بود، از او خواستند این کارگاه  در ساختمان میراث فرهنگی دایر شود تا علاقه‌مندان بیشتری بتوانند این هنر سنتی را آموزش ببینند.

این کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:سالن حدود ۵۰ متری در اداره میراث فرهنگی در اختیار من قرار گرفت که قبلاً انبار قدیمی بود و به تازگی بازسازی شد تا فعالیت جدی ترم را ادامه دهم . این در حالی است که فَرت بافی در تربت جام‌بسیار مورد استقبال قرار گرفته اما ویژگی این کارگاه این است که از صفر تا ۱۰۰ همه مراحل بافت کاررابازدید کننده مشاهده می کند و می تواند وارد این کار شود، باوجود این هنوزکارگاه خانگی ام را هم تعطیل نکرده ام.

اشتغال‌زایی برای ۶۰۰ نفر

این بانوی کارآفرین که از سال ۹۰ تاکنون به بیش از ۶۰۰ نفر فَرت بافی را آموزش داده و سبب اشتغال‌زایی بسیاری از زنان شهرستان شده است، افزود:باوجود شیوع کرونا سعی کرده ام این کار را ادامه دهم و در بسیاری از روستاهای اطراف به خانم هایی که دنبال کارهستند آموزش می دهم و ابزار کار را برایشان فراهم می کنم . او تأکید می کند: آن ها می توانند درخانه کار کنند و به کسانی که بافتشان تمیز است، کار سفارش می دهم و دستمزد آن ها را می پردازم، همچنین در فضای مجازی بسیاری از کارهای بانوان روستایی را برای فروش هماهنگ می کنم . وی ادامه می دهد: در حال حاضر بیش از ۸۰ نفر با من به صورت مستقیم برای کار فرت بافی مرتبط هستند که به آن ها مواد اولیه و کار می دهم.همچنین بیش از ۶۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم ازشهرهای دور و نزدیک با من در ارتباط هستند. برای مثال در پارچه ای که می بافم با تعدادی برای کار رنگرزی شیمیایی و گیاهی و تعدادی نیز از خیاط ها یا سوزندوزان برای دوخت لباس، کوسن و ... همکاری می کنم.

وی درباره مواد اولیه فَرت بافی نیز اظهار می کند: مواد اولیه این کار نخ است وچون آبگیر است  رطوبت را بسیار خوب جذب می کند، زود هم خشک می شود و سبک است و فقط ایراد آن این است که زود چروک می شود. اما نوعی نخ هم مورد استفاده این کار قرار می گیرد که چربی و موم آن گرفته نشده، کرم رنگ و حالت خامی دارد. این را برای مصرف لباس، مانند مانتو استفاده می کنیم که کمتر چروک می‌شود و ایستایی دارد. درواقع همان کرباسی است که در گذشته استفاده می شده است و درحال حاضر به کنفی دستباف معروف است.

درآمدی برای زنان سرپرست خانوار

حلیمه کریمی بیان می‌کند: در گذشته کار سخت‌تر بود. خوشبختانه دستگاه های جدید فضای کمی را به خودش اختصاص می دهد و وزن آن کم است وهزینه دستگاه با ابزار اولیه فَرت بافی برای شروع حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است که با محاسبه هزینه نخ حدود ۴ میلیون تومان می شود.یک خانم تازه کار در کنار خانواده و فرزندانش می تواند ماهانه حداقل یک و نیم میلیون تومان درآمد داشته باشد. برای بافنده ای که تازه کار باشد می تواند ساعتی یک متر پارچه و روزانه سه عدد حوله ببافد که مواد اولیه حوله ها حدود ۳۰ هزار تومان هزینه دارد ،اما فروش آن‌ها ۱۲۰ هزار تومان است.

او ادامه می دهد: درفرت بافی با یک کیلوگرم نخ که هزینه اش ۱۵۰ هزار تومان می شود، امکان بافت ۲۲ حوله وجود دارد. این در حالی است که مشتری و گردشگر به‌راحتی می تواند هزینه یک حوله یا دستمال را  پرداخت کند و مانند سایر صنایع دستی نیست که مشتری خاص خودش را داشته باشد و مجبور باشیم ماه ها منتظر فروش محصولات باشیم .

او درراستای به روز بودن این هنر سنتی می گوید : علاوه برفَرت بافی، بافت های دیگر را آموزش می دهم، برای مثال بافت شال های جدید و مدل های متفاوت روتختی و رومبلی، جامدادی، جالوازم آرایشی و ...را هم آموزش می دهم .

این کارآفرین پرتلاش توضیح می دهد: تولیدات ما در داخل کشور و بیشتر استان خراسان رضوی فروخته می شود و هنوز برای صادرات محصولات تولیدی به سایر کشورها اقدامی نشده است . وی درپایان تصریح می کند:در گذشته هر کیلو نخ درحدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان هزینه داشت که در حال حاضر به ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار تومان رسیده و خرید نخ های رنگی یکی دیگر از مشکلات ماست .ما نیاز به یک سرمایه گذار مطمئن داریم تا بستر برای همه کسانی که کار می کنند در سایه امنیت فراهم شود و افراد ناامید نشوند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.