امینی با اشاره به رسالت وزیر ارشاد آینده تأکید کرد: به نظرم مهمترین کاری که هر مسئول فرهنگی باید انجام ‌دهد این است که مسائل فرهنگی را از سیاست جدا کند، چرا که فرهنگ مقوله جدی‌تر و پایدارتری از سیاست است و در واقع سیاست باید زیر سایه فرهنگ و خادم آن باشد.

وزیر ارشاد باید مسائل فرهنگی را از سیاست جدا کند/ امید و نشاط در حوزه‌های علمی و فرهنگی از بین رفته است

اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین با بیان این که فردی که کار فرهنگی می‌کند اعم از وزیر ارشاد، رئیس سازمان صدا و استاد دانشگاه در واقع برای فرهنگ کار می‌کند نه برای سیاست، می‎‌گوید: متاسفانه نگاه ما طی سال‌های گذشته اینگونه بوده که همه اینها رفته‌اند و خادم سیاست شده‌اند. در همه دوره‌ها هم همین گونه بوده و سیاست به سیطره داشتن در امور علاقمند بوده است.

علاقه وافر سیاست به دخالت در فرهنگ

وی در ادامه می‌افزاید: اما فرهنگ مقوله‌ای جدا از سیاست است. سیاست، اداره امور روزمره کشور است که بعضاً در آن هم لنگ می‌زند اما با این وضع دوست دارد در حوزه فرهنگ هم دخالت کند!

امینی با اشاره به رسالت وزیر ارشاد آینده تاکید می‌کند: به نظرم مهمترین کاری که هر مسئول فرهنگی باید انجام ‌دهد این است که مسائل فرهنگی را از سیاست جدا کند، چرا که فرهنگ مقوله جدی‌تر و پایدارتری از سیاست است و در واقع سیاست باید زیر سایه فرهنگ و خادم آن باشد.

علم و فرهنگ خادم سیاست شده‌اند

این شاعر ادامه می‌دهد: الان وضع به گونه‌ای شده که علم و فرهنگ خادم سیاست هستند و این سیاستمدار است که می‌گوید چه کتابی منتشر شود، چه موسیقی و فیلمی پخش شود و ... . در حالی که باید برعکس باشد و اهالی علم و فرهنگ باید بگویند چه سیاستی اجرا و چه سیاستی کنار گذاشته شود.

وی درباره اهمیت نقش اهالی فرهنگ و هنر در این تأثیرگذاری و حضور در کانون این تصمیم‌گیری‌ها ‌می‌گوید: متاسفانه به نهادهای صنفی اجازه داده نمی‌شود که تشکل پیدا کنند و طبیعتاً این توقع نمی‌رود که هنرمند کارمند دولت شود، بلکه آنها باید نهاد صنفی داشته باشند اما در حوزه فرهنگ اجازه نمی‌دهند این تشکل‌ها شکل بگیرد و به محض اینکه چندین ناشر دور هم جمع می‌شود به دلیل اینکه آقایان سیاستمدار با بدبینی به همه چیز نگاه می‌کنند با آن برخورد می‌شود و این اتفاق خوبی نیست، در حالی که اگر ما اجازه بدهیم تشکل‌های صنفی فرهنگی تشکیل شود ماندگار خواهد بود و به فرهنگ کشور کمک می‌کند و در نهایت هم آن چیزی که همواره کشور ما را نگه داشته فرهنگ بوده است. حتی در سخت‌ترین شرایط مانند دوران دفاع مقدس، که برتری ما به لحاظ سلاح و بودجه نبود بلکه این دین و فرهنگ بود که ما را نجات داد.

امید و نشاط در حوزه‌های فرهنگی از بین رفته است

امینی در پاسخ به اینکه آنچه دولت جدید از ماحصل هشت ساله دولت آقای روحانی در بخش فرهنگ تحویل می‌گیرد چیست، می‌گوید: فضایی ایجاد شده که همان مقدار تحرک، امید و نشاطی که در حوزه کارهای علمی و فرهنگی بوده از بین رفته است که البته به نظرم این تقصیر فقط دولت‌ها نیست.

اما فضای فرهنگی وضعیت خوبی ندارد. آنطور که من متوجه می‌شوم دیگر نشاطی وجود ندارد و نشریات و روزنامه‌ها تأثیری در جامعه ندارند، سینما و کتاب هم به سختی نفس می‌کشد و شرایط اصلاً خوب نیست. کتابخانه‌های ما امروز به جای این که محل حضور افرادی باشد که اهل پژوهش و مطالعه هستند به مکانی برای دانش آموزانی تبدیل شده که دور هم جمع می‌شوند و برای کنکور درس می‌خوانند. همه گونه برنامه‌های فرهنگی به دلایل مختلف از بین رفته و این صرفاً تقصیر دولت‌ها نیست بلکه مجموعه‌ای از سیاست‌هاست که نمی‌خواهد حوزه فرهنگ گسترده شود.

تعاملات وزیر بیشتر با بالادستی‌هاست تا پایین دستی‌ها

امینی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به انتخاب فردی از بطن اهالی فرهنگ برای تصدی در وزارت ارشاد عنوان می‌کند: لزوماً به چنین چیزی اعتقاد ندارم. مدیر باید قوی باشد و بتواند کار اجرایی کند. اتفاقاً شرایط کشور ما به گونه‌ای است که تعاملات وزیر بیشتر با بالادستی‌هاست تا پایین دستی‌ها. بنابراین اگر مدیری قوی باشد شاید بتواند کارهایی انجام دهد و تاثیراتی داشته باشد.

وی در پایان تاکید می‌کند: ما به امید زنده‌ایم و به عنوان کسی که کار فرهنگی می‌کند تلاشمان این است که چراغ امید را روشن نگه داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.