کرونا که آمد همه با یک غافل‌گیری عجیب مواجه شدیم.

پیامدهای مرگبار آشتی پنهان با کرونا

رعایت فاصله اجتماعی و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی واژه‌های جدیدی بود که عمل به آن اولویت اول زندگی ما شد. حالا یک سال و نیم از بیماری کووید ۱۹  می‌گذرد.کم‌کم با رفتارهای جدیدتری مانند عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، تعطیلی مدارس و آموزش عالی، تعطیلی برخی مشاغل، دورکاری، محدودیت‌های ساعت تردد، ممنوعیت سفر و برگزاری مراسم ازدواج و عزا و ...آشنا شدیم.

این در حالی است که با تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقطعی توانستیم از رنگ‌های قرمز و نارنجی عبور کنیم .اما اینکه چرا پس از گذشت ماه‌ها از زندگی با محدودیت‌های متنوع و شنیدن اخبار دردناک جان باختن بسیاری از همنوعان خود باز همه چیز را فراموش کرده‌ایم و شاهد تکرار اوج‌گیری دوباره این بیماری در جامعه هستیم پرسش ساده‌ای است که پاسخ آن را در آمار جانباختگان می‌توان دید.

منتظر رفتارهای دستوری

به درون شهر می‌روم؛ ترافیک شهر، ازدحام در مراکز خرید و کافی‌شاپ و رستوران‌ها در این وضعیت اضطراری بیش از هر چیز عجیب به نظر می‌رسد .

سپیده رفیعی ۴۳ ساله، خانه‌دار که مشغول خرید با فرزندش است، می‌گوید: می‌دانم کرونا هست اما برای خرید مجبور به آمدن به خیابان هستیم. از طرفی اگر وضعیت خیلی حاد است  باید ستاد مقابله با کرونا مانند دفعات پیش مشاغل را بنا به رنگ‌بندی تعطیل  کند.

حمید رضایی، ۶۵ ساله و بازنشسته می‌گوید: من واکسن تزریق کردم و برای چکاپ قلبم مجبور شدم امروز به دکترم مراجعه کنم .طولانی شدن این بیماری، مردم را خسته و کلافه کرده و این در حالی است که توقع مردم در بحث پیشگیری مانند تزریق واکسن این است که سرعت آن بیشتر شود تا جلو بسیاری از مرگ و میرهای عزیزانمان گرفته شود. رؤیا کاشفی، ۲۲ ساله دانشجو هم می‌گوید: همه ما کلافه‌ایم و گاهی برای رفع خستگی با دوستانم در کافی‌شاپ‌های روباز دور هم جمع می‌شویم. بحث واکسن که مطرح می‌شود، آن قدر شایعات مختلفی ایجاد می‌کند که سبب دودلی می‌شود. به هر حال درست است که بخشی از کنترل این بیماری بر عهده مردم است اما تصمیم‌های نادرست درخصوص امکان سفر با توجه به شرایط خاص مشهد سبب ایجاد پیک‌های کرونا شده است.

عادی‌انگاری

سعید زمانی، ۲۹ ساله و مغازه‌دار می‌گوید: خیابان‌ها شلوغ است اما خرید چندانی انجام نمی‌شود. درست است ما اجاره و چک داریم اما هر زمان ستاد مقابله با کرونا اعلام تعطیلی کرده است، ما رعایت کرده‌ایم. به یاد دارم ابتدای این بیماری همدلی‌های خوبی برای بخشودگی اجاره، کمک به همنوع و... انجام شد و مردم هم با رعایت خوب دستورالعمل‌ها در کنترل این بیماری موفق شدند. اما اینکه الان به نقطه شروع رسیده‌ایم ایرادی است که به سیاست‌گذاری‌های غلط وارد است و بخشی هم به عادی‌انگاری مردم برمی‌گردد.در حالی که ۱۴ شهرستان قرمز است، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین راه انتقال بیماری کرونا را دورهمی خانوادگی و دوستانه به خصوص در فضاهای سربسته و کوچک همچون آپارتمان‌ها اعلام می‌کند و متأسفانه طولانی شدن و عادی‌انگاری کرونا سبب شده است که بیش از پیش شاهد افزایش این بیماری ‌باشیم.

قلیان تأکید می‌کند: بسیاری عزادار عزیزانشان هستند پس چرا هنوز این بیماری را باور نداریم .

شنیدن اخباری مانند ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان در یک جشن تولد به کرونا مبتلا شده و سه نفر از این افراد جان باخته‌اند هم حکایت از بی‌توجهی مردم به شرایط بحرانی این بیماری دارد.

به هر حال افزایش آمار فوتی‌ها و بستری‌ها نشان از آن دارد که در کنترل این بیماری باید تصمیم‌های جدی‌تر و البته بهنگامی گرفته شود پس بیایید خودمان برای خودمان محدودیت تعریف کنیم و منتظر هیچ دستوری نمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.